Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

Ledsen för att jag satte igång den här debatten på helt fel ställe :)

Men tack för all info, nu vet jag vad det är för nått iaf!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Godot »

Debatten är nu flyttad till en egen tråd och mer än välkommen! Det är det forumet är till för! Den kan nu återfinnas här:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14370
svenskfinland
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jan 31, 2010 17:54

43 årig jobbarsvin

Inlägg av svenskfinland »

jag började vid 20års ålder med vinbryggning blev bra på det å vann
många vintävligar fick sedan barn å hann inte göra vin.jag började dricka mäsk i stället med lemonad.Snubblade av en slump över plastisen för nåt
år sedan byggde sen superplastis å kör med den i dag ibland stippar jag med plastis å kör sen med min mile high kopia får ut ca 94% som
jag gör till absinth.
svenskfinland
Användarvisningsbild
bryggmark
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jan 29, 2011 15:23

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av bryggmark »

Hej alla!

33-årig skånepåg här. För drygt 10 år sen var jag fattig student och satte min första vinsats, ur enbart en ekonomiska skäl. Kraven var då låga (inte kräkas & bli full, vilket lyckades). Dock var man tvungen att blanda rödvinet med fruktsoda och en massa is för att få det drickbart. Så snart ekonomin tillät det, slutade jag göra dessa onda drycker.

Nu har jag fått blodad tand och kastar mig in i detta bryggarträsk igen, men med en betydligt högre ambitionsnivå. Ett tillräckligt bra "husets röda" och lite skojiga alkoläsk, samt goda cidar är vad jag siktar på till en början.

Efter att ha legat sjuk i två veckor med en dator i knät har jag lyckats gå igenom ganska många trådar i detta forum. Vad som slår mig är den oerhörda kunskap som finns här och jag vill passa på att tacka alla er som känner att ni har bidragit till den.

För två veckor sedan kunde jag obehindrat gå i en mataffär och köpa det jag skulle ha, idag ser jag en jäspotential i det mesta man passerar. Känslan jag har är att man ägna sitt liv åt att brygga och ändå kommer man aldrig att bli fullärd. Nu är det inte min plan att göra det, utan att hålla det på en sund hobbynivå. :D

Tack för ett kanontrevligt forum!
//Bryggmark
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Hinken Hill »

Ok! Jag är en 25 årig egen företagare inom byggbranchen som tog min första sup vid 10 års ålder och på den vägen är det hehe.. Har alltid tyckt att det olagliga har sin tjusning så bränna själv är en självklarhet dock måste påpekas att jag inte dricker så värst mycket brännvin utan själv producerar jag mest öl & wisky.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

25-åring relativt nybliven vinentusiast. Som alla andra snubbar var det vid 18-20 års ålder lite "tabu" att dricka vin bland polare, utan då gällde bara öl. När man blev några år äldre var det plötsligt ingen som brydde sig, och jag började gilla framförallt rödvin. Förr hade jag bara tänkt att vin är vin, men mer och mer började jag känna att det är otroliga skillnader mellan olika druvor och platser. Tillverkningsprocessen är det mest intressanta för mig som är rätt tekniskt lagd.

Idén att göra eget vin kom när föräldrarna hade ett fullspäckat plommonträd i somras som behövdes göras nått med. Sen efter det är jag hooked, det har blivit ett äppelvin och ett citrusvin som nu snart är färdigjäst. Planerar härnäst för nått gott gjort på björksav.

Är ej intresserad av sprit direkt. Men planerar för att börja med lite seriösare öltillverkning i framtiden, efter det att jag har fått ihop min första "förbättrade sats" som ligger och skräpar. Planerar även för tillverkning av en jäkla massa äppelvin nästa höst. +kanske lite cider!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av raoul-duke »

Tjena! 20 år, musiker. Studerar vid Berklee college of music i Boston.
Jag började bränna sprit eftersom min flickvän
desperat önskade att jag skaffade mig några fler
intressen än musik. Satt nämligen med mitt
instrument praktiskt taget 24/7 förut.
Mina nya intressen blev matlagning,
bakning och hembryggning av alla de slag.

Själv är jag inget fan av vodka så det blir mer vin än sprit faktiskt.
Men nog händer det att jag tar fram min pot still ibland och bränner lite :)
The Coach
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: ons mar 23, 2011 14:14

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av The Coach »

Jag är en 44 årig gubbe som egentligen alltid gillat sprit och som på senare tid uppskattar det mer och mer. Ju snurrigare jag är ju bättre mår jag :D

Jag knegar stenhårt som skiftarbetare på fabrik, vardag, natt som helg och räknar varje ledig dag som en lördag! Jag är röd inom mig och ser världen (Sverige) rasa samman framför mig och mina medmänniskor och undrar om ungdomarna i dag vet vad som håller på och hända med tryggheten i vårt samälle i framtiden..?

Jag är intresserad av det mesta. Spela på guran när jag är snurrig liksom promenera ute och framförallt mitt nyfunna intresse för vin och sprittillverkning gillar jag skarpt. Kort och gott, jag älskar att vara full :D

Nu ska ju inte detta bli någon kontaktannons så nu håller jag käften och önska er andra en trevlig fortsättning på det nya året och såvidare..

Kan ju tillägga att jag inte gillar att läsa instruktioner, manualer eller pdf'r, så jag kommer härja runt i forumet med meningslösa frågor tills ni inte orkar svara mera :D

Hekj!
Användarvisningsbild
Jultomten
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:21
Ort: Byske

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Jultomten »

Tjeena hej!

Är drygt 19 år. Närmare 20 faktiskt. Bor i Västerbotten i Skellefteå trakten. För tillfället är jag arbetslös på heltid.
Är ny inom detta ämne och har min förta hink mäsk på jäsning.

Varför är jag här?
Är intresserad att inte ge staten onödigt stor fika kassa och vill lära mig tillverka egen god (viss del mindre god) dryck. Hembakta bullar är som vi vet oftast godare än köpta. Med träning borde väll alkoholen bli det också? :)

Nog av mig. :D
Svårt att leva.
Svårt att dö.
Svårt att pinka i meterdjup snö
Användarvisningsbild
Zebs
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 30, 2011 18:13

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Zebs »

24-årig tjej som pluggar konstvetenskap och börjat leta jobb.
Satte precis igång min första sats öl överhuvudtaget, innan dess är min enda kontakt med hembryggning att mina föräldrar brukade göra vin när jag var liten, och jag hällde i socker åt dem och fascinerades av pluppandet... :)

Tokig i öl, speciellt mörk ale, stout och porter, flytande svarta diamanter ska det vara! (Men en och annan ljus sötare sak slinker ju ner...) Men ironiskt nog är jag smått överkänslig mot alkohol, efter 1,5-2 pints är jag inte med i leken längre... Var värre för ett par år sen, då kunde jag knappt dricka lättöl, haha!

Men man kan inte motstå skummande beskhet på flaska! ;)

Tog tag i bryggandet för att min vän i England inspirerade mig. Han har bryggt egen öl i några år och goddamn, när jag smakade hans porter blev jag salig! Så då åkte jag hem och köpte grejer!
(och så blir det ju billigt i längden, och en kul hobby är det minsann, gillar att se saker växa, gro och utvecklas, sååå... )
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Giz »

33 årig kille bosatt i Heatland. Har inget direkt brinnande intresse av att brygga vin, öl eller cider just nu. Fastnat lite på det här med plastbrännar grejerna. Hjärnan går på högvarv när man besöker tex ÖoB, CO och IKEA. Kommer hela tiden på olika varianter av plastisar. Ska försöka mig på senare i sommar att göra stark likör (shot-dricka) på färska bär och sprit. Ställa på lagring och försöka att inte ha för bråttom att smaka. Har fått lite olika recept som jag avvaktar tills vidare med att förmedla vidare. Vill testa dom själv först så jag inte bidrar till att fler gör ev. rävgift. Har 2 barn som är i helt fel ålder för mitt intresse, så jag gör allt för allt dölja det. 11 och 12 är dom. Jobbar gör jag av och till med det mesta som dyker upp, just nu är det svetsning, underhåll och lite sanerings arbete av olika slag. En hel del av det är förlagt i Norge. När jag ligger ute på jobb så har jag en mini variant av plastis (10L hink med microugns lock) med mig, man vet ju aldrig var suget efter sprit kan uppkomma. :wink: :lol:
Är det något annat ni funderar över vad gäller mig så tveka inte att fråga. Tack för ett VÄLDIGT givande forum med ENORMA mängder kunnskap!
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

Zebs skrev:24-årig tjej som pluggar konstvetenskap och börjat leta jobb.
Satte precis igång min första sats öl överhuvudtaget, innan dess är min enda kontakt med hembryggning att mina föräldrar brukade göra vin när jag var liten, och jag hällde i socker åt dem och fascinerades av pluppandet... :)

Tokig i öl, speciellt mörk ale, stout och porter, flytande svarta diamanter ska det vara! (Men en och annan ljus sötare sak slinker ju ner...) Men ironiskt nog är jag smått överkänslig mot alkohol, efter 1,5-2 pints är jag inte med i leken längre... Var värre för ett par år sen, då kunde jag knappt dricka lättöl, haha!

Men man kan inte motstå skummande beskhet på flaska! ;)

Tog tag i bryggandet för att min vän i England inspirerade mig. Han har bryggt egen öl i några år och goddamn, när jag smakade hans porter blev jag salig! Så då åkte jag hem och köpte grejer!
(och så blir det ju billigt i längden, och en kul hobby är det minsann, gillar att se saker växa, gro och utvecklas, sååå... )
Skojj att se att det finns en tjej som brygger också, känns som det är rätt mansdominerat annars (fattar inte varför egentligen). Om 1-2 pints räcker så är det ju sjukt bra, då räcker dina hembrygder för evigt :D
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Odqvist »

Sezzi skrev:Tjena. 24 bast och pluggar till civilingenjör här...
Kille/tjej? Så du pluggar civ.ingengör. Var nångonstans? :) Inriktning och år?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av dan610324 »

här på bryggforum ju ;-)
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

Odqvist skrev:
Sezzi skrev:Tjena. 24 bast och pluggar till civilingenjör här...
Kille/tjej? Så du pluggar civ.ingengör. Var nångonstans? :) Inriktning och år?
Snubbe. Jo, pluggade är väl verbets rätta böjning nu då jag är klar sånär som på pappersarbetet (byråkratin för att få ut examensbevis). Uppsala är man från! STS var inriktningen.

Du också civingenjör?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst