Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
Trippis
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 07, 2007 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Trippis »

Vill tacka för din välformulerade beskrivning och känner mig imponerad av ditt resultat! :) redan skrivit inköpslista och börjat med div delar till min egna alldeles första spiralbrännare!
Har planer på en mindre motifikation utav spiral brännaren, som meck har jag tillgång till mycket bra utrustning kring just kopparrör, kopplingar osv så tänker pröva mig fram med att göra en ihopmonterbar spiral. Idén med spiralen är att man gör spiralerna försig med 2meters rör och sätter en nippel högst upp på vardera sida sen sätter man mutternipplar på mellanröret och kopplar ihop, i början på mellanröret vid stigars sidan skall jag borra ett litet hål och täta dit en elektronisk temperatur givare så jag kan ha bra koll på gastemperaturen =) är dålig på och förklara så kan förklara bättre vid behov och intresse. Sedan skall jag gänga kopparröret vid stigarsidan "den delen som går ner till mäsktanken" eftersom jag har en så behändig öb dunk med ett litet extra gängat hål på :roll: Tanken med det hela är att spiralen skall vara lätt att avlägsna från dunken så att man kan använda samma dunk till både mäskning och bränning och så skall sprialen var behändig att plocka ihop vid eventuellt flytt osv :) Har även massor med fler utvecklings idér men tänkte att jag börjar smått till en början :P
Tack och bockar återigen för din välformulerade beskriving! Helped alot.
Användarvisningsbild
Trippis
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 07, 2007 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Trippis »

En sak jag undrar bara :roll: När du gjorde spiralen, använde du dig av sammanlagt 5 eller 10m kopparrör ? :)
Användarvisningsbild
SkitZ^
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: tor sep 06, 2007 2:00

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av SkitZ^ »

Tackar ödmjukast för dom små tipsen :)
MeSaber
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: lör jun 21, 2008 14:50

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av MeSaber »

Vilken diameter på kopparröret och längd?
hojtarolja
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons jan 14, 2009 21:48
Ort: i södra dalarnas urskog

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av hojtarolja »

kalas bra skrivet mannen, kul att läsa,, tänkte komma med ett tips när du blandar mäsken, häll i 6kg i hinken, fyll på med så varmt vatten du kan lagomt så det täcker sockret sen är det bara att vispa på tills det smällt, fyll på med ljummet/kallt vatten till typ 15 liter, känn efter så tempen är lagomt för ljästen häll i den och vispa på, jag fyller inte ända upp bara för att slippa "skvätt o sull" när man är klar så fyller man bara upp med fingervarmt vatten, så slipper du vänta på att tempen ska sjunka, koka lugnt ;)
spriten räddar mej från sporten!
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av nes »

hojtarolja skrev:fyll på med så varmt vatten du kan..." "...fyll på med ljummet/kallt vatten till typ 15 liter
Man ska aldrig ta varmvatten från kranen! I alla fall om man siktar på att framställa första klassens dricka!
Användarvisningsbild
Zollax
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 02, 2008 22:57

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Zollax »

nes skrev:Man ska aldrig ta varmvatten från kranen! I alla fall om man siktar på att framställa första klassens dricka!
Håller med, har lärt mig vid matlagning att man inte ska ta varmvatten ifrån kranen då det drar med sig massa bakterier som sitter i rören.
Jäser: Var ett tag sen nu tyvärr!
hojtarolja
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons jan 14, 2009 21:48
Ort: i södra dalarnas urskog

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av hojtarolja »

inte för att verka näsvis men destillerar man inte mäsken? och renar med en av dom effektivaste metoder som finns?, jag har då aldrig haft några som helst bekymmer med att använda varmtvatten+att ligger varmvatten på över 65grader tror jag det är så dör bakterierna som finns i vattnet ;)
spriten räddar mej från sporten!
Användarvisningsbild
nes
Bryggare
Inlägg: 124
Blev medlem: tis okt 07, 2008 21:33

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av nes »

Nä föroreningar från varmvattnet försvinner vid destillation och kolning.
Men jästen behöver syre när mäsken sätts igång, vilket finns mest av i kallvatten.

Här står massor om varm/kallvatten:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=4631
Pjolteren skrev:Jo syre må man ha. Jeg koker opp 8-9 liter vatten, slår upp i
jästhinken med socker, og bruker dusj-hodet for å tilsette kaldtvannet.
Massor av syre i vannet får vi da, slik at jästen skal forøke seg voldsomt.
När tempen er rett, tar jeg ut ca. 1/2 liter i en bolle, og bruker el-vispen
og pisker inn jästen (vi får også masse med syre). Dette heller jeg så
ned i mäskdunken. Mäsken er i gang innom kort!
hojtarolja
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons jan 14, 2009 21:48
Ort: i södra dalarnas urskog

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av hojtarolja »

okej men jag har bara i typ 10/15 liter med hett vatten sen kallt resten, mäsken brukar börja fräsa efter typ 10 min :D körde en sats i natt om 40 liter, färdigt resultat visar på 6l 90% men då droppade det fortfarande ganska fint när jag avslutade p.ga trötthet;)
spriten räddar mej från sporten!
Användarvisningsbild
Dunderdunken
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: sön nov 23, 2008 13:52

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Dunderdunken »

sen är det väll risk för kopparavfällningar i vattnet, då varmvatten färdas i kopparledningar, kanske inte gör något när man destilerar men iaf..
Vassago
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 22, 2009 19:02

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Vassago »

Jag snor denna tråd. Ska bege mig ut på bränningsresan jag med, och måste beställa alla delar till själva brännaren och så, då jag inte har någon bil, eller kamrater med bil som jag litar på häromkring. Jag undrar om denna listan låter vettig. Några komponenter kan köpas via det lokala clasan också, men tyvärr inget bra beläget biltema!

Jäsdunk:
Vinhink (PGW)
Jäsrör (PGW)
Hävert? (PGW)

Brännare:
Vinhink (PGW)
5 meter kopparrör (Clas Ohlson)
doppis (Clas Ohlson)
glassilikon (Clas Ohlson)
Silikonspruta (Clas Ohlson)
dimmer (Clas Ohlson)
Digital stektermometer (Clas Ohlson)
(har även värmegrejen från en vattenkokare liggandes)

Rening:
PGW's reningsgrej (man skär av toppen på dunken ovanpå och fyller på allt eftersom va?) (PGW)
Aktivt kol (PGW)
Bomullstussar (Hemköp)

Tillbehör/ingredienser:
Socker (LIDL)
Turbojäst (PGW)
Alkomätare (PGW)
Jäststopp och klarningsmedel? Behöver jag detta? Är osäker på infon i PDF'en, är lite blond antar jag.
Dunkar (Finns väl var som helst antar jag)

kan detta stämma? Något jag missat?

EDIT: Extrafråga, om jag sätter in doppis och vattenkokargrej från sidan av behållaren så funkar det väl ändå att jäsa i hinken om jag rengör ordentligt va? Vad ska man rengöra med för den delen?


Tack så hemst mycket på förhand, vill att det ska gå så smärtfritt som möjligt det här, verkar vara en underbar hobby :D
Transalp1
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons feb 11, 2009 12:08

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Transalp1 »

Listan ser bra ut, du skulle kunna komplettera med ytterligare 1 koppar rör och böja det till en stripper. Om du snabbt vill få fram lite produkt så underlättare det med ytterligare en jäshink, då kan du jäsa samtidigt som du kör spiralen eller stripern. Jag kör 3 st omgångar, jäsning och strippning. då får jag ut runt 20 liter 45-50% som jag sedan kör i spiralen.
Vassago
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 22, 2009 19:02

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Vassago »

Till en stripper får man ha ett större rör också och köra kallvatten igenom, eller hur är det? Vad är rekommendationerna för strippers?
Transalp1
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons feb 11, 2009 12:08

Newbie, förstagångsbrännare, erfarenheter, första satsen.

Inlägg av Transalp1 »

Det är väl lite upp till var och en. Jag kör en 12 mm oisolerad spiral utan stigardel, luftkyld. Det tar 2-3 dygn att köra en strippning och då kör jag max effekt med CO-doppisen och struntar i foreshot, head och tail. Om man har mer bråttom så bör man använda en vattenkyld stripper.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster