Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Helipop
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 09, 2009 19:52

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Helipop »

25årigt pucko som dricker alldeles för mycket sprit när jag dricker och alldeles för lite öl. Men jag har börjat lära mig dricka öl, staropramen är min inkörsport.

Så jag hoppas på en nedtoning av spritkonsumerandet och en ökad framställning istället, samt ett ökat öldrickande och intresse för öl. Är inspirerad av en granne till mina päron som gör öl. Så en dag är väl tanken att själv börja brygga.

Men först är väl tanken att bygga mitt ultimata hembränningssystem i koppar och få det att skina och bli en ståtlig pjäs. Som folk skrivit tidigare så är även jag en av dom som gillar att bjuda på min brygd när folk hälsar på och om dom uppskattar det så blir man mer sporrad. Har dock inte sålt en droppe och är lite emot lagning. Om det blir aktuellt att sälja senare så är det till vänner och bara personer med rätt ålder för att ha en bra säker och trygg plattform. Och givetvis då med vodkakvalité. Man vill ju vara stolt över sin åkomma.

För övrigt utbildad inom Webdesign, men jobbar som fordonsmontör på lastbilsfabrik.
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Hompen »

Kille, 20år, lappland. Caddare på ett arkitektkontor. Hoppas ta mig in på Polisskolan som jag sökt.

Bränner inte, men sysslar med det mesta annat i alkoholframställning.
Dricker alldeles för lite, då jag inte tycker jag har tid.

Har bryggt i smyg sen jag var 17 och offentligt i några månader.
Totala volymen ligger för närvarande på blygsamma 150liter, men det ska bli mer:)

Mest öl har det blivit och jag har nyss börjat på all-grainkariären. Men just nu ligger det faktiskt 30lit mjöd på puttring i källaren
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Användarvisningsbild
Naghelfar
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: lör feb 14, 2009 21:43
Ort: Skåne

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Naghelfar »

Själv är jag blott tonåring och började hjälpa far när jag var i 10års åldern. Har tagit till mig hembränningen som en tradition. :)
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Hompen »

Naghelfar skrev:Själv är jag blott tonåring och började hjälpa far när jag var i 10års åldern. Har tagit till mig hembränningen som en tradition. :)
Ojdå.
Då får du nog prata lite tyst om din ålder några månader ;)
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Linhus
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: mån aug 24, 2009 17:55

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Linhus »

Hompen skrev:
Naghelfar skrev:Själv är jag blott tonåring och började hjälpa far när jag var i 10års åldern. Har tagit till mig hembränningen som en tradition. :)
Ojdå.
Då får du nog prata lite tyst om din ålder några månader ;)
Behöver han kanske inte, enligt reglerna är det 18-års gräns på detta fourmet, och man är ju tonåring tills dagen man fyller 20 :wink:
Användarvisningsbild
Hompen
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: tis sep 01, 2009 15:57
Ort: Lycksele

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Hompen »

Ja, det är ju faktiskt sant. Jag tänkte tydligen inte riktigt så långt:)
Pågående projekt:
Blåbärsbubbel - kolsyrejäser

https://arkiv.bryggforum.nu/blogg/dromfabriken
Användarvisningsbild
bubbelmasater
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: fre feb 26, 2010 9:26

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av bubbelmasater »

23 årig kille med sambo och barn boende i västerbotten, Svetsare i grunden men är för tillfället arbetslös.

har ärvt hobbyn efter min farbror, även min första maskin var en present ifrån honom då jag fyllde 16. (en hederlig labmaster) hehe
Är inte mycket för drickat själv men tycker om att experimentera med allt vad jag kommer över. Frugan blir stundvis vansinnig över diverse saker jag snöar in mig på och ska pilla på. :P

Intressen är väll familjelivet kombinerat med fiske, cross och skoter.
hobby bubblare
TT
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön apr 18, 2010 16:59
Ort: Västmanland

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av TT »

Tjena mina herrar och eventuellt damer.

Är en pojkspoling på hela 25 år. :twisted:

Har ej brännt något men jag kör på med Vin och har gjort en schyjävla potent ful-cidersats en gång, och en gång räcker..
(snabb jäst och bob's saft och någon light saft. FULL blev man. Fy fan.)
Däremot så har mina vinsatser blivit jävligt goda.

Mer om mig och mina påhitt i nästa tråd!.
BangerDude
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis maj 18, 2010 16:28

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av BangerDude »

Gubbe på 36år
Mellan två jobb och mitt i studierna, det är svets och IT

Har precis upptäckt det roliga i att brygga själv, har ju alltid gillat å dricka dock.

har satt två balljor nässel öl inför SRF.
Användarvisningsbild
Jerkas
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön maj 30, 2010 7:21

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Jerkas »

Hej

Är en "gubbe" från södraste skåne, har för flera år sedan provat att göra vin men inte med större framgång.

Tänkte återuppta denna hobby med hjälp av detta forum 8)
Mvh

Jerkas
Oestsoe
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 29, 2010 23:03
Ort: Bornholm

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Oestsoe »

Hej
Jeg er en gubbe från Bornholm (dk) Sad og søgte lidt om hjemmegjort vin/cider. Det er ikke mycket man finder i Danmark om dette emne så da vi kommer en del i Sverige var det jo nærliggende at søge her.

jobber som elektriker er 40 år gammel. Bor på landet. Holder af lystfiske og alt inom selvforsyning.

Har i 3 år gjort kolsyre cider med naturlig jaest/vildjaest med ok resultat.
Har just nu d 27-7 sat en kørsvin igang med starkvin sæt indkøbt på vores ferie til Øland.
lillkenta
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 24, 2010 10:24
Ort: Umeå

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av lillkenta »

Tjenare!
Kul tråd dethär faktiskt! På ytan verkar vi alla hyfsat lika tycker jag. Vi borde ju slå oss samman och bilda en förening à la frimurarordern.

Jag är 20 år och bor för tillfället i västerbotten. Arbetslös.

Drömmer om självförsörjning och skyr hårt arbete och svensk byråkrati.

Jag bryggde några liter vin när jag var tolv på bär från trädgården med mina föräldrars hjälp. Tyckte dock inte om smaken på något vin och det dröjde många år innan jag blev full för första gången.
Jag tror att jag har faccinerats av bryggkonsten ända sedan jag såg filmen "Resan till melonia" från sjuttiotalet för första gången när jag var riktigt liten och sedan dess har jag försökt framställa min egen "Kraftsoppa"! :lol:
Har inte bryggt mycket, och aldrig riktigt lyckats med något som smakat bra, men nu har jag börjat på allvar!
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Caprimulgus »

lillkenta, lagring brukar hyfsa till även de värsta vinerna. Ge dom några år i källaren :-) Antar att du redan hänger på alternativ.nu. Om inte, kolla runt lite. Tror du hittar ett och annat intressant där.
Användarvisningsbild
Lawbreakingtrucker
Bryggmästare
Inlägg: 435
Blev medlem: mån maj 24, 2010 23:48
Ort: en glänta i skogen...

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Lawbreakingtrucker »

Tjena..
34 år, kille, självvalt singel, barnlös, ensamboende i eget hus.. Yrkeskriminell (långtradarchaffis).
Utbildat maskinarbetare med teknik/elektronik och motorfordon som intresse..
Gillar att dricka mig full och kan nu göra spriten själv
:wink:
retsis ti esool ro ti evoM
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vad är min människa för människa? [Presentationstråd]

Inlägg av Sezzi »

Tjena. 24 bast och pluggar till civilingenjör här. Precis börjat med det här att brygga saker, har en sats plommonvin som står och pluppar as we speak - hoppas verkligen den kommer bli god! :D

Var även och plockade sjukt mycket äpplen idag, så tänkte mig sätta igång en 20-25 liters sats äppelvin nu snart, frågan är med vilket recept... Om nån kan tipsa mig om goda äppelvinsrecept blir jag glad! :D

Vad mer... Har hittat ett recept på en slags Mjöd från en gammal kokbok. Nu verkar det ju iofs som om "mjöd" i det här fallet används lite felaktigt kanske (?) eftersom receptet ej innehåller någon honung, utan istället är med i princip humle, socker, farinsocker, citron... (är det öl då?). Struntsamma vad namnet är säger jag, ska testa slänga ihop en liten sats och se om det blir gott!
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster