Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

DUO

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

DUO

Inlägg av Procenten »

Jag har nu införskaffat en ny kolreningsanläggning typ DUO efter att min gammla hade krökt sig så mycket att den pajade.
DUO´n har en 10 L dunk i toppen med en bit slang ner till röret med en slags plastbit på för att stänga flödet (som inte funkar något vidare).

Jag är inte helt nöjd med den. Tycker att det är onödigt bökigt att byta kol. ser inget annat sätt än att skruva lös den från slangen till dunken och ta bort båda muffarna på röret för att byta kol. Det känns dessutom lite osäkert att ha hela kolröret hängandes i en muff man bara trycker dit så jag har dragit fast en slangklämma runt den.

Är det någon annan som har en likadan? I så fall hur gör ni?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

DUO

Inlägg av Farbror_Plast »

när jag använde en sån så hade jag gjort iordning 1,5 liter pet med kol. jag hälde i kolet underifrån.

sen fylde jag i sprit, och hängde upp röret.
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

DUO

Inlägg av Procenten »

Men man måste väl ändå hålla för på andra sidan när man häller i kolet? Och om man har dunken på rinner det inte ut kol genom avluftnings slangen då?
Användarvisningsbild
Vaniljvodka
Föredetta moderator
Inlägg: 667
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Under stubben
Kontakt:

DUO

Inlägg av Vaniljvodka »

jag använder bomull i toppen oxå. annars så brukar det bli stop i luftslangen ibland.
Gäst

DUO

Inlägg av Gäst »

Jag har gjort fästen av profilrör som är skruvade på en hög trävägg.
2 st på röret och så en slnagklämma om, Sen en tredje med krok på till
dunken.
Då kan den hänga kvar när man byter kol.
Sen är det gjort som teleskop så det är bara att dra rakt ut och ta bort.
Funkar kalas 8)
:) :)
//Bryggarn
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster