Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad dricker ni ikväll?

Recept, tips m.m.
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Signalfel »

Tänkte höra om det är fler än jag som just nu njuter av något gott hemmagjort eller annat, och samtidigt av nån outgrundlig anledning sitter på Bryggforum... :wink:

För egen del har jag ikväll avnjutit en förträffligt god middag i form av pasta med en mycket het sås till. Till detta drack vi ett par-tre glas Amarone della Valpolicella, Pasqua 2001. Underbart och fylligt, det finns inget som slår amaroneviner!
Före det, medan maten tillagades, smuttades det på en liten grogg av typen rom och cola, med hemmalagad rom förstås.

Nu när amaronevinet är slut har äpple- & kanellikören kommit fram. En liten bit vaniljglass har serverats också. Funderar på att växla över lite till den årsgamla björnbärslikören... jo, det får det bli.
*slurp*

Vad har ni andra på dryckesmenyn ikväll?
Användarvisningsbild
HermanLindqvist
Finjäsare
Inlägg: 82
Blev medlem: mån maj 16, 2005 2:00
Ort: Nouvelle-Athènes

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av HermanLindqvist »

Hittills: en skål med bål. SKÅL!! :D

(När den tar slut, vilket av folks aptit här att döma förmodligen kommer att ske snart, blir det dags att gå på reservtanken i form av ett 6-pack Sofiero, och så en billig BIB ock)
Legere et non intelligere neglegere est.
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av vinifera »

Härligt att det finns de som gärna vill att vin ska vara gott och inte bara innehålla alkohol :D Drack själv ett ripasso (=lättamarone) igår till oxfilén. Ingen sprit överhuvudtaget. Likörerna lät inte så dumma.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Koskenkorva »

Såhär i efterhand kan jag rapportera att jag drack mjölk. Är jag ensam om att ogilla smaken av alkohol? :)
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Pjolteren »

Ja, helt klart! :)
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Total_Terror »

Just ikväll har jag inte druckit alls - jobbdag imorgon - däremot igår kväll (lördag)... Det blev en absinthe-afton med flickvännen, något av en ny och trevlig tradition de senaste helgerna.
Inledde med två-tre glas Un Emile 68, pålitlig och god som vanligt. Därefter blev det varsitt glas Kallnacher (en <i>blanche</i>). Lite annorlunda toner, i synnerhet i doften, men efter en stund satte sig även den smaken och det allmänna omdömet blev att den var helt OK.
Efter detta gick vi över till den senaste hemmagjorda absinthen, som inte direkt skäms för sig. Dock inte färdiglagrad än, lite mer av den "gröna" smaken kommer nog att rundas av med tiden.
Efter detta var klockan ganska mycket, men vi hann med varsina glas av Nouvelle Orléans också innan den gröna féns mumlande om vila och svala sängar blev oss övermäktigt...

Konstaterade att OLW:s Dill & gräslökchips passar fantastiskt bra till absinthe... tro't eller ej. :)

Inom kort blir det till att prova fler absinther, dessa raringar står för närvarande hemma hos mig och lockar och pockar:
Grntgodis1.jpg
För den som eventuellt har dålig syn kan jag avslöja att det från vänster till höger är Eichelberger 68, Nouvelle Orléans från Jade, Montmartre, Verte de Fougerolles, Abisinthe Amer 72 och en Verte Suisse 65 (också en Jade). Mums.


EDIT: flyttade denna tråd till "Mat och dryck".
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Lo »

Ikväll dricker jag min första (lyckade) hembryggda öl. Kunde önskat lite mer humle dock men annars Uber =)
Enda som hindrar mig från att rensa backarna ikväll är att jag inte har någon annan satts på gång som kan fylla på eftersom hehe.
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av vinifera »

Har just betällt en säck malt från humle. nästa helg blir det ale-bryggning. Sedan ger jag mig på whiskydestillation. :P Lagavullin-kopia är målet men man kanske hamnar i grantopparna i alla fall. :D Lite Bruichladdich blev det i kväll efter lite Rotari-skumpa och en god Chianti till lammfilén.
Användarvisningsbild
HermanLindqvist
Finjäsare
Inlägg: 82
Blev medlem: mån maj 16, 2005 2:00
Ort: Nouvelle-Athènes

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av HermanLindqvist »

Rekorderlig Krusbärscider och ett par Xider (Mandarin + Chili) rinner ned ikväll. Sliskigt och sött. Men det passar bra till sällskapet.
Legere et non intelligere neglegere est.
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Master_Mäsk »

inget, har inte drukit på ett tag heller pga. vissa omständigheter.

men till helgen så skall det drickas GROGG av finaste hämkoket =)

mvh Erik
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Lo »

Hembryggd stout, kolsvart, chokladig och bitter. presis som jag föredrar dom.
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Total_Terror »

Smuttar just nu på ett glas sval Kübler 53. Underbar absinthe blanche som aldrig sitter fel.
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Master_Mäsk »

har ikväll smakat på en (till namnet rätt brutal) grogg som en polare har kombinerat på vägen hem till mig.

den består av önskad mängd vodka (osmaksatt) tillräklig mängde med scheps grape (beroende på hur starp du vill ha groggen) och slutligen tillräkligt med jokk bärdryck (lingon) för att den skall färgas dimmigt röd.

drycken har han döp till "grape rape" (pga. den röda färgen)

smaken är ganska underlig, pga, lingondryckens samt grapen så får den en, inte för krafitg, men endå en rätt stygg bäsk/sur smak.

klart värd att smakas, man skanske skall prova med små till att börja emd (ifall man anser att den smaka skit).

har även handlat på mig en persika vodka essens av strand som jag istellet för att göra vodka av blandade i ca 2dl socker och gjorde en likör av (snabblagrad i ungnen) som troligtvis kommer bli en succé.

mvh Erik
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Lo »

Årets blåbärsvin vart det nu, funkar utmärkt till grillad filé och stekta pärer =)
Användarvisningsbild
Signalfel
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Vad dricker ni ikväll?

Inlägg av Signalfel »

Härligt Lo! Även jag dricker blåbärsvin! :D Två år gammalt, fantastiskt gott.
Kan rapportera att det fungerar utmärkt även till något så enkelt som stekt fläsk och (hemmagjorda) raggmunkar - jo, faktiskt!
Vardagslyx, tycker jag.
Skriv svar

Återgå till "Mat och dryck"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster