Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tid på 10L

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Användarvisningsbild
bertil
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 17, 2004 2:00

Tid på 10L

Inlägg av bertil »

jo, det tror jag också... men det kan ju finnas folk som tror att det kommer halva droppar ibland... vad vet jag :?
"Jag beh?ver faktiskt bara en drink f?r att bli packad. Problemet ?r att jag inte kan komma ih?g om det ?r den trettonde eller fjortonde."

"Alkohol och kvinnoh?l ?r de ?nda h?l jag t?l"
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Tid på 10L

Inlägg av Koskenkorva »

Kan dropparna vara olika stora vid olika alkoholkoncentrationer etc?
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
Alke
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: ons aug 11, 2004 2:00

Tid på 10L

Inlägg av Alke »

Koskenkorva skrev:Kan dropparna vara olika stora vid olika alkoholkoncentrationer etc?
borde ju faktiskt vara det, eftersom alkohol är flyktigare än vatten borde väl dropparna vara mindre ju högre procenten är
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Tid på 10L

Inlägg av Sauron »

Nja, skillnaden i droppstorlek är inte synlig för blotta ögat.

Hursomhelst, för att få till så att det blir så nära 4 dl/h som möjligt brukar jag mäta upp 100 ml sprit, och det ska då ta 15 minuter på sig att droppa fram.
När detta stämmer så har jag för mig att det som sagt ligger nånstans runt 2,5 droppar/sek - och det mäter man ju enkelt genom att räkna dropparna under t ex en minut, eller en halv om man är lat. :)
När man väl har mätt dropphastigheten en gång så kan man ju köra på den inställningen vid framtida kolningar, så vet man att man har ungefär rätt fart.
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

Tid på 10L

Inlägg av nykteristen »

Gissar vilt nu, men visst borde storleken på droppar kunna variera kraftigt beroende på

- ytspänning (i sin tur beroende på styrka/föroreningsgrad)

- form på röret droppen kommer från, hur länge den orkar häfta fast innan den faller

- flödeshastighet. Rinner det fort så borde en droppe hinna bli större innan den lossnar.
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Tid på 10L

Inlägg av Sauron »

Det är riktigt. Temperatur är en fjärde parameter som spelar in.
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
Flintis
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00

Tid på 10L

Inlägg av Flintis »

Koskenkorva skrev:Kör man snabbt igenom spriten så fastnar väl mindre finkel och kolet håller längre tid eller?
Kör man snabbt igenom kolet är det som du säger att det fastnar mindre finkel i kolet.
Men det som fastnar sitter utmed hela röret så om du kör en gång till så trycks det finkel ut som sitter långt ner.
Kör du sakta så fastnar det mesta högt uppe och du har en renare zon längst ner.
ricke____
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 02, 2008 22:13

Re: Tid på 10L

Inlägg av ricke____ »

Hypetraxx skrev:Hej ja hittar inget om hur lång tid de ska ta å rena 10L så om de är någon här som vet de så skriv gärna. De ja har hört är 1L/H
för mej tar det ca 2 dygn o kola 10L sprit kör med ett rör som e 32mm o 1,7L kol
Användarvisningsbild
Indianen
Finjäsare
Inlägg: 50
Blev medlem: fre jun 13, 2008 1:05
Ort: Värmland

Tid på 10L

Inlägg av Indianen »

kör en å en halv påse blå norrlandskol som jag packar rejält, det fyller precis upp mitt pp-rör från biltema upp i tratten å kör 25-30 liter 46% genom det en enda gång på 10-12 timmar vilket ger kalaskvalitet.
Hastigheten? tja det rinner men knappt.
Användarvisningsbild
pontikkapoikka
Bryggmästare
Inlägg: 228
Blev medlem: fre jan 23, 2009 19:12

Tid på 10L

Inlägg av pontikkapoikka »

jag har renat 8 liter på ett dygn, och det blev bra. Hellre får det ta lite tid, än att det blir skit o måste göras om en gång till.
Hembakning
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster