Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med min första mäsk!!

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Rockrasse
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 06, 2024 15:37

Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Rockrasse »

Hej! Tänkte beställa lite grejer inför min första mäsk! Jag kommer köra med plastbrännare då det känns smidigast. Men som jag har förstått det så gör jag mäsken med socker, vatten och jäst (turbo). Men behöver jag köpa jäststopp och klarningsmedel i och med att jag ska använda mig av en plastis. Jag tror att jag ska göra så här ( rätta mig om jag har fel). Gör mäsken i 25l hink med så mycket vatten och socker det står på turbojästen, låter detta jäsa tills det inte kommer mer bubblor ur jäsröret. Sedan använder jag en hävert för att få in mäsken (utan bottensats) in i plastisen. Låter den vara igång cirka 3dygn, 2,5-3l. Sedan kör jag det igenom ett rör fyllt med aktivt kol för att sedan ha mitt brännvin? Stämmer detta? Nåt jag har glömt?
Lägger till bilderna på det jag tänker köpa!! Jag har allt förutom doppvärmaren för att göra en plastis därför inte beställt nåt till den tillverkningen!!!
IMG_3447.png
IMG_3446.png
IMG_3445.png
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Andy »

Det stämmer.

Kan vara bra med en jäsningsmätare för att se när mäsken är färdigjäst.

Du behöver ej klarningsmedel eller jässtopp.

Har du en innerhink, falskbotten samt något som falskbotten kan stå på?

Kan vara lönt att beställa mer än en påse jäst.
Rockrasse
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 06, 2024 15:37

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Rockrasse »

Andy skrev: lör jan 06, 2024 16:30 Det stämmer.

Kan vara bra med en jäsningsmätare för att se när mäsken är färdigjäst.

Du behöver ej klarningsmedel eller jässtopp.

Har du en innerhink, falskbotten samt något som falskbotten kan stå på?

Kan vara lönt att beställa mer än en påse jäst.

Yes allt är klart för att göra platsbrännare.
Det är en jäsningmätare i det lilla jäsningskitet jag har beställt så det finns.
Okej då skiter jag i jäststopp och klarningsmedlet.

Vad jag har fattat det som så får inte mäsken komma i kontakt med syre därför undrar jag hur jag ska ta och mätta mäsken med jäsningmätare när jag inte får öppna locket osv utan att det kommer in syre. Hur sks man man mäta mäsken?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Andy »

Öppna locket och mät.

Ingen fara om det kommer i kontakt med lite syre ibland. Det ska däremot inte kontinuerligt under jäsningen komma i kontakt med syre.

Turbojäst kan dock jäsa så pass snabbt att vatten sprutar ur jäsröret. Troligtvis tar sig inte syre in i jäskärlet om det jäser så våldsamt.
Rockrasse
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 06, 2024 15:37

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Rockrasse »

Andy skrev: lör jan 06, 2024 18:16 Öppna locket och mät.

Ingen fara om det kommer i kontakt med lite syre ibland. Det ska däremot inte kontinuerligt under jäsningen komma i kontakt med syre.

Turbojäst kan dock jäsa så pass snabbt att vatten sprutar ur jäsröret. Troligtvis tar sig inte syre in i jäskärlet om det jäser så våldsamt.


Okej tack då vet jag!

En snabb fråga om jag nu använder den hästen jag har tänkt alltså turbo pure 48h hur länge behöver den jäsa innan det är klart och hur gör jag sedan när jag ska ”bränna” det hur långt tid tar det innan man kan göra det efter den jäst klart? Alltså när har det klarnat upp och är redo för bränning? Eller rekommenderar du nån annan jäst som är bättre?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Andy »

Den jästen fungerar nog bra. Har ingen att rekommendera. Utgå från att det kommer att ta en vecka innan den är färdigjäst.

Du behöver egentligen inte vänta alls är min uppfattning. Däremot kanske du får bättre resultat om den får klarna ett par dygn.

Jag kan ha fel dock, doppvärmaren kanske tar stryk om det är grumlig mäsk och jästrester bränner fast på den eller liknande.
Rockrasse
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 06, 2024 15:37

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Rockrasse »

Andy skrev: lör jan 06, 2024 18:54 Den jästen fungerar nog bra. Har ingen att rekommendera. Utgå från att det kommer att ta en vecka innan den är färdigjäst.

Du behöver egentligen inte vänta alls är min uppfattning. Däremot kanske du får bättre resultat om den får klarna ett par dygn.

Jag kan ha fel dock, doppvärmaren kanske tar stryk om det är grumlig mäsk och jästrester bränner fast på den eller liknande.

Nu kom jag på en fråga till. Om jag ska klarna det ska jag hälla över det till en annan behållare och låta det klarna där. Eller räcker det att bara ha kvar den i orginal hinken tills jästen har sjunkit till botten?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Andy »

Kör du utan klarningsmedel -> Häll över till en annan hink

Kör du med klarningsmedel-> Samma hink


Har för mig att jag läst på någon vinsats förut att klarningsmedlet arbetar bättre om det finns bottensats kvar.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med min första mäsk!!

Inlägg av Laphroaig »

Vid något tillfälle har jag kört mäsk som i stort sett fortfarande jäste i plastisen. Det funkar det också :)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster