Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Koskenkorva »

Finns de trevliga, psykoaktiva ämnena även i malört om ännu inte gått i blom/utvecklat fröer?

Har i skrivande stund hittat ett par malört. Kanske 50 cm höga, bladen smakade beskt.

Användbara?
KISS - KeepItStupidSimple
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av KaptenStofil »

Koskenkorva skrev:Finns de trevliga, psykoaktiva ämnena även i malört om ännu inte gått i blom/utvecklat fröer?
Nej, det finns inga psykoaktiva ämnen att hämta.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Koskenkorva »

Okej, men fungerar dem till kryddning då?

En oblommad malört kommer alltså inte ge spriten någon absinth effekt?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Plizken »

En oblommad malört kommer alltså inte ge spriten någon absinth effekt?
Absintheeffekt? vad menas med det. Följer du receptet (eventuellt lite mera malört då det inte är blommor) och använder dig av fina råvaror och en bra essensebrännare kommer du att få en utomordentligt god dryck med hög och fin thujonhalt, inte för att du kommer att märka av thujonet på något som hellst sätt men det kanske glädjer dig att det finns där.

Drycken är en gudagåva och som sagts tidigare här på forumet "drickes för mystiken och smakens skull"

Absinthe är endast ett extremt exklusivt och trevligt sätt att bli full på, inget annat.

Nog om drogrykten och annat svammel, det här är en sticky med ett fantastiskt recept, inte besudla den med thujonsnack, det finns massor trådar på det ämnet redan här på forumet.

Nu ska jag och den gröna feén ta ett bad.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av KaptenStofil »

Splittar detta från absinthe-recepten.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Koskenkorva »

Bra initiativ majoren.

Hade nog tänkt mig en absinth som inte bara är mystisk och god utan även slår på utav fan :) Därav frågan...
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av canibull »

Röd malört är väl den mest "potenta" om jag inte minns fel, den vanliga är bara besk, och det ska den btw vara också :)

Om du är ute efter att äta växter som smakar absinthe är det anisen du ska käka, smakar lakrits.

Hur som helst håller helt med Plizken i att det är en jäkligt god och trevlig sälskapsdryck, men den som tänkt trippa på den får nog jobba jäkligt länge på det (faktum är att det har testats på forumet elfte våningen i en inte allt för gammal tråd).. det som möjligtvis skulle kunna ge någon sorts märklig effekt är väl intag av drycken i rikliga mängder dagligen i flera månader, antagligen blir man inte bara ett vanligt fyllo utan ett märkligt sådant


Lös ett par E i absinthen och kalla den AbsinthE eller nått annat fyndigt, annars blir man bara besviken om man tror att man ska börja se trolltyg osv av lite alkohol :D
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Plizken »

Lös ett par E i absinthen och kalla den AbsinthE eller nått annat fyndigt, annars blir man bara besviken om man tror att man ska börja se trolltyg osv av lite alkohol
Eller varför inte krydda med frön från Blomma för dagen eller rot från stormhatt, i värta fall odla fram lite mjöldryga med hjälp av lite korn.

Komplett livsfarligt men jösses vad tomtar och troll som skulle komma ur den flaskan. Näe, det finns färdiga droger att frambringa överallt i naturen men en bra absinthe tycker jag inte ska förstöras med sådant svammel. Alldeles för besvärligt att göra för att det ska vara värt att "förstöra". <-- min åsikt.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Koskenkorva »

Hehe, diskussionen börjar arta sig :)

Mjödryga kan tydligen orsaka kallbrand så det skiter vi i. Blomman för dagen fröer, ja varför inte? Frågan är bara om det är lösligt i sprit.

Läste lite om Stormhatt, men den var tydligen bara giftig, och hur kul är det :?

PCB svampar i sprit lär ju annars vara både relativt säkert och beprövat.

Plizken skrev:
Lös ett par E i absinthen och kalla den AbsinthE eller nått annat fyndigt, annars blir man bara besviken om man tror att man ska börja se trolltyg osv av lite alkohol
Eller varför inte krydda med frön från Blomma för dagen eller rot från stormhatt, i värta fall odla fram lite mjöldryga med hjälp av lite korn.

Komplett livsfarligt men jösses vad tomtar och troll som skulle komma ur den flaskan. Näe, det finns färdiga droger att frambringa överallt i naturen men en bra absinthe tycker jag inte ska förstöras med sådant svammel. Alldeles för besvärligt att göra för att det ska vara värt att "förstöra". <-- min åsikt.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Plizken »

Jo Stormhatt är giftig men det är tobak också. Men det är sant, det är en mycket farlig drog.

Mjöldrygan är kraftigt halucinogen men är nog orsak till fler dödsfall än Heroinet.

Blomma för dagen innehåller LSA och den borde lösa sig utmärkt i alkohol, Det är väl så man extraherar morning glory om jag inte minns helt galet. Det är inte heller helt ofarligt då 10-20 mikrogram kan knuffa verkligheten en bra bit bort.

Psilocibyn. hmm Toppslätskivlingsdricka. Låter riktigt läskigt. Skulle säkerligen fungera men jösses vad lätt att man bälger i sig lite för mycket. Skulle dessutom inte vilja vara kanonfull och dopad av PCB. Farligt.

Näe jag röstar nog emot hela idén och håller mig till den gröna féen.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av KaptenStofil »

Nja, mjöldrygans (claviceps purpurea) farlighet är nog lite överdriven (det med kallbrand menar jag). Mjöldryga innehåller ett flertal olika alkaloider men den övervägande är ergotamin som är kärlsammandragande och används just p g a detta i några av våra vanligaste receptbelagda migränmediciner. Självfallet finns det risk för kallbrand p g a ergotaminets kärlsammandragande effekt men innan man nått detta stadium lär man nog vara död flera ggr om. ”Sjukdomen” som man kan drabbas av heter ergotism och är nog relativt ovanlig idag. Förut talade man om ”dragsjuka” och den senaste epidemin i Sverige var på 1800-talet.

Jag tror att det finns få så spridda myter som just denna om mjöldrygans giftighet och dess likhet med LSD. Mjöldrygan har fått skulden för ganska mycket och den har verkligen stått för mängder av dödsfall men häxprocesserna i Salem? Njaa, kanske inte. Det finns dokumenterade fall av mjöldrygeförgiftning ända sedan 500-600-talet men dessa talade bl a om hela byar som blev till varulvar och andra konstigheter så trovärdigheten av denna dokumentation får nog sägas vara noll. :D Varför har då mjöldrygan fått denna roll? Personligen tror jag att det beror på ett flertal faktorer, 1) mjöldrygan ansågs vara en gudagåva för dess uppsvällda kärnor, sklerotierna, och dess förmåga att just dryga ut spannmålet vilket var välkommet vid missväxtår 2) mjöldrygan kunde tidigt påvisas ha giftiga effekter 3) det gick inte att avföra mjöldrygan som en faktor, d v s samma förhållande som råder då det gäller kolesterol och ägg. Det går inte att påvisa att äggen har en negativ inverkan men heller inte att påvisa att de inte har det. Sammantaget så är antagligen myten om mjöldryga beroende av att den använts flitigt, har påvisade dödsfall och helt enkelt okunskap p g a dåligt utvecklad läkekonst. Att myten lever än beror nog mycket på modern mytbildning och att mjöldryga inte är ett reellt problem idag.

”Blomman för dagen” – Morning Glory (ipomoea purpurea, pharbitis purpurea, ipomoea tricolor) är löslig i alkohol, så extraheras den även bäst. Den innehåller LSA (lysergsyreamid) som är en tämligen potent hallucinogen även om den inte kommer i närheten av sin släkting LSD. Jag skulle dock inte vilja ha någondera i min snaps. På det hela taget tycker jag det verkar som en dålig idé. 8O

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av Plizken »

Kul information där Majoren, den tackar vi för. Kunskap är en lätt börda att bära. :D
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
eau_de_vie
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör nov 27, 2004 1:00
Ort: Stockholm

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av eau_de_vie »

Nu är jag här igen, har inte orkat läsa/skriva på ett tag när det blev väldigt tjafsigt efter nyår...

