Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dom av visst intresse

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Dom av visst intresse

Inlägg av Jaesus »

Artikel från Arbetarbladet 2005-07-05

"Glömd spisplatta fällde hembrännare

GÄVLE. Den 48-årige Gävlebon glömde spisplattan på och orsakade en brand i sin lägenhet i Gävle.
Branden var i maj i år och i samband med den kom det fram att mannen hade en egen hembränningsapparat där han tillverkat 4,5 liter sprit. 48-åringen har nu dömts till 1 200 kronor i dagsböter."

Av detta kan man dra två slutsatser:

1. Karln måste ha haft mycket liten inkomst. Minsta summan en dagsböter får vara tror jag är 30 kronor.

2. Domstolen måste ha ansett straffvärdet som mycket litet. Det framgår inte hur många men har vi att göra med ett socialfall som betalar 30 kronor är det 40 dagsböter.

Alternativt kan man gissa på 30 dagsböter a 40 kronor.

Skulle varit intressant att läsa domen.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Descrator
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 20, 2005 2:00

Dom av visst intresse

Inlägg av Descrator »

Om man vill läsa domen så är det bara att ringa/besöka/skriva till tingsrätten i gävle (i detta fall). Iom att det är offentliga handlingar så står det vem som hellst fritt att göra detta.

Dock vet jag inte hur det fungerar om det är en "sluten" rättegång.. dvs bakom stängda dörrar... men den chansen är inte stor med tanke på det milda brottet (straffet).

F.ö så kan man (konstigt nog) söka på personnummer, dvs om du har någons personnummer så kan du ringa till tingsrätten, där personen ifråga är skriven, och fråga om eller vad som finns registrerat, om den personen har medverkat i ett rättegång under de 5 senaste åren (tingsrättsprotokoll). Det man får reda på är vad rättegången gällde, och vad domen blev...
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Dom av visst intresse

Inlägg av Jaesus »

Jag har för mig att de är ganska ovilliga att stå till tjänst på tingsrätterna.

I det är fallet har jag bara den info som finns i artikeln ovan.

Inget personnummer och inget målnummer.

Jag tror inte det är mycket att ringa till tingsrätten på.

Iofs tycker jag det är bra att inte domarna är elektroniskt tillgängliga för då skulle varenda amatördeckare, advokatbyrå och vaktbolag hålla sig med privata belastningsregister.

Som man aldrig skulle kunna bli struken ur.

Det jag vill ha reda på om den här domen är antalet dagsböter. Det rör sig om en ganska typisk hembränning för eget bruk.

Och straffvärdet verkar ha hamnat i närheten av gränsen för ringa brott: 30 dagsböter.

Tyvärr är nog enda sättet att få tag i den där domen att gå till tingsrätten i Gävle och leta igenom diariet.

Skulle man kunna få en kopia på diariet om man ber om det?
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Descrator
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons jul 20, 2005 2:00

Dom av visst intresse

Inlägg av Descrator »

Nu är jag på intet sätt sakkunnig inom området, utan talar (skriver) endast av egen erfarenhet... en arbetsgivare som jag hade en gång i tiden ringde helt sonika upp tingsrätten och fick ett udrag över vad jag hade haft för mig i tonåren (småsak). Och använde det sedan som underlag för att säga upp min anställning, så jo, det är inga problem alls att få tillgång till detta.. du behöver inte ens ange skäl...

Du kan begära att få utdraget hemskickat om du vill också... jag har provat detta för att se vad som stod om mig själv och de frågade inte ens vem jag var...

Hurvida man kan söka i registret efter ett enskilt mål låter jag vara osagt, men jag kan inte se skillnaden mot att ha ett personnummer att söka på... det lär väl inte vara omöjligt att få fram vem som åkte dit i detta fall?

Alt. kan man väl referera till artikeln och ge dem en datum och ärende att söka? Prova att ringa dom, det koster ju inget...
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Dom av visst intresse

Inlägg av Jaesus »

Ringde tingsrätten idag.

Grabben där letade i domboken en månad bakåt från tidningsartikeln.

Kammade noll. Vad kan det ha berott på?

Kanske är det ett strafföreläggande vi har att göra med.

Ska inte strafföreläggandena stå i domboken de med?

De hade inget diarium utan sade att jag måste komma dit och läsa domboken där för att reda ut saken.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Dom av visst intresse

Inlägg av Jaesus »

Saxat från Värmlands Folkblads nätupplaga. Lite sprit och litet straff igen.

FILIPSTAD
2 500 kronor i böter för hembrännare

2005-05-10


Värmlands tingsrätt i Kristinehamn har dömt en man från Filipstad till dagsböter på totalt 2 500 kronor för brott mot alkohollagen.
Brottet består i att mannen hade tillverkat minst fem liter hembränd sprit och dessutom cirka 150 liter mäsk som han skulle använda vid den fortsatta sprittillverkningen.
Samtidigt mister mannen sin hembränningsapparat samt flera dunkar och andra saker, som han har använt vid tillverkningen av den hembrända spriten. De tog polisen i beslag vid den husrannsakan som gjordes i mannens bostad.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster