Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vadför snåla på isoleringen ?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Vadför snåla på isoleringen ?

Inlägg av Fructis »

Om man verkligen isolerade sin hink bra, borde man inte kunna sänka effekten på doppvärmaren rejält då ?

Farbror P, som verkar ha några poäng i termodynamikens ädla vetenskap, eller nån annan som vet, får så klart rätta mig om jag är helt ute och snurrar nu men så här tänkte jag.

Om man ställer hinken i en låda som är rejält mycket större än hinken, typ 20 cm åt varje håll, lägger ett rejält cellplastblock i botten och fyller i med gullfibermatta, liggunderlag, frigolitchips eller vad man nu har till hands och täcker över för att hindra luftcirkulation i isoleringen,så borde man kunna få till en isolering så bra att man i princip bara behöver effekt till själva förångningen. Mina formelsamlingar ligger i en låda på vinden nånstans, tror jag ... så jag kan inte räkna ut hur mycket energi som går åt och jag har ingen aning om hur stor refluxen är i förhållande till uttagen sprit.

En fördel med detta vore att man kunde ha apparaten i ett litet (läs undangömt) utrymme, typ en garderob, utan att förlusteffekten från själva hinken, värmer upp utrymmet allt för mycket. Man sparar på elräkningen också fast inte så många kronor/liter kanske. En vanlig lampdimmer skulle dessutom vara tillräcklig för att reglera effekten. Kanske skulle man kunna spara några timmar på uppvärminingen också ?
Detta i kombination med en längre kondensationsspiral för att klara kyla i den något förhöjda tempen i garderoben.

Eller ...? jag vet inte ...
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

Vadför snåla på isoleringen ?

Inlägg av Sneaky »

har inte provat spiralbrännare, men borde deti inte bli bättre uta isolering, jag menar, det är mycket mindre risk att mäsken håller över hundra grader, vilket borde göra att man kan ha lägre spiral.
rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Vadför snåla på isoleringen ?

Inlägg av Fructis »

Temperaturen kan ju inte bli högre än vad kokpunkten för vatten-alkoholblandningen är. Kokar det så kokar det och det är ju bara avdunstningen som ökar om tillförd effekt ökar.

Iden var ju att justera effekten så att man får ett lagom uttag av sprit på lägre effekt alternativt göra stigarspiralen högre, med ökat reflux, för att få en renare produkt.

Om man gör stigarspiralen 3,5m, och kondensspiralen ytterligare lite längre, och kör "superisolerad" hink med 300w ... Farbror Plast varnade för att locket kanske inte håller trycket med längre rör. Jag föreslår isåfall ökad rördiameter för att kompensera för tryckfallet i röret. Ökad rördiameter ger dessutom ökad kondensationsyta både på upp och nervägen ... fast mindre väggkontakt för ångan kanske ?
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Labrock
Bryggmästare
Inlägg: 226
Blev medlem: fre apr 18, 2003 2:00

Vadför snåla på isoleringen ?

Inlägg av Labrock »

Mindre väggkontakt kan bli ett problem. Flera här kör med 12mm
rör utan problem, frågan är om någon har provat med grövre
doningar?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Vadför snåla på isoleringen ?

Inlägg av Farbror_Plast »

Visst är det så att bättre isolering spar en del ström, anledningen till att den är lite halvslarvigt isolerad är att man inte behöver sänka effekten på doppvärmaren för att det ska fungera med 5 meter rör.

Men att överdriva mängden isolering är det ingen mening med, skillnaden mellan extremt bra isolerad och hyffsat bra med ett täcke är i stoleksordningen 50 W

angående längden på spiralen, jag vet inte hur lång man kan ha innan det blir problem med tryck, kanske 10 meter, kanske 25 meter, ville bara nämna att det förr eller senare blir tryckfall pga av längden.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster