Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Citron/Lime kryddning

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Gryphon
Bryggare
Inlägg: 136
Blev medlem: lör jan 21, 2006 1:00

Citron/Lime kryddning

Inlägg av Gryphon »

Hey dudes.

Jag har tittat igenom hela kryddning/essensforumet, letade efter ett repcet på citron eller lime vodka, men jag hittade inte det jag tänkte mig.. Hittade visserligen ett mycket intressant recept där man låter citronen/frukten hänga ovanför spriten en vecka elelr två.. Tänkte göra det, men jag vill jämföra det med ett annat sätt..

sättet där man skalar t.ex limeskalet och låter det täckas av t.ex 1dl sprit, som man sedan häller tebax till en sjuttis.. ni vet vilken metod jag menar?

vilken mängd sprit/citron/lime skall man använda för en sjuttis?
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Citron/Lime kryddning

Inlägg av Pjolteren »

Hänge över:
Pricka citronen/limen med några hål. Låt hänga 1-2 veckor. Byt frukten
om smaken/lukten inte räcker. Låt hänga nya 1-2 veckor.

Dra på skal:
Skala 1 citron/lime noga. Det vita skal INTE vara med. Låt detta dra i hela
sjuttisen i några dar - 1 vecka - 2 veckor. Du måste smaka av efter nån dag.

Båda metoderna vil ge lite färg åt vodkaen. För at inte få färg måste spriten
sedan destilleras i en essensbrännare. Då borde du låta skalen vara med
under destillationen (tror jag).
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Citron/Lime kryddning

Inlägg av vinifera »

Jag har funderat på att göra limevodka precis som mandarin-, apelsin-, pomeransvodkan jag gör ( som sedan kan blandas till cointreau). Om man bara låter skalen macerera i sprit så blir den bitter. Vill man inte få den bitter och en aning färgad så måste man köra den i en essensbrännare. Min var enkel att göra. En tryckkokare med en liebigkylare. Koncentratet som kommer ut kan spädas många ggr så det behövs inte mycket skal för ett bra resultat.
Användarvisningsbild
Gryphon
Bryggare
Inlägg: 136
Blev medlem: lör jan 21, 2006 1:00

Citron/Lime kryddning

Inlägg av Gryphon »

Pjolteren:

Tack! Ska testa bägge 2, måste ju bara se skillnaden. :p

Vinifera: Jag som trodde att det bara blev bittert om man lät det vita på skalet komma med.. Men det kanske inte är så?
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster