Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mycket enkel styrning av reflux ratio

Här diskuteras automatisk refluxkontroll
Tchong
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: sön sep 14, 2008 6:57

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Tchong »

Andy

Apropå Rikus böcker , finns det väldigt mycket nytt i den senaste upplaga ?
Hem-mek
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jun 14, 2012 21:08

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Hem-mek »

Tjo något är skumt här.
Kan inte kolla längre än sida 7/9
Får upp finns inget svar till ämnet trots att 9 sidor är listade.

Är det ett fel eller är resterade låst av någon anledning och hur gör jag i så fall för att få tillgång till resterade sidor?

Det är mindre troligt att jag själv kan se vad jag skrivit då detta troligen landar på sida 9.
Så PM:a mig eller nått. intressant ämne jag gärna läser mer om :wink:
Tack på förhand.
Man vet att något är fel när allt bara gått bra lite för länge.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av aqua vitae »

Det är ofta så i de riktigt gamla trådarna, vet inte varför men kan bero på att trådarna först skapades i ett annat forumformat. Ditt inlägg är på sidan 7. Finns inga stängda avdelningar på bryggforum förutom den för moderatorer.


Ämnet arc är intressant men utvecklingen fortsatte i stängda forum som man bara får tillgång till genom att köpa Rikus bok.
Hem-mek
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor jun 14, 2012 21:08

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Hem-mek »

Ok då är jag med, trodde det bara var så att jag inte kunde se övriga inlägg.
Men då slipper jag fundera vidare på det.
Btw tänker köpa boken;)
Man vet att något är fel när allt bara gått bra lite för länge.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Farbror_Plast »

Hmm.. ser att det saknas en hel del information om arc och vad som testades.
Det var en äldre kopia som användes som backup vet jag så många inlägg försvann.

Då jag använde skurbollar som fyllning så valde jag att ha sensorröret på utsidan. Lindat runt kolonnen så att det blev lättare att löda fast det. Sen T korsning på sensorröret och nålventil på det för att undvika så stora fluktueringar. Flödet ut blev onödigt stort annars. Delade åsikter om det.

Rikus variant är samma vad jag vet förutom att den är placerad på insidan.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av rkr »

Look who's back! How is life nowadays FP?

Yes, lot's of stuff were lost and further development took place in brygg.info which is dead nowadays due to some unfortunate circumstances. The short story and variations I did are in the book.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Farbror_Plast »

Trevligt att se dig igen Riku :)

Får lov att köpa din bok, har den inte än.
Online
svarteorm
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön apr 03, 2022 13:06

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av svarteorm »

Har inte kommit igång på jobbet än så jag fuskar med lite planering inför bygget.

Hur skulle nedanstående lösning funka tror ni?
Kolonn.png
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av Andy »

Jag kanske är helt ute och cyklar, men detta är mina reflektioner:

Det första jag tänkte var:
”Eftersom innehållet i sensorröret inte byts ut (normalt brukar det vara en liten läcka i botten) så kanske du får lite problem med smearing, d.v.s heads blandas mer med body. ” Sedan insåg jag att spriten i röret kommer att roteras eftersom det kommer att svämma över via det röda sensorröret (förutsatt att uttagshastigheten ej är för hög). Men eftersom sensorröret nu rymmer mer vätska än normalt så kanske du får problem med smearing oavsett.

Spriten som svämmar över/kokar över det röda sensorröret vill du ska komma i kontakt med kolonnpackningen och inte bara rinna längst med sensorrörets vägg. Så en form av omvänd centreringsring skulle kanske vara fördelaktigt att montera i toppen av det röret

När temperaturen ökar i kolonnen och sensorröret kokar över så är det i den klassiska varianten av ARC den senaste spriten som kom in i sensorröret som kokar över först. Med denna variant så blir det den första spriten som kom in i sensorröret som lämnar först (får för mig att yttre röda sensorröret isolerar det inre sensorröret och att det därför inte kommer att koka över från det inre röret). Kanske är det tillräckligt bra värmeöverföring för att både det inre och yttre ska koka över dock. Jag vet ej om detta spelar någon roll eller påverkar resultatet.

I och med att sensorröret tar upp mer plats i denna variant så finns det mindre utrymme för packning runt sensorröret, detta kanske leder till att refluxen snabbare kommer i kontakt med sensorröret eller kolonnväggen och därav inte rinner genom packningen hela tiden. Man vill att refluxen ska rinna genom packningen och inte via kolonnväggen.

Normalt brukar det vara ett vattenlås och någon form av luftningsrör som förhindrar häverteffekten. Möjligt att detta inte behövs på den här varianten tack vare det röda sensorröret.

Som sagt, jag kan vara helt off med mina tankar.
Pröva och se hur det fungerar, i värsta fall kan du alltid bygga om den till en vanlig Internal Sensorpipe ARC.

Jag har för mig att jag har sett något liknande på forumet. Ska försöka hitta tråden…
Edit: Det var en inline-thumper jag tänkte på tydligen
viewtopic.php?t=21866
Online
svarteorm
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön apr 03, 2022 13:06

Re: Mycket enkel styrning av reflux ratio

Inlägg av svarteorm »

Ja, det är mycket att tänka på.

Tack för input, det verkar rimligt det du skriver.

Bra idé med ett "paraply" på det röda sensorröret så refluxen inte rinner längs med.

Tänkte göra någon form av genomföring med koppling så man kan byta ifall man får någon ny idé.
Skriv svar

Återgå till "Automatic Reflux Control (ARC)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster