Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Julsnaps, recept?

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Finkel
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av Finkel »

Tjenare!

Är det ingen som har något bra tips på en god julsnaps?

//Finkel
Användarvisningsbild
MatsK
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 30, 2006 1:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av MatsK »

Har du gott om tid (tar ett drygt år) så kan du testa nedanstående. De flesta jag bjudit den på har ansett den som snapsbordets höjdare, det brukar oxå vara den snapsen som tar slut först.

Jule-Besque (enligt Moi)
2 Flaskor sprit (2 x 70 cl)
10 Kardemummakärnor
4 Vitpepparkorn
4 Svartpepparkorn
6 hela Nejlikor
0,5 g Saffran
1 bit Vaniljstång
1 bit Kanel
1 bit Ingefära

Blanda allt utom 1 flaska sprit i en glasburk och låt dra 8-12 månader.
Sila och låt snapsen sedimentera några månader innan du försiktigt tappar om snapsen för att slippa den grumliga bottensatsen.
Tillsätt 2-4 tsk Honung allt efter smak och tycke samt den återstående flaskan Sprit. Därefter kan snapsen lagras eller drickas efter behov.
Passar utomordentligt bra till julbordet när man proppar sig full med fet mat.

/Mats
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av Pjolteren »

MatsK skrev:...
1 bit Vaniljstång
1 bit Kanel
1 bit Ingefära
Vad är 1 bit...?
Kan du inte ge lite mer info på hur mycket av varje...
Användarvisningsbild
MatsK
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 30, 2006 1:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av MatsK »

Pjolteren skrev:
MatsK skrev:...
1 bit Vaniljstång
1 bit Kanel
1 bit Ingefära
Vad är 1 bit...?
Kan du inte ge lite mer info på hur mycket av varje...

Vaniljstång och kanel säljs hela i små kryddburkar från Kockens och SantaMaria - så det ska väl egentligen stå 1 hel vaniljstång och 1 hel kanelbit, får be om ursäkt för slarvet.
Ingefäran köper jag en bit färsk, brukar ligga bland grönsakerna, och så tar jag ca 4 centimeter av den färska ingefäran - jag brukar skala och karva bort de små utstickarna på ingefäran.

Nackdelen med snapsen är att den inte blir helt billig och så är den rätt långsam :)

Du får gärna kommentera slutresultatet om du orkar göra en laddning, alltid intressant att få input...

/M
Användarvisningsbild
GandT
Bryggare
Inlägg: 156
Blev medlem: tis okt 21, 2003 2:00
Ort: I solen!

Julsnaps, recept?

Inlägg av GandT »

MatsK skrev: Blanda allt utom 1 flaska sprit i en glasburk och låt dra 8-12 månader.
/Mats
Har du testat med kortare tid? Får man inte ur all smak redan på några veckor? När jag gör vaniljvodka tar jag ur vaniljstången redan efter 10-14 dagar, tycker att det blir beskt annars. Samma när jag gör julsnaps, annat recept, kryddorna åker ur efter 2 veckor.
Börjar provsmaka efter en vecka och silar av när jag tycker det börjar smaka "fel".

Lagringen är viktig, ju längre desto bättre. Har julsnaps som stått 24 månader som smakar gudomligt. Till näst jul är den 36 månader... Hoppas den står sig till dess!
Det vi inte g?r idag slipper vi g?ra om i morgon
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av Pjolteren »

Posta recepten då, GandT! :)
Användarvisningsbild
MatsK
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 30, 2006 1:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av MatsK »

GandT:

Nix, jag har faktiskt inte testat att variera lagringen särskilt mycket.
Receptet är en variant (kraftigt muterad) på Holländsk Kräuter så lagringstiden är deriverad från grundreceptet.
Dock ett bra tips - jag tror jag ska sätta en sats med dubbel spritmängd iår, så kan jag plocka ut några deciliter varannan månad och köra en jämförelse runt jul, eller kanske lagra nåt år innan provsmakning.

/M
Användarvisningsbild
GandT
Bryggare
Inlägg: 156
Blev medlem: tis okt 21, 2003 2:00
Ort: I solen!

Julsnaps, recept?

Inlägg av GandT »

Pjolteren skrev:Posta recepten då, GandT! :)
Sökte förgäves efter receptet. :( Kanske dags att städa ur bodegan, förhoppningsvis kommer det fram då.

Men det var inget avancerat, i stort sett bara glöggkryddor. Något i stil med

1 kanelstång
2 cm färsk ingefära
runt 40 hela kardemummakärnor
runt 20 hela nejlikor
några cm apelsinskal
50 cl sprit.

Går nog lika bra att köpa färdiga glöggkryddor + en sjuttis.

Sprit i flaskan, ner med kryddorna, börjar smakar av efter ett par tre dagar, tar bort den kryddan som blir för markant för min smak. När det hela har just lite för intensiv smak (normalt efter 10-14 dagar) silar jag av alla kryddor och låter stå. En månads lagring gör mycket, smaken blir lenare och jämnare, mer tid, bättre.
Det vi inte g?r idag slipper vi g?ra om i morgon
Användarvisningsbild
MatsK
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 30, 2006 1:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av MatsK »

Fick just tips av en kollega om ännu ett recept på julsnaps som går snabbare, tyvärr var han inte helt säker på mängdangivelserna.

1 flaska sprit
1 påse Saffran, 0.5g
Citronskal från en halv citron (bara det gula)

Låt stå 1-2 veckor
Filtrera och låt därefter vila så att den sedimenterar och dekantera sedan.
Tillsätt 1-2 tsk honung och lagra minst ett halvår.

Eventuellt kan ett par malörtsblad få dra i några dagar om man önskar mer knorr.
Användarvisningsbild
Ragnar
Bryggmästare
Inlägg: 268
Blev medlem: ons jul 16, 2003 2:00

Julsnaps, recept?

Inlägg av Ragnar »

Skall gå emot mina principer och släppa receptet på min saffran...

2 påsar saffran
skalet från 1 stor appelsin (ej det beska vita)
Skalet från 1 stor citron (ej det beska vita)
För att få det gottaste från citrusfrukterna använd en svärmor...(rivjärn)

Blanda i det hela i ca 5 dl sprit låt stå ca 5-7 dagar med 1-3 omskakningar per dag.

Sila sedan i kaffefilter 1-2 ggr. späd till 1liter och smaksätt med 1-2 msk likörboddy efter smak

Kommer att smaka mumma efter drygt en veckas lagring men blir förståss bättre efter en längre tid.

Har en kompis som HATAR saffran men som sitter och dricker denna dryck som om det vore en god viskey. dvs rumstemp i ett viskeyglas...

Pröva denna! till och med min mor dricker den...... :twisted:
"Det ordnar sig med blommor bara kärringen dör."
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Julsnaps, recept?

Inlägg av Lo »

Körde just en variant av din Jule besque som smakar underbart men förmodligen blir bättre med tiden som allt annat.

1 Flaska sprit (75 cl)
9 Kardemummakärnor
4 Vitpepparkorn
4 Svartpepparkorn
6 Hela Nejlikor
0,5 g Saffran
1 Vaniljstång (Delad)
1 Bit Kanel Stång (Bruten / Grovt Krossad)
1 Bit Ingefära (Ca 4 cm Delad i 4 Klyftor)
Apelsinskal (Ca 2-5 cm)

Blanda kryddorna och hälften av spriten i en burk & låt dra i 2 veckor.
Använd så hela kryddor som möjligt för att underlätta silandet.
Tillsätt 2msk Extra mörk Honung och 1msk Mörkt Farinsocker eller efter tycke & smak.


Som ni ser så är det nästintill samma recept, förutom lite mer sötma och kortare process. Kör med hälften av spriten men samma mängd kryddor för att hamna på ungefär samma slutprodukt.
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Julsnaps, recept?

Inlägg av Lo »

Lika bra att uppdatera lite... Måste börja med att tacka "MatsK" för hans recept, jag gjorde pga (o)lyckliga omständigheter receptet nedan istället men det blev utan tvekan den godaste snapsen jag druckit i hela mitt liv =)

Ni som har lite brännvin över och vill prova något nytt i år gör denna ASAP så bör den vara ok till jul. Alla som smakat den har blivit galna i den.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Julsnaps, recept?

Inlägg av svartnos »

1 flaska sprit
3 sockerbitar
skalet av en citron (bara det gula i en lång remsa) Ta potatisskalaren.

Stoppa ner sockret i flaskan. Gör en lång remsa av citronskalet och pilla ner den i flaskan men låt ena skaländen vara precis under korken så att den är lätt att få ut.
Vänd flskan lite då och då.

Låt stå någon månad, sen har du en gul god citronsnaps som är väldigt populär och dessutom enkel att göra.
//Svartnos
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Julsnaps, recept?

Inlägg av trippp »

Hur kommer det sig att snapsen kallas Jule-besque, men inte innehåller någon malört?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Julsnaps, recept?

Inlägg av Mooki »

Lo skrev:Lika bra att uppdatera lite... Måste börja med att tacka "MatsK" för hans recept, jag gjorde pga (o)lyckliga omständigheter receptet nedan istället men det blev utan tvekan den godaste snapsen jag druckit i hela mitt liv =)

Ni som har lite brännvin över och vill prova något nytt i år gör denna ASAP så bör den vara ok till jul. Alla som smakat den har blivit galna i den.
Intressant med en citrusknorr, tror jag ska testa att skaffa lite pomeransskal på apoteket till nästa laddning.
tripp skrev:Hur kommer det sig att snapsen kallas Jule-besque, men inte innehåller någon malört?
Traditionellt har man väl alltid sagt Besk om just malörtsbrännvin, men ordet har ju en generell betydelse som inte är krydd-bunden.
Man kan ju alltid spekulera i huruvida en besk måste innehålla malört eller om det är smaken som ska avgöra.

/M
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster