Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Användarvisningsbild
slobban
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: lör mar 22, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av slobban »

21 år, läser DataElektro i Norrköping ( hehe ovanligt med IT ), har pysslat med brännare i ca 5 år. Från början handlade det mest om att få tag i sprit innan man fyllt 20, men utvecklades nästan genast till att bli en stor hobby. Även kompisars beröm över spriten jag tillverkat gav motivation att fortsätta. Har gjort allt ifrån att svetsa en egendesignad rostfri Nixon-Stone brännare till nu senast en plastbrännare, nästa projekt blir antagligen spiralbrännaren eller en kolonnbrännare med luftkylning.
Användarvisningsbild
z0z
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons maj 28, 2003 2:00
Ort: S?dra Norrland!

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av z0z »

23 år kille ifrån södranorrland
har haft 4 st rostfria apparater 7-->200liter stora
tänkte nu testa och bygga en plastbrännare, är ute efter något luktfritt enkelt för eget bruk

kokade sprit första gången med en kaffepanna vid 14-15 års ålder :)
Användarvisningsbild
dawe
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: mån apr 28, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av dawe »

en annan är 18 år. Läser till elektriker.
Jag pysslar med detta som en ren hobby. Tycker bara det e kul att bygga lite. Sen att det är en självförsörjande hobby är jhu bara ett väldigt stort + :)
Don?t jump in the water if you cant swim
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av vespalun »

Haha!
Då får man väl presetera sig, jag är 47 och gillar allt som man kan göra själv! Jobbar i den sk. IT branchen. Gick med i detta eminenta forum för en tid sedan och har ägnat den mesta tiden åt att läsa "ikapp". Har själv inga egna erfarenheter förutom lite vintillverkning för c:a 15 år sedan (misslyckad sådan). Hoppas att komma igång med en spiralare under de närmaster veckorna, lovar att rapportera alla resultat 8).
Användarvisningsbild
Sneaky
Bryggmästare
Inlägg: 400
Blev medlem: ons maj 21, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sneaky »

16, har precis gått ut högstadiet.
har läst om ämnet i ca 2 år, och alltid tyckt att det verkar som en kul hobby.
fick för inte så länge sedan (igår,jag skojar inte) klar min första ölsats
har alltid haft en dragning till det olagliga, och har bland annat hållt på med hemmagjorda smällare.
eftersom min farfar har varit smed så har han lärt mej lite olika hantverk , och snart ska han också lära mej att mjuk- och hårdlöda.
(det kan komma till god nytta)
konstigt att datorer har varit en röd tråd genom hela ämnet, jag sitter också ganska mycket framför datorn.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av bonnraggarn »

Hej hej =) fyller 20 i sommar, arbetslös för tillfället( emellan två jobb kanske man ska säga =) ) Tog nyss studenten å har inte fått nåt jobb än. Har bränt sedan jag flyttade hemifrån å det va väl ca 4 år sedan. Mest för att det e kul å så för att dra in lite extra pengar till hyran :oops: fast brännarkariären började redan tidigare på vår lada vi hade när jag va liten =) Farfar hade ju bränt hela livet å lärt upp mig så jag visste ju hur det gick till. hehe. Så vi snodde en glaskylare från kemiavdelningen på vår skola i sexan eller sjuan, spacklade ihop två rostfria hingar med fiberspackel, ,å på med en rör muff å ett en meters kopparrör å sedan glaskylaren längst upp. gav bara 75% ca men det gick å dricka efter nedspädning å kolning *ler* Kommer aldrig sluta med denna underbara hobby. Skål på er alla!
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
Snobben
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jun 15, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Snobben »

Jag är femton år och bor i centrala delarna av Sverige. Har inte bryggt något ännu men är på god väg, har bl.a. skaffat de första delarna till min blivande plastbrännare. Just nu känns det som att det är roligt med en lite anorlunda hobby samtidigt som jag gillar att göra göra små brott mot lagen. Har tjuvbadat mycket och här fick jag min första kontakt med polisen som enligt mig inte alls är de idioter som många påstår. En annan sak som är drivande är att det är roligt att bjuda på sprit på fester och dylikt. Att dessutom ha tillgång till bra sprit i min ålder är inget fel när man annars behöver betala dyra pengar för kommerisell sprit på systembolaget och dessutom en avgift till den vänliga själ som köper ut.

Jag sitter en del framför datorn och är mycket duktig på det här med datorer för att vara femton år, många här slår mig nog med hästlängder. Jag försöker dock vara hyffsat social också, så att det inte blir för mycket dator. Inte så kul när man tänker efter egentligen. Har ett finger inom distrubision av piratkopior och är inte långt ifrån att sätta upp en egen site (nej, vi snackar inte WWW), men mina ekonomiska resurser är små. Behöver drygt 1500 kronor. Ja, det var väl en liten historia om mig... fråga bara om ni undrar något mer :)
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Procenten »

Det är nog inte så smart att pyssla med anda olagliheter när man bränner hemma. Får polisen korn på någon av dom åker man dit ordentligt när dom tittar in hos en.
Användarvisningsbild
Kosken_Jorma
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jun 18, 2003 2:00

mera IT-folk....

Inlägg av Kosken_Jorma »

Jag är en 40 årig IT-proffs från ert östra grannland Finland. Vi satt med kompisen i vårvintras och filosoferade i bastun om brännvin och hur jävlä dyrt det kan vara. Kompisen föreslog att man borde bränna själv.

Följande dag sökte jag på skoj lite info om hembränning och hittade plastbrännarboken och blev direkt intresserad. Skaffade oss utrustning förra veckan och har gjort vår första mäsk. Detta förnäma forum har varit till stor hjälp för oss. :D

Jag har gjort vin med varierande framgång för 10-15 år sen. Helt otroligt vad jästen har utvecklats på dessa år... kör med 24 h Turbo för tillfället.
"Liksom v?ra f?der, vikingarna i Norden drar vi riket runt och super oss under borden" H?rjarevisan.
DrPly

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av DrPly »

Väkommen hit Kosken_Jorma! :D Jag har övervägt att starta en del på finska.
Användarvisningsbild
Gandalf
Bryggmästare
Inlägg: 382
Blev medlem: mån jun 30, 2003 2:00

27 år

Inlägg av Gandalf »

:D var väl en sådär16 år när vi byggde första maskinen det var inte någon lyxmaskin precis den betog i några slangar aluminium folie och en hink samt massa sillicon. men det är ju kul å bygga så det har passerat en hel del maskiner men nu har jag i alla fall en som jag trivs med men som sagt det går alltid att förbättra, kanske ska man gör en ny kollonn hm
vi får se. brygg vidare alla ni där ute var ni än är.
Mvh. Gandalf
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Lasse_Kongo »

Jag är en 26-åring, bosatt i Stockholm, men kommer ursprungligen från en mindre stad i Småland. Jobbar som systemadministratör inom IT/Telecom-sektorn. Bryggde lite vin under gymnasietiden, men det har inte blivit så mycket sedan dess. Inte förrän nyheten om plastbrännaren nådde fram. Då fick de gamla jäshinkarna komma fram igen!
Användarvisningsbild
Evigheten
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: lör maj 03, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Evigheten »

Lasse_Kongo skrev:Jag är en 26-åring, bosatt i Stockholm, men kommer ursprungligen från en mindre stad i Småland. Jobbar som systemadministratör inom IT/Telecom-sektorn. Bryggde lite vin under gymnasietiden, men det har inte blivit så mycket sedan dess. Inte förrän nyheten om plastbrännaren nådde fram. Då fick de gamla jäshinkarna komma fram igen!
Trodde du var en alkoholiserad gubbe som körde buss, spelade canasta och pratade obegripligt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Lasse_Kongo »

Det händer att jag extraknäcker som bussförare på turer till Östeuropa om det är det som Du syftar på ja ...
Användarvisningsbild
Sailaway
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis jul 01, 2003 2:00

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sailaway »

En f.d IT-konsult som ska börja studera lite igen (go figure). 28 år och har många intressen. Första bränningen ska snart utföras i plastbrännaren, mäsken står och puttrar =) Tackar Farbror Plast för den fina plastbrännaren.
Tycker det är kul att producera egna varor om det lönar sig. Vilket det verkar göra...
Hittade hit när jag sökte på destillera.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster