Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Allt om whiskey/whisky
Användarvisningsbild
fbuddy
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 01, 2006 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av fbuddy »

Tack för hjälpen!
det blir till o plocka fram verktygen igen, tur det är helg o man e nykter!
Användarvisningsbild
fbuddy
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 01, 2006 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av fbuddy »

Really nice pictures of your still riku!
what sort of % and volume do you get out of 25L of mash?
och hur stor del är heads and tails,och hur stor del av heads respektive tails blandar du in igen/sparar till nästa sats?

det här verkar vara ett bra svar på den andra delen av min fråga, eller?

A typical rum or whisky would be obtained by discarding the foreshots(50 ml),
then collecting the heads, middle run, and then begin the tails, until the
purity has dropped to around 58-60% (82 °C).
By altering when to start collecting, and how late to time the final "cut", various flavour profiles will result.

Dvs, det sitter lite grand "i näsan" hur man gör.
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av rkr »

fbuddy skrev:Really nice pictures of your still riku!
what sort of % and volume do you get out of 25L of mash?
och hur stor del är heads and tails,och hur stor del av heads respektive tails blandar du in igen/sparar till nästa sats?

det här verkar vara ett bra svar på den andra delen av min fråga, eller?

A typical rum or whisky would be obtained by discarding the foreshots(50 ml),
then collecting the heads, middle run, and then begin the tails, until the
purity has dropped to around 58-60% (82 °C).
By altering when to start collecting, and how late to time the final "cut", various flavour profiles will result.

Dvs, det sitter lite grand "i näsan" hur man gör.
I must say that the pictures are not that "nice", it's merely a functional setup. I've used it for stripping only (for whiskey that is) and in for that purpóse it makes roughly 20-25% stuff from ~8% mashes on the grains. Therefore I can't really help you with cuts using this setup. I'd recommend you do it using your nose. This setup will give you ~70% alcohol max. if you fill the large pipe with mesh or scrubbers.

Anyway, if you try it for double distillation let us know the results. Would be interesting fact to know. Nowadays I personally use a CM type of a system that makes tripple distilled stuff on one pass.

- Riku
Användarvisningsbild
Ford-p
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör dec 27, 2003 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Ford-p »

Jag läste en text om hembryggning på wikipedia. Det blidas olika sockerarter beroende på vilken temperatur man använder vid försockringen. Vid 60-65 grader bildas mest maltos som kan jäsas till etanol, den andra sockerarten dextrin kan inte jäsas. Det är kanske är bäst att hålla sig lite under 65 grader.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hembryggning
"Mäsken värms först till 50 grader C, som hålls i 30 minuter. Detta kallas proteinrast, som har till uppgift att bryta ner proteinet till mindre delar för att bl.a undvika grumlighet i det färdiga ölet. Därefter värms mäsken upp till 65–68 grader C. Detta kallas försockringsrast, och hålls i 60 minuter. Enzymerna bryter ner stärkelsen till två olika sockerarter; mest maltos och lite dextrin. Den sistnämnda är icke förjäsbar så den blir kvar efter jäsningen. Beroende på önskad fyllighet i det färdiga ölet så väljer man temperatur mer exakt, och vid 68 grader bildas lite mer dextrin jämfört med 65 grader, som därmed ger lite mer fyllighet. Försockring kan även ske vid 60–65 grader C men ger då i stort sett endast maltos, vilket resulterar i ett starkt men mycket tunt öl. Vid temperaturer runt 68–72 grader C bildas det istället så mycket dextrin så att man knappt får någon jäsning alls."
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Mellan 65 och 68 grader och pH mellan 5,1 och 5,3 håller många skotska destillerier under mäskningen.
Nåväl, jag har läst att destillerierna använder "distillers yeast" eller "brewing yeast", vad kan man jämställa distillers yeast med, torr bakjäst för söta degar eller turbo pure?

EDIT: Färsk jäst för söta degar funkar mkt bra och ger en fruktig smak.
Senast redigerad av aqua vitae, redigerad totalt 1 gång.
Tally
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre mar 06, 2009 23:05

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Tally »

En kort fråga:

Vattendestillatorn (Typ eco 500) bränner mig veterligen enligt potstillsprincipen.

Visst borde det gå lika bra att köra whisky i en vattendestillator som i en potstill? Visserligen inte lika stilfullt men ändå. :)
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Det borde funka bra, den ger väl inte särskilt ren produkt så smakerna borde komma med.
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av Morty81 »

Hej igen, gamla vänner och forumiter!
De var ett tag sedan sist men nu är jag tillbaka...

Nya ideer och planer.
Ska nu ihop med en vän tillverka vår egen whisky.

Denna ska tillverkas en gång per år och komma i en upplagaom ca 40 liter cask strenght per år.

Just nu samlas information upp och planering börjar.
Kommer nog antagligen att använda oss av en eco500 för destillation då man besitter en del vana en den kokaren.

återkommer senare info!
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av vinifera »

Ujuj! Då får du göra ca 20 st 25 l satser en gång om året. Lycka till!
heri88
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 31, 2010 20:18

Mälta själv !!

Inlägg av heri88 »

Jag har mältat lite själv med lysande resultat. Det tar dock mycket tid!!!
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Explosion?

Inlägg av swerikard »

Hej.

Har under de senaste dagarna funderat på att göra egen whiskey. Har läst en hel del om det och förstår hur det fungerar.

Är dock orolig att när man gör whiskey måste man hette upp allt till 98-99 grader C. Alkohol vid 78 grader C börjar brinna om den utsätts för öppen låga eller elektrisk gnista och liknande.

Hur säkert är det egentligen och eftersom jag tänkt göra det inne på toaletten, har ni extra tips hur man får isolerar en plastbrännare bra så inte gaser smyger ut och smäller om man t.ex. tänder en lampa?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Explosion?

Inlägg av stillton »

swerikard skrev: Är dock orolig att när man gör whiskey måste man hette upp allt till 98-99 grader C. Alkohol vid 78 grader C börjar brinna om den utsätts för öppen låga eller elektrisk gnista och liknande.
i slutet av bränningen har mäsken den temperaturen, men då är det ju nästan bara vatten kvar, så ingen risk att den börjar brinna.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Tally skrev:En kort fråga:

Vattendestillatorn (Typ eco 500) bränner mig veterligen enligt potstillsprincipen.

Visst borde det gå lika bra att köra whisky i en vattendestillator som i en potstill? Visserligen inte lika stilfullt men ändå. :)
aqua vitae skrev:Det borde funka bra, den ger väl inte särskilt ren produkt så smakerna borde komma med.
Såg mitt gamla inlägg nu när jag läste tråden igen och måste tillägga att det torde vara väldigt svårt att göra cuts med så små satser så det borde vara svårt att få en fin whiskybody. Bättre då med potstill/stripper eller kolonnbrännare med mycket lite reflux.
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Re: Explosion?

Inlägg av swerikard »

stillton skrev:
swerikard skrev: Är dock orolig att när man gör whiskey måste man hette upp allt till 98-99 grader C. Alkohol vid 78 grader C börjar brinna om den utsätts för öppen låga eller elektrisk gnista och liknande.
i slutet av bränningen har mäsken den temperaturen, men då är det ju nästan bara vatten kvar, så ingen risk att den börjar brinna.
Det jag tänker på är alkoholgaserna i plastbrännaren. Kan risk finnas att droppvärmaren utger någon fara eller t.ex något utanför rummet om man inte lyckats få tätat till 100%?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Making Whiskey, short description of precedure and gear

Inlägg av aqua vitae »

Du kan inte värma mäsken till 100 grader i en plastbrännare, den klarar inte att kondensera dem och till slut kommer de helt enkelt pysa ut i rummet.
Det blir nog inte så bra att whisky i en plastbrännare om du håller mäsken vid normal plastistemperatur heller. Mycket svårt att avskilja heads och tails och kolar du för att få bort dem försvinner ju whiskysmaken.
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster