Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dagens örttips: åbrodd

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Dagens örttips: åbrodd

Inlägg av Total_Terror »

Ännu blommar malörten och dess släktingar. Så till exempel åbrodd (<i>Artemisia abrotanum</i>).
Härom veckan var jag ute i en örtagård och träffade på ett buskage av nämnda ört, som fortfarande var riktigt grön och fräsch. Av detta blev det sedan en förföriskt god likör som föll mig och provpanelen (flickorna i mitt harem) i smaken ordentligt.

Tag ett gäng fräscha kvistar av åbrodd (gärna så unga skott/toppar som möjligt), avlägsna stjälkarna och lägg resten i en lämplig glasburk. Täck det hela med sprit, och låt dra i en vecka i rumstemperatur. Sila sedan av och filtrera, och du har nu en grönaktig dryck som efter lagring kan spädas som vilken essens som helst och drickas som god snaps. I så fall blir den ett mildare alternativ till malörten. I vissa delar av landet kallades förr malörtsbrännvin för gubbasnaps, medan man av åbrodd framställde fruntimmersnaps.
I det här fallet kunde jag inte vänta på att göra en vällagrad essens, emedan den luktade så inbjudande och spännande, utan jag gjorde hastigt och lustigt en likör av den istället! Spädde ut den med klart friskt vatten till ca 25 % styrka, och tillsatte sedan socker så att det precis började kännas sött (inte så mycket som man har till t.ex. hallonlikör).
In i kylen med det en halvtimme, och därefter är det bara att njuta!
Fantastiskt gott, rekommenderas varmt.

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster