Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

3D printad utrustnig

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

3D printad utrustnig

Inlägg av Sylar »

Hejsan!
Är folk här inne intresserad av 3d-printning?
Jag har nämligen börjat göra en del utrustning åt mig själv och undrar om ni vill att jag laddar upp dom på forumet så alla kan använda dom?

Och om så är fallet undrar jag om ni vill att jag lägger in en tråd i respektive avdelning som t.ex "Plastis" eller "Hembryggning" eller vad det nu kan vara eller om jag bara skall göra en samlingstråd här i "Utrustning och teknik" så att det är lätt att hitta alla filer?

Min bakrund är iaf att jag hållit på med 3d-printning och CAD i ca 10 år och har igentligen börjat använda det till det mesta i mitt liv för att förenkla saker.

Tänkte att jag postar lite bilder från två av mina senaste projekt så får ni se om ni är intresserad eller inte.

HMR-S Plastis
Den här konstruerade jag för att jag ville få fram en billig och lättbyggd vattendestillator som drar väldigt lite energi.
Den är inte fullt färdig än men ganska så snart. Det som fattas är att jag skulle gjort en kanal på andra sidan dunken för återcirkulation.
Samma princip som alla andra plastis varianter. Den är bara väldigt mycket enklare att konstruera om man vill köra typ 20L direkt.

Printar man den i PET-G så ser jag inga hinder för att köra den med mäsk och få en väldigt simpel och snabbyggd plastisvariant.
Byggd på två 20l dunkar från biltema och en rulle plast från clasohlsson.
Den är byggd så att man sätter en slang på uttagsröret som sticker ut och drar en "loop" på den så man får ett vattenlås, sen har man ett kontinuerligt uttag av vatten(Men i erat fall sprit). :P

(Packningarna från dunkarna passar rakt ner i den nya delen).
8A67xVq.jpeg
ZnUeENr.jpeg
8xTTfRf.jpeg
vkO9jPs.jpeg
5GI4ogo.jpeg
tNIE4uZ.jpeg
HMR-S Lock
När jag kom på att jag skulle posta här så tyckte jag att jag borde göra något mer för bryggning, så jag fixade ett vattenlås/Jäsrör till samma 20L dunkar från biltema. Ett bättre jäsrör än dom vanliga, som inte blåser ur sig all vätska om det är lite fart i jäsningen.
Packningen passar så klart rakt över från korken till vattenlåset.

Den består av två delar. En "kopp" som man gängar på dunken sen har den ett eget lock så man kan fylla på vattenlåset.
cQiKlmd.jpeg
7eVS4Kb.jpeg
UCJwFwd.jpeg
IVyDLrP.jpeg
Tala om vad ni tycker och om det är en grej för Bryggforum. :thumbup:
Senast redigerad av Sylar, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1040
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Andy »

Hur smart som helt!! Snyggt!!!

Jag ser gärna att du laddar upp fler bilder
Se till att bifoga dem i inlägget som bilagor dock. Då försvinner de inte, externa bildlänkar brukar ha en tendens att försvinna.

Om du talar om vilket format (fil-extension eller vad det kallas) ritningarna har så kan jag ställa in så att du även kan ladda upp dessa på forumet.

Jag tycker att du borde skapa en tråd per uppfinning och sedan länka till alla uppfinningarna härifrån.

Går det att printa i PTFE eller något som klarar 95%ig sprit?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1040
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Andy »

Din HMR-S Plastis är i princip ett LM huvud (den printade delen). Skulle det gå att printa i PTFE eller annat material så skulle det nog underlätta för många som vill bygga kolonnbrännare också
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Sylar »

Andy skrev: tis apr 30, 2024 16:46 Din HMR-S Plastis är i princip ett LM huvud (den printade delen). Skulle det gå att printa i PTFE eller annat material så skulle det nog underlätta för många som vill bygga kolonnbrännare också
Har aldrig kollat på PTFE förut men slog en googlesökning just nu och verkar finnas att köpa. 600-800kr för 500-750gr. (Den printade delen på bilden är 140gr)
Så klart värt att kolla vidare på. Men jag tror att för alkoholens skull så funkar nog PET-G fint. Det är temperaturen som blir för hög.
Men det går att lösa det också om man gör lite smarta lösningar.
Andy skrev: tis apr 30, 2024 16:03
Om du talar om vilket format (fil-extension eller vad det kallas) ritningarna har så kan jag ställa in så att du även kan ladda upp dessa på forumet.
Filerna till 3D-Skrivarna är (.STL).
Då är det bara ladda hem och starta skrivaren. :D
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1040
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Andy »

Går nu att ladda upp .stl filer.

Max 2mb per fil. Räcker detta eller ska jag öka max filstorlek?
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Sylar »

Andy skrev: tis apr 30, 2024 23:52 Går nu att ladda upp .stl filer.

Max 2mb per fil. Räcker detta eller ska jag öka max filstorlek?
Filen till plastisen är 16mb men dom växer ganska snabbt beroende på hur invecklad dom är. Gränsen borde nog vara iaf 50mb men vet inte hur mycket lagring bryggforum har, det kanske är bättre att ladda upp någon annanstans då och länka dit?
Kan lägga upp filerna på thingiverse.com så jag inte tar för mycket utrymme på servern?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1040
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Andy »

Plats finns det gott om.

Men tror eventuellt att det är för stort för bilagor (blir nog en timeout innan filen har hunnit laddats upp). Men vi kan ju pröva. Jag sätter 50mb som max. Skulle det vara så att det inte fungerar så kan du ladda upp filerna på annan plats och länka till dem. Jag kan då ladda upp dem på bryggforum via ftp och uppdatera länken.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: 3D printad utrustnig

Inlägg av Sylar »

Andy skrev: ons maj 01, 2024 0:48 Plats finns det gott om.

Men tror eventuellt att det är för stort för bilagor (blir nog en timeout innan filen har hunnit laddats upp). Men vi kan ju pröva. Jag sätter 50mb som max. Skulle det vara så att det inte fungerar så kan du ladda upp filerna på annan plats och länka till dem. Jag kan då ladda upp dem på bryggforum via ftp och uppdatera länken.
Ska testa och printa ut grejorna ikväll i rätt material så dom håller toleranserna sen testar jag att bifoga dom i inlägget. :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst