Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vattendestillator

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

vattendestillator

Inlägg av Tompa »

Tror inte någon destillator i världen kan ge ren Etanol. Det följer med en kolfilterpåse, men det är tveksamt om det räcker-även om du kör flera ggr. Det finns dock ett mindre kolrör på marknaden nu som är mer lämplig för mindre volymer. Kommer snart ut på marknaden.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

vattendestillator

Inlägg av Brempa »

Jag har nu sänkt min koktid till 50 minuter. Spriten luktar då riktigt bra. Sedan kör jag 30 minuter till för att få med all alkohol ur mäsken, detta slänger jag i nästa kokning som jag beskrev tidigare.
Man förlorar inte speciellt mycket i "kapacitet" genom detta förfarande och genom att man spetsar mäsken med tails så får man en högre % och det bidrar till att spriten blir renare.

Det blir i o f ett litet arbetsmoment extra, men hur jobbigt är det när maskinen är världens mest lättskätta kokare? Man slipper ju fylla sitt kolrör lika många ggr, så det jämnar ut sig.

Finkelprofet: Du borde testa detta förfarande och se hur mycket du kan sänka din kolförbrukning.
Prisa Gud! H?r kommer skatte?terb?ringen!
Användarvisningsbild
FinkelProfet
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av FinkelProfet »

Jaa, en bra timer bara så kan jag också :) .
Vilken sorts timer kör du me Brempa?

Jag har dock ingen koll på kolförbrukningen, smakar av och bedömmer.
Inte så vetenskapligt, men mkt reproducerbart test :lol:

Oj bara 50min, ska prova manuellt ett par gånger o posta lite feedback.
Användarvisningsbild
crabtree
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

vattendestillator

Inlägg av crabtree »

Brempa!

Hur mycket mäsk fyller du upp i behållaren?
Hur mycket får ut på de 50 minutrarna och hur starkt är det?
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Brempa skrev:Jag har nu sänkt min koktid till 50 minuter. Spriten luktar då riktigt bra. Sedan kör jag 30 minuter till för att få med all alkohol ur mäsken, detta slänger jag i nästa kokning som jag beskrev tidigare.
Man förlorar inte speciellt mycket i "kapacitet" genom detta förfarande och genom att man spetsar mäsken med tails så får man en högre % och det bidrar till att spriten blir renare.

Det blir i o f ett litet arbetsmoment extra, men hur jobbigt är det när maskinen är världens mest lättskätta kokare? Man slipper ju fylla sitt kolrör lika många ggr, så det jämnar ut sig.

Finkelprofet: Du borde testa detta förfarande och se hur mycket du kan sänka din kolförbrukning.
Brempa, hur gör du med heads?
Användarvisningsbild
FinkelProfet
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av FinkelProfet »

Det blev extremt rent o fint när jag körde ut 1l o sedan tog svansen o körde igen, tackar för tipset. Smakar som billig rysk vodka, direkt ur kannan bara.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av Lasse_Kongo »

Brempa och Finkelprofet. Ni måste hjälpa mig. Har införskaffat den välsignade vattendestillatorn, men har ingen mäsk. Tänkte därför roa mig med att omdestillera lite 68-procentig sprit som jag tidigare klämt ur min kopparspiral ... Hur mycket tror ni att ska späda ut spriten för att få ett så bra resultat som möjligt?
Användarvisningsbild
FinkelProfet
Finjäsare
Inlägg: 52
Blev medlem: tor apr 24, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av FinkelProfet »

Tja, för att späda ut smutsen så skulle jag blanda 50/50 med vatten o sen köra.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

vattendestillator

Inlägg av Brempa »

Jag kör med en timer från Claes Ohlson, AX300C heter den och kostar ca 150 spänn.
Spriten jag får ut när jag kör 50 minuter är ca 65% och av bra kvalitet, strax under en liter brukar det bli. Mäskkärlet rymmer 3,75 liter har jag för mig.

Headsen skiter jag i att ta bort, det blir bra i alla fall när man kolar. Spriten lär ju inte bli giftigare än mäsken så att säga.

Jag har även testat att späda spriten till ca 30% och kört om den, då blir det väldigt rent och fint. Men rena genom kol måste man alltid.
Prisa Gud! H?r kommer skatte?terb?ringen!
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av Lasse_Kongo »

FinkelProfet skrev:Tja, för att späda ut smutsen så skulle jag blanda 50/50 med vatten o sen köra.
Testade detta. Hade en gammal tail som efter utspädning höll 30% som jag körde i destillatorn. Tyvärr har jag lyckats supa bort anteckningarna :) men jag kan säga att finkeloljorna var svåra att bli av med i vattendestillatorn. Det hjälpte föga att jag "spädde ut" smutsen ... Tror stenhårt på Brempas rutin med att köra 50 minuter, spara finspriten och köra 30 minuter till och få ut en "svans" till nästa kok. Ska testa detta någongång :)
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

vattendestillator

Inlägg av bonnraggarn »

Var nere hos min lokala handlare igår. Han hade också den här vattendestillatorn.
Han tog däremot 3900 för den.
Var ju tvungen å kolla å känna lite på den, måste faktiskt erkänna att den är lite häftig =)
Men känns tyvär lite för dyr.
Fy fan gå upp klockan halv sex å iväg te jobbet när man festade kvällen innan är inget kul.
*trött*
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
fenrisulven
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis aug 26, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av fenrisulven »

Ingen som har en sån här grej som är villig att öppna den lite och kolla på trafon som sitter i och kanske ge mig specsen på den. :D
Användarvisningsbild
supermupp
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 29, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av supermupp »

Fy faaaan vad dyr den var :twisted: :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

vattendestillator

Inlägg av Lasse_Kongo »

bonnraggarn skrev:Var nere hos min lokala handlare igår. Han hade också den här vattendestillatorn.
Han tog däremot 3900 för den.
Var ju tvungen å kolla å känna lite på den, måste faktiskt erkänna att den är lite häftig =)
Men känns tyvär lite för dyr.
Fy fan gå upp klockan halv sex å iväg te jobbet när man festade kvällen innan är inget kul.
*trött*
Glöm inte att Tompa ger 10 procents rabatt till alla medlemmar på bryggforum. Priset blir då ca 3500 kr. Med tanke på att denna maskin är helt laglig och väldigt väldigt smidig så tycker jag faktiskt att den är ganska prisvärd.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

vattendestillator

Inlägg av Tompa »

10% sa vi väl? Endast medlemmar!
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster