Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vin på kryddor?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
jonny
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre jul 29, 2005 2:00

vin på kryddor?

Inlägg av jonny »

kan man få ett gott smakande vin på kryddor som kardemumma, kanel eller saffran... tycker många kryddor har en utmärkt smak!

isf bör processen gå till väga på annat sätt en med bär eller frukt? :oops:

mvh!

Jonny
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

vin på kryddor?

Inlägg av Lo »

Det skulle nog kunna gå, T-vin är juh i prinsip kryddor risken är bara att de blir lite platt.
Om inte annat så finns det juh tama vita/röda viner att göra som du kan grydda upp.
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

vin på kryddor?

Inlägg av s »

Intressant.

Alltså kryddor innehåller väl inte socker på samma sätt som frukt. Men blanda ut vatten med kryddan i fråga och sockra upp till rätt oechlegrad och jäs det. Borde ju bli nåt av det iaf.

Man kan ju göra några olika sorter i PET-flaskor eller smådunkar för att kolla hur det blir innan man drar igång storproduktion.

Raportera gärna hur det gick.
Användarvisningsbild
slide
Bryggare
Inlägg: 169
Blev medlem: ons dec 22, 2004 1:00
Ort: K?llaren

vin på kryddor?

Inlägg av slide »

Asså jag tror att man skulle behöva jädrigt mycket kryddor isåfall annars skulle det nmog bli mer likt mäsk!
Användarvisningsbild
TantFusel
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons dec 08, 2004 1:00

vin på kryddor?

Inlägg av TantFusel »

Mitt förslag er at göra risvin, och krydda denna efter jäsningen. Då kan man göra en normal portion, som smakar gott men neutralt utan krydda, men blir mer spennande med krydda. Det er mycket enkelt at göra olika smaker. Risvinet jäser snabbt, men bör helst lagras några månader för at mognas. Använd hetvinsjäst. (Jag tror nog at et vin baserad enbart på vatten, socker och krydda blir vatnigt.)
Användarvisningsbild
s
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: sön jul 10, 2005 2:00

vin på kryddor?

Inlägg av s »

ja det är ju frågan hur mycket smak kryddan sätter på vinet. man kaska bör ha nån frukt i grunden ... eller ris.

Hur gör man risvin ?
Användarvisningsbild
mon
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 03, 2004 1:00

vin på kryddor?

Inlägg av mon »

Jag har gjort ett ingefärsvin (starkvin). Förutom ingefära som smaksättning (man gör ett starkt avkok) innehöll det citron, russin och socker. Russin finns med i många vinrecept för att ge fruktsmak (och socker), och passar dessutom utmärkt ihop med de kryddor du nämner.
Användarvisningsbild
Henri_T
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: lör aug 06, 2005 2:00

vin på kryddor?

Inlägg av Henri_T »

Äpple och kanel är en klassisk kombination, äpplevin med kanel kanske. Många kryddor är lätt antiseptiska, vilket kan vara bra i maträtter, men möjligtvis skulle det kunna störa jässvamparna. Jag vet inte, det var bara en ( dum) tanke jag fick.
Användarvisningsbild
morot
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 22, 2005 2:00

vin på kryddor?

Inlägg av morot »

Henri_T skrev:Äpple och kanel är en klassisk kombination, äpplevin med kanel kanske. Många kryddor är lätt antiseptiska, vilket kan vara bra i maträtter, men möjligtvis skulle det kunna störa jässvamparna. Jag vet inte, det var bara en ( dum) tanke jag fick.
Man skulle ju kunna tillsätta kryddorna under klarningen när jäsningen är över.
Användarvisningsbild
TantFusel
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons dec 08, 2004 1:00

vin på kryddor?

Inlägg av TantFusel »

s skrev:Hur gör man risvin ?
Se några trådar lengre ned. Och kom i håg at russin ju är torkade druvor...
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

vin på kryddor?

Inlägg av Lo »

Jag skuller nog krydda det som snapps. När vinet är klart och på flaska så kastar man ner en bit kanelstång (tror det är bättre än malet) och låter det stå och dra i en månar eller mer i något svalt och mörkt utrymme.
Användarvisningsbild
TantFusel
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons dec 08, 2004 1:00

vin på kryddor?

Inlägg av TantFusel »

gucken skrev:Jag skuller nog krydda det som snapps.
Istämmer. Gör et koncentrat av olika kryddor (separat), och testa hur mycket dom behövar spädas ut (med okryddat vin), och vilka kombinationer som fungerar.
Användarvisningsbild
Graham_Young
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: lör maj 21, 2005 2:00
Ort: ?rebro

vin på kryddor?

Inlägg av Graham_Young »

Tips till Jonny (om än lite sent); Saffran är pollen från krokus. Krokus är en ätbar blomma och av ätbara blommor kan man göra blomvin... Då är det blomnektaren som jäser. Ett blomvin gjort på krokus borde väl därför innehålla saffran och dessutom ha rejäl saffranssmak? Håller just nu på att prova de två olika metoder jag hittat för att göra blomvin (på maskros resp. klöver), så som novis i det ämnet är jag kanske inte rätt person att rådgöra med iofs, men det kanske finns någon som har ett krokusvinsrecept?

Skissar på att göra ett vin med bland annat kryddnejlikor - Först tänkte jag köpa malda nejlikor och ha i medan det jäser, men att krydda det som snaps (alltså lagra med det) låter som en bättre idé... Tack för tipset Gucken och TantFusel! :D
D?r satt de ? h?ngla ? drack Eau-de-vie
? jycken me kaggen om halsen slog i
D? spr?ngde jag alphyddan med dynamit
Det ekade l?nge och doftade sprit
Sen gr?t jag en t?r under stj?rnornas tak
Ty visst var det synd p? s?n prima konjak?
Användarvisningsbild
jonny
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre jul 29, 2005 2:00

vin på kryddor?

Inlägg av jonny »

Graham_Young skrev:Tips till Jonny (om än lite sent); Saffran är pollen från krokus. Krokus är en ätbar blomma och av ätbara blommor kan man göra blomvin... Då är det blomnektaren som jäser. Ett blomvin gjort på krokus borde väl därför innehålla saffran och dessutom ha rejäl saffranssmak? Håller just nu på att prova de två olika metoder jag hittat för att göra blomvin (på maskros resp. klöver), så som novis i det ämnet är jag kanske inte rätt person att rådgöra med iofs, men det kanske finns någon som har ett krokusvinsrecept?

Skissar på att göra ett vin med bland annat kryddnejlikor - Först tänkte jag köpa malda nejlikor och ha i medan det jäser, men att krydda det som snaps (alltså lagra med det) låter som en bättre idé... Tack för tipset Gucken och TantFusel! :D
yes, bra idé där!! thx
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster