Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel stripper med liebigkylare

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Godot »

Eller vänta nu... Man kan naturligtvis INTE skjuta ett 22mm rör över T-rörsförminskningen, utan man måste löda den på utsidan av den.


:?:
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av stillton »

Godot skrev:Eller vänta nu... Man kan naturligtvis INTE skjuta ett 22mm rör över T-rörsförminskningen, utan man måste löda den på utsidan av den.


:?:
du kan trä ett t-rör på utsidan för inkoppling av kylvattnet.
Bild
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Godot »

Vad svårt det ska vara! Men det är bara jag som är trög i skallen!

Tack för visat tålamod.

Problemet är att jag idag bollade med såna här delar i mina händer, men den förminskningen jag hade träddes på utsidan. Därav kanske min förvirring. När jag hittar rätt delar faller nog allt på sin plats.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Godot »

T-rörsförminskning a.k.a. förminskningsnippel till skillnad från förminskningsmuff.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Godot »

Nu har jag hållit de rätta delarna i mina händer och kan bekräfta att det förhåller sig som stillton så vänligt förklarade för mig. Inga oklarheter längre för min del.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Perry »

Tänk vad enkelt det hade varit om du köpt grejjerna på listan rakt av :wink:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av dan610324 »

varför göra livet enkelt för sig ??
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Godot »

Orsaken till förvirringen var helt enkelt att beskrivningen på Rinkaby rörs hemsida är så bristfällig och utan kunskap om kapillärrördelars konstruktion och sortimentsuppbyggnad är det svårt att fantisera hur dessa saker ska sättas ihop. Men nu med lite hjälp har det hela blivit solklart, åtminstone för min del. Utan vidare kommentarer...
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Godot »

För några inlägg sedan frågade jag om något demonterbart alternativ till ihopsättning av böjarna.

Jag har nu själv beslutat mig för att utprova en snillrik konstruktion bestående av ett uppslitsat plaströr som kläms ihop över kopparrörsskarven med vanliga slangklämmor. Naturligtvis gängtejp i skarven.

Förhoppningen är att det ska bli tillräckligt vridstyvt och lätt demonterbart.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av TorstenStenmark »

Någonting jag undrat över länge är hur lång tid det tar att strippa.

TS anger att uppvärmningen tar en timme och strippningen 3 timmar.

Om man kör med dubbla vattenkokarelement tills det börjar droppa, sen ett element tills man plockat ut 5 liter destillat, så hinner man med 4 st 6 kg satser på 6-7 timmar.

Jag slog sönder hydrometern under förra rundan, men av erfarenhet skulle jag tippa att destillatet håller ca 65% då. Om man låter varje runda koka en halvtimme extra kan man klämma ur några procent till, men jag tycker inte det är värt det (så satans dyrt är väl inte sockret? ;))

Knappt 2 timmar per 25-liters, 6 kg's sats (med dubbla element under uppvärmningen). Ifall någon mer än jag är nyfiken.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Kabben »

Torsten, det stämmer bra det.
Med dubbla element så går det görfort.

Jag har provat köra med dubbla element på strippningen, men då fick jag problem med lite för svag råsprit.
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av nes »

Kom på en enkel lösning på problemet med "flåsningarna" mot slutet. Men visst låter det precis som från kylvattnet på en äldre båt? I alla fall, stick in eller trä en slang över uttaget och låt den hänga ner i uppsamlingskärlet så att den hamnar under vätskytan. Flåsningarna blir mycket långsammare och ingen ånga förloras till atmosfären! Tag loss slangen innan du stänger av värmen, det undertryck som bildas när ångan i rören och hinken kondenserar kan suga upp och tillbaka en icke oansenlig mängd vätska! En annan fördel med slangen är att man lätt kan ställa in rätt mängd kylvatten, bubblar det inte i uppsamlingskärlet vet man att all ånga hinner kondensera.

För att lätt kunna förvara apparaten kan man även låta bli att löda t.ex. mellan de två 90-böjarna och istället t.ex. täta med rågdeg.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av aqua vitae »

Använd silikonslang isåfall, vanlig vattenslang (PVC) tål ej alkohol och läcker mjukgörare som kan vara onyttiga och ge plastsmak på produkten.

Det är smart att ej löda i böjen för enklare lagring. Andra sätt förutom degtätning är PTFE tejp, dvs vanlig vit gängtejp. Den tål alkohol och tätar bra. Man kan få dra några varv men en rulle kostar ju inte många kronor.
Stemasat
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 07, 2010 20:46

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av Stemasat »

Hej,
Om man bygger en stripper med 22 och 15mm rör enligt inköpslistan i tråden, kan man köra på samma längder som i nedanstående post, eller bör man justera det något?
Tänkt köra med en regulatorförsedd 2200wattare.
jimmy.f skrev: mån nov 09, 2009 19:06 Nå?? Skall jag ha skurbollar i kolonnen eller ej??
Kommer det bara att göra så att det tar längre tid eller kommer det att ge någon form av renare fulsprit?
stripper-258.jpg

Tänkte provköra i morgon så ett vettigt svar vore bra!!
Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel stripper med liebigkylare

Inlägg av stillton »

Stemasat skrev:Hej,
Om man bygger en stripper med 22 och 15mm rör enligt inköpslistan i tråden, kan man köra på samma längder som i nedanstående post, eller bör man justera det något?
Tänkt köra med en regulatorförsedd 2200wattare.
måtten är bra. 60 cm räcker till 2200W utan problem.
personligen kanske jag inte skulle gjort den så hög, men det får man ju göra så att det passar bäst för utrymmet man har, och hur uppsamlingen ser ut.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster