Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kruškovac

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
fghj
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tor jul 05, 2007 2:00

Kruškovac

Inlägg av fghj »

Är det någon som har nått recept eller tips på hur man gör denna underbara kroatiska dryck, Kruškovac. Det är ju en päron likör men hur ska man få den att smaka så gott? :)

Köpte en flaska från de jag hyrde lägenheten av i kroatien och den var riktigt god.
Är detta rätt forumsdel att skriva det i? jag är nyhär

// Fghj
fubar
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jul 15, 2010 4:22

Kruškovac

Inlägg av fubar »

Vettefan om det är lönt att svara tre år senare, men jag gör ett försök.

Aja, här kommer ett litet recept på kruškovac eller päronbrandy.

Äpplen innehåller mellan 8 och 15% socker, beroende på hur mogna de är. Desto mer socker och syror det är är i frukterna, desto bättre. Förarbetet innefattar följande steg:

1. man plockar frukterna
2. därefter tvättas och torkas de
3. man låter dem stå i 2-4 dagar
4. frukterna mosas
5. mäsken tillverkas
6. den destilleras
7. man låter den färdiga produkten stå ett tag för att mogna och buteljerar den

Det fjärde steget kan man kanske skippa om steg tre har genomförts ordentligt. Efter steg tre så bör frukterna ändå vara så pass mjuka så att man kan mosa dem rätt lätt. Man får inte ställa hela frukten i "mosmaskinen" (jag kommer inte på vad den heter), eftersom frukterna i det fallet kommer att släppa ifrån sig saften på tok för dåligt.

Det kan vara en bra idé att lägga till lite (runt 50ml per 100kg) H2SO4 till mäsken. Framförallt om frukterna inte är helt mogna.

Vänta inte mer än två dagar efter det att fermenteringsprocessen är klar, innan du påbörjar destilleringen -- som bör göras i en essensbrännare. De karaktäristiska aromerna försvinner snabbt, om du väntar för länge. Under tiden som fermenteringen pågår är det viktigt att temperaturen inte överstiger 18 grader.
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster