Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FET foa!!!

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
PEHD=
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tis jul 01, 2003 2:00
Ort: Stockholm

FET foa!!!

Inlägg av PEHD= »

Hmmm det låter intressant, kört en gång till nu med 1kw och extremt lite kylvatten, vips så var 3,5l klart inom 5h exklusive uppvärmning.

ca93% blev det oblandat, nästa gång blir första med "rätt" mängd skurbollar.

Tack Lillis för att du väckt upp mitt intresse igen från att ha gått på sparlåga ett par år.

Lite sugen på en sån däringa tig/riku variant oxå :roll:
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

FET foa!!!

Inlägg av TIGMASTER »

Lugn det kommer :D jag + riku måste komma överens om hur allt skall vara

Hur den kommer att se ut får ni / du se i början av nästa månad ,, allså bara se utan på hur den ser ut med en bild

sen hur den ser ut innuti det får ni vetqa om ni kontaktar riku och läser hans bok :D
Användarvisningsbild
PEHD=
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tis jul 01, 2003 2:00
Ort: Stockholm

FET foa!!!

Inlägg av PEHD= »

Låter bra det, det är nog många som vill se er skapelse... :lol:
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

FET foa!!!

Inlägg av Hojjt »

Det verkar grymt spännande och som Tigmaster säger så skall den vara lättbyggd och isärtagbar ! :!:
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

FET foa!!!

Inlägg av Flintis »

Ni med fetfoa. Kör ni med isolerad kolonn och isolerat kokkärl ?

// Flintis
Användarvisningsbild
PEHD=
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tis jul 01, 2003 2:00
Ort: Stockholm

FET foa!!!

Inlägg av PEHD= »

Jag har ej hunnit köra så mycket men jag kör tills vidare oisolerat från topp till tå.

Ligger konstant på 94% vid relativt snabb körning med 1kw och liiiite vattenåtgång.
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Jag körde också på 1 kw med oisolerad balja , när jag isolerade baljan fick jag skaffa en Svebrydimmer och vrida ner till ca 700 w.
Jag har även gjort försök med att isolera kolonnen men det blev snarare sämre än bättre , luften som kyler kolonnen ger ju en viss reflux.
Om du ska isolera baljan så får du nog investera i en dimmer (reglerdon) annars går det nog för snabbt.
Hur är kvaliten på drickat?

Lillis
Användarvisningsbild
StorFeskaren
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: ons jan 05, 2005 1:00

FET foa!!!

Inlägg av StorFeskaren »

Hur mycket effekt klarar en FetFOA om man har tjockare kolonn än 35mm. Nån som vet?
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

FET foa!!!

Inlägg av bonnraggarn »

2 kw är i alla fall inget problem.
Det brukar jag köra på.
Dock har jag monterat på en extra produkt kylare då man måste ha så högt vattenflöde annars. Originalet var lite för kort att köra på 2kw med.
Då har jag en 2" kolonn till den.
Kvaliteten är suverän och hiskeligt snabbt går det ;)
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

2 kw 8O 8O huga! ja då krävs nog en extra refluxkylare.
Anledningen till att det inte skrivs så mycket på foaforumet är nog för foan är så lättskött och ger så bra kvalite att det helt enket inte finns några frågetecken.
Eller är vi för få vilket i så fall är katastrof.

Lillis
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

FET foa!!!

Inlägg av Jaesus »

Antagligen beror det på att ingen jävel riktigt fattar hur den funkar.

Eller ens varför den skulle funka.

Ni FOAiter verkar ju helfrälsta på den där mojängen så man får väl anta att den funkar.

Även om många här är kåta på nya grejor vill man gärna begripa vad man håller på med.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

FET foa!!!

Inlägg av bonnraggarn »

Nej nån extra refluxkylare använder jag mig inte av.
Bara en extra produkt kylare.
Strippar på 2 kw å finkör på 1 kw.
Men kvaliteten är hur fin som helst även på 2 kw.
Jo det kan ju inte bli mkt mer lätt skött än vad den är ;)
Är så himla nöjd med den.
Nästa projekt blir att sätta några Fetfoas på en 4" kolonn, får se hur det artar sig framöver.
Har i alla fall lagt min VM kolonn på lagret istället nu, kör bara med foan :P
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
StorFeskaren
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: ons jan 05, 2005 1:00

FET foa!!!

Inlägg av StorFeskaren »

Synd att Farbror Plasts trådar är borta. Han skrev en lång artikel om hur den fungerar och kommer jag ihåg rätt så vad det nått liknande såhär:

"En foa cirkulerar ångorna tills det blir övertryck i apparaten och då tvingas en del av ångorna att avbryta sin cikulering och stiga upp i produktröret. Ångorna har då hög fart åt höger (enligt ritningen). Etanol & vatten har lättare att skilja sig i farten och stiga upp igenom röret. Finkel har svårare."
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

FET foa!!!

Inlägg av Jaesus »

Någonting sånt här ungefär menar du :wink:

"Det finns 2 slags tryck i en apparat, statiskt och dynamiskt.

statiskt tryck är konstant tryck, som lufttryck t.ex.

dynamiskt tryck är samma sak som fartvind, när det blåser ute och du får vind mot dig så är det högre tryck på kroppen mot vinden.

antag att man har ett rör men vatten, röret är kopplat till en vattenkran som är stängd. Det är bara statiskt tryck i röret.

Om man istället sätter på kranen så får vattnet fart ut och det dynamiska trycket ökar där vattnet sprutar ut. Det knepiga är att det statiska trycket mot väggarna i röret minskar!

faktiskt så blir det lägre än lufttrycket.
En flygplansvinge använder sig av det här, på undersidan är vingen plan och luften passerar rakt fram, på ovansidan är den böjd och luften passerar snabbare över där, då blir det statiska trycket på vingens ovansida lägre och vingen sugs upp.

Ett annat skolexempel är att man tar två ballonger som man hänger från taket med ett snöre, de har några cm mellanrum. Om man blåser mellan ballongerna så åker de ihop. när man blåser så minskar statiska trycket från sidan, och dynamiska trycket ökar rakt fram.

I foan längst ner kommer ångan från kokkärlet, där finns det två vägar att gå, en del av ångan kommer att fortsätta rakt in i kolonnen, men på sidan runt om finns det en glipa och ånga kommer att tryckas in även där, så en del ånga kommer att gå in till vänstra röret.

Om vi fortsätter rakt upp så kommer vi till nästa T koppling, ångan har fart rakt upp, och det statiska trycket på väggarna är lågt, där är det högra röret kopplat, och ånga kommer att sugas in därifrån och blandas med ångan från kokkärlet.

Ångan fortsätter uppåt och hamnar i vid kylaren på stigröret, en del ånga kondenserar och spriten blir starkare när ångan möter den kondenserade ångan som rinner ner.

Längst upp är det en T koppling igen, ångan blåser rakt in i den så trycket är högt. på vänster sida kom ånga från botten, och på höger sida så gick ånga ut tillbaka till kolonnen, så ångan kommer att gå mot höger.

Vid T kopplingen som går till kylaren där vi tar ut sprit - den översta böjen, där är trycket lågt igen så egentligen så borde luft sugas in från kylaren men det kommer inte att ske, det är ett litet övertryck i hela apparaten så att ånga går ut till kylaren (annars skulle den explodera till slut)

Så idén är att ånga cirkulerar tillbaka till kolonnen alltså.

Det är ganska känsligt hur mitten-T-kopplingen är gjord, i originalritningen har jag för mig att det är en pip sågad på röret från höger så att inte ånga ska gå in från botten till det högra röret utan ånga ska gå ut från höger istället.

Den foan jag har verkar de ha slarvat med det och hela finessen med rören försvinner.

Kanske skulle prova att löda ihop en ny."
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

FET foa!!!

Inlägg av Jaesus »

Ärligt talat fattar jag inte mycket av den där förklaringen.

Förr hade vi folk här på forumet som gjorde snygga animationer (plastisfilmen mm)

Nåt sånt vore det bästa för att klargöra principen.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster