Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svetsning av RF rör

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
modermodemet
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 22, 2005 2:00

Svetsning av RF rör

Inlägg av modermodemet »

Sista tiden på jobbet har jag hållt på och TIG svetsat rostfria rör med diametrar mellan 60,3 och 142,4 med tjocklek 2mm. Funderar bara på vad man måste tänka på när man svetsar rör för att det ska bli proffsigt? några av rören ska användas till olja och andra till vatten
har såklart argonfyllt rören innan svetsning och de håller tätt
nåt tips för att underlätta rörsvetsning? tycker det kan vara lite svårt att få helt jämn tillförsel av svetsmaterial
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Svetsning av RF rör

Inlägg av Hojjt »

Vet ej! men fråga vår expert Tigmaster han kan detta!!


MVH Hojjt
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Svetsning av RF rör

Inlägg av TIGMASTER »

Sista tiden på jobbet har jag hållt på och TIG svetsat rostfria rör med diametrar mellan 60,3 och 142,4 med tjocklek 2mm. Funderar bara på vad man måste tänka på när man svetsar rör för att det ska bli proffsigt? några av rören ska användas till olja och andra till vatten
har såklart argonfyllt rören innan svetsning och de håller tätt
nåt tips för att underlätta rörsvetsning? tycker det kan vara lite svårt att få helt jämn tillförsel av svetsmaterial

2 mm tjock då behöver du bara att smälta ihop matrialet

se till att delarna passar ihop MKT bra sen punktsvetsa ihop sen rikta upp allt sen smält ihop allt

att använda tillsatstråd är bara fär ev stora tryck och fylla ut svetsen dvs beror på vad du nu skall använda dessa rör till??
Användarvisningsbild
modermodemet
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 22, 2005 2:00

Svetsning av RF rör

Inlägg av modermodemet »

de ska vara för kylning av en elmotor på 3000kW med en växellåda som ger ut 25000rpm, 150 liter olja i minuten måste växellådan ha, och sen är det värmeväxlare som kyler oljan från en extern vattenkylare.

Trycket går aldrig över 4bar så det borde nog funka som du säger att bara smälta ihop delarna
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Svetsning av RF rör

Inlägg av TIGMASTER »

bara att smälta på :D
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

Svetsning av RF rör

Inlägg av klimpen43 »

Som tigmaster säger så är passformen viktig, precis som med lödning så hänger det på hur bra förarbetet är. Ju större glepa desto tunnare blir ju materialet då man smälter ihop det, samt att det mycket lättare att svetsa ihop material som är väldigt bra passform. Men allt detta visste du säkert redan 8)
Användarvisningsbild
modermodemet
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 22, 2005 2:00

Svetsning av RF rör

Inlägg av modermodemet »

precis är det så, kör man med tillverkningsnya rör o rördelar så passar ju dessa perfekt att svetsa med.
Men som det har varit nu på sista tiden har chefen hela tiden kommigt och gjort ändringar i ritningar som var fördigkonstruerade, Så det blev bara för mig att kapa isär rörbitarna igen, och då vi inte har nån såg som kan såga rördelar exakt raka/plana så vart det svårt att få in bra passform.
En glipa mellan två rörändar var ca 7mm, men det är lätt att fixa med TIG, bara att med låg strömstyrka bränna fast lite extra material. Sen smälter man ner högen med större strömstyrka tills den blir jämn
sen slipar man bort det extra material som ligger där det ej ska vara
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Svetsning av RF rör

Inlägg av TIGMASTER »

ändringar i ritningar som var fördigkonstruerade, Så det blev bara för mig att kapa isär rörbitarna igen, och då vi inte har nån såg som kan såga rördelar exakt raka/plana så vart det svårt att få in bra passform.
En glipa mellan två rörändar var ca 7mm, men det är lätt att fixa med TIG, bara att med låg strömstyrka bränna fast lite extra material. Sen smälter man ner högen med större strömstyrka tills den blir jämn

Va 7 mm glipa?? 1 mm är BRA mkt för att det ej skall bli en bra svets
dvs med tillsats tråd
med 7 mm glipa kan man ej smälta ihop delarna

Lycka till min vän
Användarvisningsbild
modermodemet
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 22, 2005 2:00

Svetsning av RF rör

Inlägg av modermodemet »

heh det vara bara på nåt enstaka ställe det blev så illa som 7mm, eftersom en böj skulle ha en annan vinkel, men då fick jag självfallet tillsätta en hel del material.
har några rördragningar kvar att svetsa och då ska fan chefen få fixa ritningarna ordentligt först så jag kan göra det snyggt :)
Användarvisningsbild
Dr_Arson
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: fre okt 22, 2004 2:00
Ort: M?rka skogarna

Svetsning av RF rör

Inlägg av Dr_Arson »

Som jag sagt tidigare: lägg tid på passning innan du svetsar!
Precis som när du ska tapetserar om du slarvar med underarbetet så blir inte resultatet bra heller.
Gör som svetsarn sa och kör utan spalt och bara smält ihop. Inga problem med två mm gods.
Själv föredrar jag att köra med puls oxå. Låg frekvens...
Användarvisningsbild
Tiglord
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön feb 05, 2006 1:00

hmmmm

Inlägg av Tiglord »

om du har ex ett rör av rostfritt å enbart smällter i hop rören utan tillsats material!!!

vad händer i stålet...

8)

skulle det bli sämmre med tillsats materialet?

ett konstigt förslag av dig tigmaster?..bara å smälta i hop.duger åt dig kanske :roll:

vad vet du om stålets struktur förändringar under å efter svetsning.
Användarvisningsbild
Supermannen
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: mån jan 30, 2006 1:00

Svetsning av RF rör

Inlägg av Supermannen »

Kan ju inte svara på vad exakt som händer i stålet, men nåt me kol är de.

Vill man ha "osynliga" skarvar måste man ju använda tillsats, annars blir de ju valv.

Hmm, vette tusan varför jag skrev de här. (trött & bakis)

//AA
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

Re: hmmmm

Inlägg av Flintis »

Tiglord skrev:om du har ex ett rör av rostfritt å enbart smällter i hop rören utan tillsats material!!!

vad händer i stålet...

8)

skulle det bli sämmre med tillsats materialet?

ett konstigt förslag av dig tigmaster?..bara å smälta i hop.duger åt dig kanske :roll:

vad vet du om stålets struktur förändringar under å efter svetsning.
En risk med att bara smälta ihop delarna, och detta gäller främst rostfritt som är ett höglegerat material, är att du kan få så kallade varmsprickor mitt i svetsen.

Varmsprickor uppkommer som det låter när svetsen är varm. Uppkomsten beror på att de mindre önskvärda legeringsämnena i grundmaterialet koncentreras till mitten på svetsen och ger ett sprött spår igenom hela svetsen.

Med tillsatsmaterial, som har ett snäpp bättre egenskaper och kvalite än grundmaterialet, så får du bort dessa problem.

Det går att få det bra utan tillsatsmaterial, men då är övriga parametrar lite viktigare, tex strömstyrka och framföringshastighet.

// Mvh, Flintis
Användarvisningsbild
Tiglord
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön feb 05, 2006 1:00

ja det

Inlägg av Tiglord »

det stämmer bra!! Det har hänt mig..faktiskt på rf

annars så e det överkurs tycker jag å kunna allt om sånt.. :o widderman efekten ,,,har jag för mig den hette


men det går faktiskt bra å smält svetsa mm..


brukar använda mig av tekniken i bland.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster