Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Viking turbo 8

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
FinSpriten
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 17, 2007 2:00

Viking turbo 8

Inlägg av FinSpriten »

Tjena!

Satte viking turbo 8 med 8 kg och 25 liter vatten klockan 02 förra lördagen. Den har alltså stått nu i drygt 7 dagar, och för någon timme sedan tog jag Oeschle, vilket låg på 20.

Denna sats var väldigt långsam i starten, det tog nog över ett dygn innan jag märkte att det hände något, och nu har det helt klart saktat av igen, efter en intensiv period i mitten av jäsningen.

Är det någon annan som har erfarenhet av denna jäst? Läste i en annan post här på forumet att det tagit 9 dagar för SnoopX att jäsa ur denna, samt att den gärna kunde fått stå ett par dagar till. Kommer den här att gå i mål, tror ni, eller får jag hälla ut aset?
Användarvisningsbild
FinSpriten
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 17, 2007 2:00

Update!

Inlägg av FinSpriten »

Update: Läste av jäsvärdet idag igen (exakt 24 timmar sedan förra gången) och märkte till min besvikelse att den låg kvar på samma som igår.

Så vad gör man? Låter den stå ännu längre, häller ut den eller börjar koka?

Skall användas i plastis, så man måste väl ha redig styrka i den för att det ska vara någon idé?
Användarvisningsbild
dr_winston_o_boogie
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör feb 10, 2007 1:00

Viking turbo 8

Inlägg av dr_winston_o_boogie »

Låter som att jästen har dött...

Ska du använda Plastbrännaren är det ingen idé att använda mäsken. (din mäsk bör med 8 kg socker och 25 liter vatten ligga på 13.33 % med ett Oechslevärde på +20) Plastbrännaren funkar bara med stark mäsk, dvs 25 liters sats på 8 kg som är utjäst, dvs minus på oechsleskalan.

Mitt tips är att du använder Pure Turbo. Antingen Alcotec eller Gert Strands variant Prestige. (lär vara samma innehåll)

http://www.turbojast.se/

http://www.turboyeast.com/tp_brevorder.html
Användarvisningsbild
FinSpriten
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 17, 2007 2:00

Viking turbo 8

Inlägg av FinSpriten »

dr_winston_o_boogie skrev:Låter som att jästen har dött...

Ska du använda Plastbrännaren är det ingen idé att använda mäsken. (din mäsk bör med 8 kg socker och 25 liter vatten ligga på 13.33 % med ett Oechslevärde på +20) Plastbrännaren funkar bara med stark mäsk, dvs 25 liters sats på 8 kg som är utjäst, dvs minus på oechsleskalan.

Mitt tips är att du använder Pure Turbo. Antingen Alcotec eller Gert Strands variant Prestige. (lär vara samma innehåll)

http://www.turbojast.se/

http://www.turboyeast.com/tp_brevorder.html
Aj då, det lät ju inte så muntert :/

Man vill ju komma igång och koka, det är ju inte lika roligt att behöva börja om från början :/

Jag köpte någon crap-jäst på ÖB när jag trodde jästen hade dött redan första dygnet. Den ska tåla upp till 17% om man tror påsen. Tror du det är någon idé att slänga i den för att jäsa ur det sista sockret i denna satsen?

Alternativt kanske jag kan destillera flera gånger för att få upp styrkan på slutprodukten?
Användarvisningsbild
dr_winston_o_boogie
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: lör feb 10, 2007 1:00

Viking turbo 8

Inlägg av dr_winston_o_boogie »

Jag prövade en gång att slänga i ytterligare en påse jäst när jäsningen avstannat (HISABS skitjäst gjorde inte sitt jobb) och det funkade inte iaf...

Det var inte så att jästen du använde hade gått ut? +20 låter ju illa, även för en skitjäst...
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Viking turbo 8

Inlägg av Morty81 »

antar att du ligger på vettig temperatur.

Häl i ytterligare en liter vatten i jäskärlet för at spä ut det lite och kolla sedan om jäsningen fortsätter, dom sista oe graderna kan ta några dagar på sig att jäsa ut.
Biffen_91
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jun 25, 2007 2:00

Re: Viking turbo 8

Inlägg av Biffen_91 »

Ja satt en satts viking turbo 8kg föra onsdan,tog ca6 timmar innan de börja pludra i jäsröret.
Nu har mäsken stått i 9 dagar o den pludrar på ricktigt bra inu :D
Eken
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre maj 15, 2009 17:42

Viking turbo 8

Inlägg av Eken »

Har en hink med 6 liter socker som jag satte viking i för ett dygn sedan. Det har inte bubblat än. Nu vet jag inte om hinken är tät (är en sorts skandinavisk superplastis så locket har hål). Men då skall jag väl känna lukten i hela rummet?

Man skall väl även kunna lyssna på jäsningen?

Var jästen dårlig?
Användarvisningsbild
Eddwin
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: mån nov 20, 2006 1:00
Ort: Hönö

Viking turbo 8

Inlägg av Eddwin »

Tycker att det låter konstigt Viking turbo 8 har alltid fungerat bra för mig och jag har använt mycket
Sprit löser inga problem!
men det gör inte Mjölk heller!
Eken
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre maj 15, 2009 17:42

Viking turbo 8

Inlägg av Eken »

Eddwin skrev:Tycker att det låter konstigt Viking turbo 8 har alltid fungerat bra för mig och jag har använt mycket
Hur lång tid brukar det ta innan den sätter igång?
Användarvisningsbild
Eddwin
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: mån nov 20, 2006 1:00
Ort: Hönö

Viking turbo 8

Inlägg av Eddwin »

Eken skrev:
Hur lång tid brukar det ta innan den sätter igång?
Det vet jag inte riktigt för jag brukar sätta innan jag går och lägger mig men efter 6-8 timmar så bubblar det för fullt.
Sprit löser inga problem!
men det gör inte Mjölk heller!
Eken
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: fre maj 15, 2009 17:42

Viking turbo 8

Inlägg av Eken »

Eddwin skrev:
Eken skrev:
Hur lång tid brukar det ta innan den sätter igång?
Det vet jag inte riktigt för jag brukar sätta innan jag går och lägger mig men efter 6-8 timmar så bubblar det för fullt.
Det läckte så jag köpte ett nytt lock, nu bubblar det något löjligt av det.
Hällde i Viking, vanlig torrjäst och ½ påse turbo 18. Vi får se hur det går, jäser det gör det i alla fall.

Att ha utblåset i en flaska med vatten och diskmedel gör att det är helt luktfritt, bra tips.
thedude
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: sön nov 02, 2008 20:22

Viking turbo 8

Inlägg av thedude »

Satte igång en sats med 25liter vatten, viking turbo 8 samt 8kg socker förra fredagen (5 Februari).

Idag (Onsdag, 10 Februari) står oehlevärdet på 30. Vad bör jag sikta på att ha för värde innan jag kör in den i plastisen? Eller ska jag helt enkelt vänta tills oehlevärdet inte ändras något mer, och då köra in det i plastisen?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Viking turbo 8

Inlägg av aqua vitae »

När det är -10 är den utjäst, men stannar den innan det och står still är det inte mycket att göra åt saken utom att skaffa en bättre jäst till nästa gång. Finns tips på turbojäst till plastis i den klistrade tråden där Stillton gjort turbojästtest.
Vänta några dagar till och mät igen och se om värdet är stilla, då är det bara att köra. Annars vänta tills värdet är stilla för bästa utbyte.
thedude
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: sön nov 02, 2008 20:22

Viking turbo 8

Inlägg av thedude »

aqua vitae skrev:När det är -10 är den utjäst, men stannar den innan det och står still är det inte mycket att göra åt saken utom att skaffa en bättre jäst till nästa gång. Finns tips på turbojäst till plastis i den klistrade tråden där Stillton gjort turbojästtest.
Vänta några dagar till och mät igen och se om värdet är stilla, då är det bara att köra. Annars vänta tills värdet är stilla för bästa utbyte.
Tack det var precis det svaret jag var ute efter. Fer er som är intresserade här är oehlevärderna hittils:
Onsdag 16:45 Oehlevärde 30
Torsdag 09:50 Oehlevärde 20

Imorgon borde den vara klar enligt paketet (en vecka) men det ser inte ut att hända, eller har jag tänkt fel nu? Jag gör så att jag mäter oehle varje dag helt enkelt, och när den slutat ändras så kör jag in det i plastisen.

Tack för svaret.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster