Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av canibull »

En sak som slog mig, har inte provat detta ännu för jag har ingen frukt hemma men..

Kan man inte strimla/riva skalet av en apelsin t.ex utan att ta med allt för mycket av det vita under skalet såklart.. lägga detta i ett kaffefilter i kaffebryggaren, och sedan köra en omgång med två deciliter vatten eller något sådant (rengör bryggaren ordentligt först).. jag vet att man gör såhär för att smaksätta kaffe, dvs blandar strimlat apelsinskal i kaffet och kör igenom

Att koka skalen i vatten är nog inte riktigt samma sak, då är nog risken att få med beska större.. här är det kokande vatten som rinner börbi på skalen, borde inte "svetta" ut det fula på samma sätt

Och sedan blandar man såklart ut lämpligt stark sprit med vattnet

Btw, nån som vet hurivida det kan vara skadligt för kaffebryggaren ifall man kör om vattnet två gånger? :)

Ska försöka att komma ihåg att köpa lite frukt nästa gång jag handlar så jag kan testa, återkommer med resultat isf
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av TommyTurbo »

Rivet skal från apelsin och andra cirtusfrukter används ofta i samband med matlagning och bakning. Det är inte farligt att äta skalen heller (typ apelsinmarmelad), man passa dig för det "vita" det är beskt som faan.

Jag tror personligen att det är bättre att låta det rivna skalet ligga och dra i sprit, men kanske hett vatten fungerar också om man är varsam med temperaturen.

/TT
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av KaptenGrogg »

Är det inte lättare att riva av det yttersta på skalet på ett rivjärn och sedan låta "rivet" dra i spriten? Så har jag gjort, med bra resultat.
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av canibull »

KaptenGrogg, det blev inte beskt då?.. isf har jag det perfekta verktyget för det hela, ett litet kockrivjärn med en sorts mikrolameller.. hur enkelt som helt att pulverisera skal, brukar ha det att dekorera glass och tårtor, riva vitlök och parmesan osv :)

Jag har läst på lite om det här med extrakt och sådant på shenet nu, tror inte att min idé fungerar på citrusskal längre.. men jag hittade däremot info om perkulator extraktion eller vad det nu kallades.. gick till så att man hängde upp örter eller något sådant i en nätkasse innuti en perkulatorbryggare

En annan idé jag kom att tänka på när jag läste på sidan var att man kanske skulle kunna så att säga "öppna porerna" på t.ex apelsiner och lime genom att sätta ugnen på säg 175 grader.. 1. tvätta bort bekämpningsmedel, 2. stoppa in apelsinen i mitten av ugnen på gallret i några minuter.. 3. lägga apelsinen/apelsinerna hela i en stor skål med renat i... 4. låta det dra i säg 5 minuter och röra om då och då, 5. ta upp apelsinerna, skaka av dem, skala dem.. 6. skriva dem och äta upp dem :)

Kan det vara nått?.. effekten av torr varm luft borde ju inte vara samma som kokning i lösningsmedel, förhoppningen är att porerna ska öppna sig och göra det lättare för de eteriska oljorna att dras ut av alkoholen
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av Sqrewdriver »

vart läste du om perkulator extraktion?
kul med källa.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av canibull »

Sqrewdriver skrev:vart läste du om perkulator extraktion?
kul med källa.
• En speciell apoteksmetod för utdrag har varit perkolering, där extraktet får droppa av långsamt i en bryggapparat. Den rätt komplicerade tekniken kom från USA och användes mest till spritutdrag av giftiga växter. Ett par receptexempel att fundera på ges nedan. Vem vet vad som kan göras med de perkolatorbryggare som var populära till kaffe för några år sedan?
http://www.shenet.se/ravaror/extrakt.html
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av Sqrewdriver »

nice, vam har en perkulator till
övers?
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av KaptenGrogg »

canibull skrev:KaptenGrogg, det blev inte beskt då?
Nä, det blev inte beskt. Jag rev ytterst försiktigt av det yttersta färgade skiktet och lät det endast dra i tre dygn. Blev mycket bra.
Användarvisningsbild
biraegott
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: ons dec 15, 2004 1:00

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av biraegott »

e de någon som provar nån citron essens?
skulle gärna vilja hitta en bra essens till 35% eldvatten :)
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av canibull »

Undra hur det skulle vara att använda ekströms citronessens för bakning i sprit, den finns i välsorterade butiker brevid karamellfärgen.. finns pepparmint också för den som vill göra egen Mintu :wink:
"een f?r alla, alla f?r faan!"
Användarvisningsbild
biraegott
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: ons dec 15, 2004 1:00

Enkel apelsin/lime osv sprit?

Inlägg av biraegott »

canibull skrev:Undra hur det skulle vara att använda ekströms citronessens för bakning i sprit, den finns i välsorterade butiker brevid karamellfärgen.. finns pepparmint också för den som vill göra egen Mintu :wink:
thx.. skall prova det när jag hinner.... får väl avge en rapport. :)
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster