Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Requests

Allt bryggrelaterat.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Requests

Inlägg av temp_wricko »

Fat det finns tillfällen då 1+1 inte är lika med 2. Etanol och vatten som blandas blir tillsammans en mindre volym.
Låter Umeå universitet stå för källan (det var första Googleträffen) http://school.chem.umu.se/Experiment/P90.
Bilagor
När 1 plus 1 inte är 2.pdf
(509.59 KiB) Nerladdad 15 gånger
/Wricko
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Requests

Inlägg av aqua vitae »

Etanol och vatten minskar i volym då de blandas, t. ex. blandas vid 25°C 5 liter ren etanol med
5 liter vatten erhålles inte 10 liter 50 vol.% etanol-vatten blandning utan 9,65 liter 51,7 vol.%
etanol/vatten blandning. Detta beror på att de partiella molära volymerna för etanol (ökar) och
vatten (minskar) ändras då de blandas. Man kan säga att blandningen molekylerna använder
vätskans utrymme mer effektivt då de är i blandning.
Fenomenet kan jämföras med följande analogi. Låt oss säga att vi har två spannar. Den ena
spannen är halvfull med golfbollar och den andra är halvfull med små blyhagel. Rent
volymmässigt har vi två halva spannar och hälls innehållet från den ena spannen till den andra så
borde vi fä en helt full spann med boll/hagel blandning. Men detta är fel. Skulle vi utföra detta
rent praktiskt så kommer blyhaglen att utnyttja mellanrummen mellan de relativt stora
golfbollarna och den totala volymen av boll/hagel blandningen kommer att bli mindre är den hela
spannen som vi resonerade fram innan.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Requests

Inlägg av attackbever »

ja se där ja, undra om det går att göra någon formel så att kalkylatorn blir korrekt, Nu blev det ju mycket jobbigare helt plötsligt , kanske bättre att vara ovetande om sanningen :wink:
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Requests

Inlägg av aqua vitae »

Ja och sen ändras ju volymen hos etanol och vatten vid olika temperaturer. För att komplicera det ytterligare så ändras volymen hos etanol och vatten olika mycket vid en temperaturförändring, tex blandas 5 liter ren etanol med 5 liter vatten erhålles vid:
0°C : 9,59 liter 52,3 vol.%
25°C: 9,65 liter 51,7 vol. %
50°C: 9,67 liter 51,3 vol%.

Så det blir nog väldigt krångligt att få den helt korrekt, men den funkar ok som den är.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Requests

Inlägg av bonkeman »

Det måste ju finnas en faktor man kan räkna med när det gäller blandning av etanol och rent vatten. Den borde vara konstant vid en viss temperatur, alltså enkel att lägga in i beräkningsprogrammet. Skillnaden vid temperaturförändring kan man ju däremot strunta i. Rumstemperatur är det som gäller.

Dock är det ju en härlig upptäckt att man vinner på att dricka öl i bastun!!! :lol:
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Requests

Inlägg av Caprimulgus »

Fler riktiga ritningar. Alltså, inte scannat klotter i kollegieblock :wink:
Qaa
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons aug 18, 2010 19:04

Re: Requests

Inlägg av Qaa »

Någon som har Sannas likörbok i pdf format??
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Requests

Inlägg av Hajen »

Vilka böcker rekommenderar ni rutinerade bryggare för en novis (bara för sprit än så länge).

Jag vill verkligen ge mig in i detta och lära mig från grunden, så allt från the very basics till det mer avancerade!

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Tjalle Tvärvigg
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons jun 06, 2012 20:18
Ort: Torsås

Re: Requests

Inlägg av Tjalle Tvärvigg »

Hajen skrev:Vilka böcker rekommenderar ni rutinerade bryggare för en novis (bara för sprit än så länge).

Jag vill verkligen ge mig in i detta och lära mig från grunden, så allt från the very basics till det mer avancerade!

Tack på förhand.
Standardsvaret 1A på din fråga:
http://www.amphora-society.com/Designin ... u_p_3.html
Det du inte lär dig från boken tar du lätt reda på i forumet dit du vid köp får tillgång. Jag gjorde det själv och planerar nu i lugn och ro för min framtida apparatur den dagen min boendesituation justerats.
Skriv svar

Återgå till "Ritningar, e-böcker och program"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster