Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brännbart och skikta.

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Flurre
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 16, 2004 1:00

Brännbart och skikta.

Inlägg av Flurre »

Min passion ligger egentligen inte i själva brännandet utan snarare i tillverkningen av häfftiga sorter via essenser och egna galenskaper (hägg-brännvin mm.)

Nu var det så att jag tänkte göra ingridienserna till en B52 shot. Den är följande (i "min" verision"). 1 del Baileys (Willumsens, blandas med bla. pucko o grädde och blir hur fin som helst), 1 del Kahlua (kaffe+socker, ca 26%), 1-1/5 del Countreu. Detta skall skiktas Kahluha , baileys Coeuntreu och sedan skall Couantron sättas eld på och man "shottar" med sugrör.

Blev dock smått galen då jag tillverkade den eftersom;
1) den vägrar att skikta sig.
2) Min countreu brinner inte...

Fråga;
1) Har någon nån hembrännt som kan skikta sig och vad är hemligheten?
2) Någon som har gjort en likör (Ceouatreu innehåller ganska mycket socker) som kan brinna? Har tänkt på att det bör vara 40%vol. därför bör man utgå med starkare grejer (60%?) om det ska brinna/ bli 40%vol.
Är det någon som är snäll och vill tillsätta 1 dl socker i 2dl 60%-ig och se om det går att få eld på, lyckades "blanda sönder" mitt... :cry:

Eftersom ni är hemmbränningens svar på Jesus så borde någon kunna, tack på förhand!!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Brännbart och skikta.

Inlägg av Farbror_Plast »

Kände mig snäll och testade att blanda 1 dl socker med 60% sprit, och det brinner. Blandade i vatten så det blev 3 dl också (40%) och det brinner det med.

Hemligheten med att det ska skikta sig är att det är olika densitet på likörerna, den med minst styrka och högst sockerhalt i botten, och den med högst styrka och lägst sockerhalt i toppen.
Användarvisningsbild
puttraren
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: sön nov 16, 2003 1:00
Kontakt:

Brännbart och skikta.

Inlägg av puttraren »

Sen måste man vara väldigt försiktig när man häller upp i glaset också så det inte blandar sig, hälla mot en sked är bra men det krävs lite övning och en stadig hand för att bli duktig på det.
Användarvisningsbild
Flurre
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis mar 16, 2004 1:00

Brännbart och skikta.

Inlägg av Flurre »

Ok, tackar! Då får jag väl fortsätta exprimentera!
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster