Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

öl på glasflaskor i rumstemperatur, håller det sig?

Sekundärjäsning på flaska och party-fat samt andra enklare metoder för att kolsyra ölet.
Användarvisningsbild
hemmabryggarn
Färsk jäst

Inlägg av hemmabryggarn »

Funderar på:

När ölen är färdigjäst filtrerad och kolsyrad med karbonator och sedan hälld i glasflaskor som är förslutna med kapsyl, håller de sig då i rumstemperatur? Någon som vet? I så fall hur länge om minst 5 vol %?

(Vore fint om man kunde förvara i plastbackar)
Användarvisningsbild
Dalabergbryggarn
Turbojäsare

Inlägg av Dalabergbryggarn »

Ganska svårt att ge nått bra generellt svar på detta.

Beror lite på vad för sorts öl det är, mörka klarar sig lite längre än vad ljusa gör.
Om det är en ljus lager så är det väl mer eller mindre färskvara och skall drickas ganska omgående efter sin lagringstid som är någonstans runt
1-3 månader.

Öl är även ganska ljuskänsligt så det beror en del på vilka flaskor du använder, bruna lämpar sig bäst att bevara öl i.

Sen är det mycket den egna smaken som avgör, själv har jag haft en back köpeöl stående i rumstemp i över ett år (bortglömd) och vi kände inte nån större skillnad i smak, men efter ett tag upptäckte vi att det hängde "grejer" i botten på flaskorna så .. ja vi drack inge mer.

MVH Lars J

Som sagt det är rätt svårt att ge ett bra svar, det finns folk (öldomare) som tom. känner smaker av mull, mosse och typiskt Engelskt gummi?? i öl och dom skulle nog ge ett helt annat svar

Men för att ge dig något slags svar så skulle jag tro att du kan ha dina öl i 3-4 månader innan dom så att säga vänder i kvalitet.
Sen är dom säkert drickbara i ytterligare 3-4 månader men sen är det väl tveksamt om dom är så goda mer.
Användarvisningsbild
gnoff
Finjäsare

Inlägg av gnoff »

Om du håller dem borta från element och andra värmekällor, samt i ett mörkt utrymme bör de hålla sig någon eller några månader.
Men de håller sig klart bättre i kyla än i rumstemperatur.
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare

Inlägg av Suttung »

Vänta nu... Håller sig inte en lager eller pilsner bättre än exempelvis en ale? Överjästa öl ska ju lagras - därav namnet lager.

Men jag kan ha fel, vore dock kul att få klarhet i ämnet.
?l det heter bland m?nniskor, bland asarna brygd, rusande v?tska hos vaner, klar dryck det heter hos j?ttar och kallas mj?d hos Hel, supning hos Suttungs s?ner.
Användarvisningsbild
Dalabergbryggarn
Turbojäsare

Inlägg av Dalabergbryggarn »

Suttung skrev:Vänta nu... Håller sig inte en lager eller pilsner bättre än exempelvis en ale? Överjästa öl ska ju lagras - därav namnet lager.

Men jag kan ha fel, vore dock kul att få klarhet i ämnet.
Du har rätt i att lager skall lagras men då helst kallt.

En pilsner lagras i temp ner till 1 minus i ca: 3 månader (Urquel) efter det så skall den drickas så fort som möjligt.
Om man då börjar lagra i varm temp så går det väl lite fortare med den processen.
Dagens öl typ Pripps lagras väl inte längre än 2-3 veckor skulle jag tro sen är det väl 3-4 månaders bästföre datum på´t.

Ser man sedan på fatöl (lager) så har det en ändå kortare livstid typ 2-3 månader.

Sen är en lager underjäst inte överjäst :wink:

MVH Lars J
Användarvisningsbild
Techno
Färsk jäst

Inlägg av Techno »

Hej Suttung

Överjäst öl = Ale skall ej lagras, ok dom mår inte hellre direkt dåligt av några veckors lagring i en temp på ca 10c. Men underjäst öl= Lager. Dom ölen MÅSTE lagras i minst 4 veckor , gärna 8 veckor. Då blir dom ölen helt perfekta om bryggningen tidigare har fungerat bra.

Bo
Användarvisningsbild
Suttung
Finjäsare

Inlägg av Suttung »

Tackar för klargörandet båda två! Hm, jo jag vet ju skillnaden mellan under- och överjäst... :oops: My mistake!

Så min pilsner som står i jordkällaren och borde vara lagom klar till Midsommar måste drickas upp å det snaraste? Nåja det är ju som sagt Midsommar :-)
?l det heter bland m?nniskor, bland asarna brygd, rusande v?tska hos vaner, klar dryck det heter hos j?ttar och kallas mj?d hos Hel, supning hos Suttungs s?ner.
Skriv svar

Återgå till "Priming och andra kolsyrningsmetoder"