Tillbaka till ursprungliga frågeställningen i tråden: Är det möjligt/lämpligt att använda tidigt skördad (oblommad) malört? För det första: skit i thujonhalten, enligt min mening är denna ointressant (om man vill bli påverkad av medvetandeförändrade droger finns det betydligt bättre/intressantare/effektivare saker än alkohol och thujon). Däremot är det en smaksak: Jag ääääälskar malörtbrännvin som är extraherad av de fräscha bladen i den period vi befinner oss i just nu (juni). Det blir gudagott efter ett års lagring! Det blir jättegott även av blommorna i slutet av augusti, men på ett annat sätt. Varför inte prova båda alternativen?...

Men glöm thujonets eventuella psykoaktiva effekt, däremot är det en sällsam känslomässig/kulturell upplevelse att njuta riktig absinth och känna historiens vingslag. Men, det är som H.C.Andersen sa, en annan historia!
"F?r mycket alkohol ?r ett helvete, men lagom ?r aldrig tillr?ckligt!"
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av KaptenStofil »

eau_de_vie skrev:Tillbaka till ursprungliga frågeställningen i tråden: Är det möjligt/lämpligt att använda tidigt skördad (oblommad) malört?
Mitt svar på det var "Nej". :wink: Jag har i o f s inte provat men besk skall kryddas med blommande malört (skördad i Bartolomeinatten enl "Piraten" :) ), kanske kan en lämplig liknelse vara att det är som att göra maskrosvin av stjälkarna? M a o lite fel. Jag tror att smaken kommer kommer att bli mycket olik det som eg är besk men för sakens skull skall jag prova och lovar återkomma med rapport.

Apropå thujon så försökte jag ju göra mitt bästa men det gick nog inte fram. http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... ght=#45946 :cry:

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
eau_de_vie
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör nov 27, 2004 1:00
Ort: Stockholm

Besk med ej blommad malört; Splittad tråd

Inlägg av eau_de_vie »

MajorTom skrev:
eau_de_vie skrev:Tillbaka till ursprungliga frågeställningen i tråden: Är det möjligt/lämpligt att använda tidigt skördad (oblommad) malört?
Mitt svar på det var "Nej". :wink: Jag har i o f s inte provat men besk skall kryddas med blommande malört (skördad i Bartolomeinatten enl "Piraten" :) ), kanske kan en lämplig liknelse vara att det är som att göra maskrosvin av stjälkarna? M a o lite fel. Jag tror att smaken kommer kommer att bli mycket olik det som eg är besk men för sakens skull skall jag prova och lovar återkomma med rapport.

Apropå thujon så försökte jag ju göra mitt bästa men det gick nog inte fram. http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... ght=#45946 :cry:

MVH
//MajorTom
MajorTom, det är inte på långa vägar lika stor skillnad på att göra besk av malörtsblad (inte stjälkarna!!!) skördade i början av juni som att göra vin av vinstockarna istället för druvorna. Det var väl något i den stilen du antydde? :wink:

Men jag tror vi är helt överens om att det är MYCKET viktigt att låta besken få tid på sig att lagras tillräckligt länge, uppemot ett år, samt att under denna tid helst dekantera av bottensatsen 1-2 gånger.

Visst ligger det ett romantiskt skimmer över att gå ut och skörda den blommande malörten på Bartolomeinatten den 24 augusti, men jag har (av oföretagsamhet) en gång väntat med skörden till i början på oktober och det blev en alldeles utmärkt besk efter lagring :)

Du verkar vara en öppen och fördomsfri person, det du föreslår att prova med en liten tidig skörd och återkomma med rapport (någon gång under kommande vårtermin) låter lysande! Jag är lite osäker vilken variant jag själv sätter främst. Lika svårt är det att säga vad som är bäst: en fransk cognac, en spansk brandy, en georgisk brandy eller en grekisk Metaxa. Alla kan vara underbara drycker om de är gjorda av en mästare!

Jag läste just din länk angående thujon/THC o.s.v. och kan bara säga att jag håller med dig i fråga om i stort sett allt. Och jag delar ditt intresse för kemi (både terpener och medvetandeförändrande substanser) :D
"F?r mycket alkohol ?r ett helvete, men lagom ?r aldrig tillr?ckligt!"
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster