Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Koskenkorva »

Vad är egentligen bäst? Är det en smaksak?

Kört på både och fram och tillbaka men kan inte bestämma mig :?

Ska jag lära mig svetsa vill jag ju lära mig med rätt metod...

EDIT: En liten poll får det bli med...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Hojjt »

Jag tycker motsvetsning är lättare!
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Flintis »

På klenare migar är det att rekommendera motsvetsning då du får bättre kontroll på inbränning och får varmare svets.

Det vanligaste/allvarligaste felet man får med mig kallas kallflytning. Dvs svetsen kan se helt ok ut men har inte fäst i grundmaterialet. Vid frånsvetsning ökar risken för detta.

// Flintis
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av KaptenStofil »

För länge sedan lärde jag mig att om godstjockleken var under ca 3 mm så svetsade man med frånsvetsning och om den var över ca 3 mm med motsvetsning. Det var tumregeln då men det kanske inte gäller vid MIG-svetsning eller?

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Koskenkorva »

Flintis skrev:På klenare migar är det att rekommendera motsvetsning då du får bättre kontroll på inbränning och får varmare svets.

Det vanligaste/allvarligaste felet man får med mig kallas kallflytning. Dvs svetsen kan se helt ok ut men har inte fäst i grundmaterialet. Vid frånsvetsning ökar risken för detta.

// Flintis
Du menar om själva svetsen är klen? Eller materialet?

Jag har en 160a trefas MIG, det borde väl räknas som övre medel?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Flintis »

Jag menade svetsen.

Får du för dålig inbränning så är risken att du svetsar i smältan och inte i grundmaterialet.

Vi svetsar ju mest i tunnt material, ca 2 mm, och då ska det väl inte vara nån fara.

// Flintis
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Koskenkorva »

Jag svetsar lite i allt möjligt :)

Om jag ska t.ex bränna i 6 m.m plattstål, bör jag välja mot- eller frånsvetsning då? Smaksak?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Flintis »

Koskenkorva skrev:Jag svetsar lite i allt möjligt :)

Om jag ska t.ex bränna i 6 m.m plattstål, bör jag välja mot- eller frånsvetsning då? Smaksak?
Motsvetsning.

Här har du en kul övning:

Ta en 8 mm plåt och ställ en 2 mm plåt 90 grader mot denna.
Håll handtaget 45 grader och sikta mitt i fogen.

Troligen har du då fått en väldigt fin svets som du med lätthet kan bryta isär med händerna.

Får du det så har du åstadkommit det vanligaste felet med mig/mag, dvs kallflytning.

// Flintis
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av TIGMASTER »

Detta är en smaksak och ibland så blir det bättre med ifrån
och ibland emot
Typ samma sätt som en vänsterhänt svetsar med en tigsvets/migsvets

Har lagt upp en bild på hur det blir med att svetsa med mig med PULS och med normal svets

bild heter =marada

För oss "vanliga" normala svetsare på detta forum så spelar det ingen roll hur/vilket håll vi svetsar åt bara det blir tätt eller hur??

För industrin så finns det speciela regler för olika sätt att svetsa ,men vem fan bryr sig när vi är på våran nivå??
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Koskenkorva »

Ok ok.

Det är ju ett forum för svetsning trots allt, klart vi kan diskutera svetsning utöver de svetsningar vi gör på HB apparater?

MIG svetsning på destillationsanläggningar bryr jag mig i vilket fall ändå inte om, TIGen har intagit sin plats i mitt liv :)
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Koskenkorva »

Det var inte så jag menade.
Jag tänkte att vi i denna tråd kan diskutera MIG svetsning utöver de vi utför på hembränningsapparater, att vi kan vidga vyerna lite :)

Vad jag har kunnat läsa ut av denna tråd och även av det som jag fått reda på då jag frågat folk verkar det nästan som att det alltid är en smaksak huruvida man vill använda sig av mot eller frånsvetsning, oavsett materialförrutsättningar?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av TIGMASTER »

kanske detta hjälper i era hjärnor


Gasmetallbågsvetsning med trådelektrod tillämpas med kortsluten droppövergång av tillsatsmaterialet och benämnes då kortbågsvetsning, eller i form av små, fritt svävande droppar och kallas då spraybågsvetsning. Kortbågsvetsning utföres med låg svetsström och bågspänning och är den bästa metoden för tunnplåtssvetsning, svetsning av tunnväggiga rör och för svetsning av rotsträngen i fogberedda stumfogar.Med kortbågsvetsning kan alla svetslägen svetsas. Svetsning vertikalt nedåt begränsas lämpligen till tunnplåt pga att risken för ofullständig inträngning i form av bindfel som ökar med plåttjockleken och är mer markant i detta svetsläge. Spraybågsvetsning utföres med högre svetsström och bågspänning än vid kortbågsvetsning och är mest användbar vid svetsning av plåttjocklekar grövre än 4 mm. Spraybågsvetsning användes bara i horisontalt och liggande vertikalt läge.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av Koskenkorva »

Nope :) Har du skrivit det själv eller kopierat det? Vid sistnämnda alternativ, ange gärna källa... Kan du eller någon annan förklara mer ingående vad som menas?

Gasmetallbågsvetsning=TIG?
Kortbågsvetsning=?
etc...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Mot- eller frånsvetsning på MIGen

Inlägg av TIGMASTER »

jag har många hemsidor som jag studerar
denna text kom härifrån

http://www.svets.se/tekniskinfo.4.a9399 ... 43634.html
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster