Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dr Karnac Bordeaux lyx

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Dr Karnac Bordeaux lyx

Inlägg av Lo »

18 Augusti -06 startade jag vinet med en påse utav Wyeast Bordeaux Jäst och kastade den medföljande jästen.

Jäste i 20°
14/9 -06 Tappade jag om det till en ny hink och tillsatte jäststopp + klarningen som följde med. Var ca 12 Öchle då.
14/10 -06 Tappade jag det på flaska och lät ligga

Nu i dagarna provade jag en flaska och det smakar fett bra. Provad i smyg på ett par vindrickare och de tyckte om det skarpt, rund fin smak men balanserad kärva, ganska kraftig druvsmak.
Bonus med deras förvånade viner över att det var hembryggt vin. :twisted:

Bättre än många bolagsviner, helt klart värt pengarna och tiden.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
Cavum
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: tis jan 16, 2007 1:00
Ort: Ludvika
Kontakt:

Re: Dr Karnac Bordeaux lyx

Inlägg av Cavum »

Lo skrev:18 Augusti -06 startade jag vinet med en påse utav Wyeast Bordeaux Jäst och kastade den medföljande jästen.

Jäste i 20°
14/9 -06 Tappade jag om det till en ny hink och tillsatte jäststopp + klarningen som följde med. Var ca 12 Öchle då.
14/10 -06 Tappade jag det på flaska och lät ligga

Nu i dagarna provade jag en flaska och det smakar fett bra. Provad i smyg på ett par vindrickare och de tyckte om det skarpt, rund fin smak men balanserad kärva, ganska kraftig druvsmak.
Bonus med deras förvånade viner över att det var hembryggt vin. :twisted:

Bättre än många bolagsviner, helt klart värt pengarna och tiden.
Hej på dig!
Vart hittade du Dr Karnac satsen? DOC's Bordeaux lyx finns ju på PGW. Det lär väl bara vara att köpa den satsen och köra samma jäst du använde... Det är väl samma druva, eller är jag ute å cyklar som vanligt.

Tack som fan för recensionen.
In process:
7L vinbärsvin (Klarning)
20L päronvin (Jäser)
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Dr Karnac Bordeaux lyx

Inlägg av Lo »

Finns tyverr ingen bryggbutik där jag bor så köpte sattsen från http://www.kvalitetsvaruhus.se/ och jästen från humle.se Tror det vart en femhundring totalt men utslaget på 20L (25:-) så tycker jag det vart ok ändå ;)

Värt att notera. Har provat flera vinsattser men alltid blivit besviken. Så jag beställde den där och köpte en påse riktig jäst som ett försök att bevisa för mig själv / ge vinsattser en sista chans att producera ett riktigt gott vin som man inte skäms att bjuda utav. Vilket lyckades ;)
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster