Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Potstills, essensbrännare och strippers
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Många tack!
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av rkr »

5 liter boiler is incredible waste of time as you can only process about 3.5-4 liters on one go as you need to leave room for foaming associated with grain mashes. I would suggest modifying a fermentation bucket if you are on a budget. A heating element from electric kettle through the side and liebig through the airlock bung. Replace the rubber bung with silicone version or use silicone hose from lid to liebig.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Thanks @rkr, thats fine for now, this is just a hobby, I dont care if it takes me several runs to get one single bottle, I just want to mess around with something.

If I get this to work, I will ofc upgrade, but that's far in the future.
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Det här kommer bli snyggt när alla grejor har kommit, en brännare i 100% glas!
Bilagor
e-kolv.jpg
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Håller på och provar lite (om allt stämmer blir det en provkörning i helgen).

Har en fråga kring värme.

Jag har gjort lite tester med bara vatten, och om jag kör på värmeplattan på max så går den upp i kokande väldigt fort.

Om jag kör plattan på 50%, så stiger temeraturen extremt sakta (stiger kanske 1C/10 minuter).

Förr när jag kokade "fulbrännvin" körde man ju 100% effekt konstant (vem hade tid att vänta), men, eftersom jag har blivit äldre och visare så är min fråga:

Tänker jag rätt när jag tänker att det är bättre att värma upp mäsken till 80C med 100% effekt, för att sedan minimera effekten (alltså så låg effekt som möjligt så länge temeraturen inte sjunker, dvs stiga väldigt sakta)?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av Andy »

Kör så hög effekt kylaren klarar av.

Utgå ej från någon temp i kokkärlet alls.
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av Fukta_gommen »

Om du inte har någon reflux, alltså kondensering med återkokning i ångvägen så spelar det ingen roll. Då blir det samma resultat oavsett effekt. Däremot kan du installera en klarnare (eng. thumper). Det kommer att ge en återkokning som komprimerar huvud och foreshot samt även försenar svansen. Du får en renare och starkare produkt utan att behöva koka om. En klarnare är ett kärl som du leder ned dina ångor i så att de kan bubbla upp genom en vätska. Från kärlet leds sedan ångor till din produktkylare. Du fyller klarnaren till hälften med mäsk (eller ännu bättre svans från tidigare kok). Detta är ett populärt sätt att förbättra potstills. Det som händer är att det första som kokas kyls ned i klarnaren och kondenserar där. En bit in i koket börjar vätskan i klarnaren att koka och då finns framförallt huvud i kärlet. Mot slutet av koket händer det omvända, kokpunkten i klarnaren är lägre än ångorna vilket gör att värmen överförs. Googla "thumper design" för idéer. Lägg gärna upp bilder på hur det går för dig!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Så här blev den!

Det är lite saker som ska fixas (räknade lite fel så det är en röd slang och lite annat).

Men helt nöjd för version 1.

Nu ska jag koka 2 satser och se vad som kommer ur den.
Bilagor
Breaking2.jpg
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Behöver lite råd (känner att jag kommer att upprepa den meningen det närmsta året).

Allt fungerade bra, men, jag kunder känna att det kom ånga ur "urblåset" (alltså där spriten droppar ur).

Detta förvånar mig eftersom kondensorn är iskall.

Gör jag något fel?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av Andy »

Dra ner effekten. Glas leder ej värme lika bra som exempelvis koppar. Kylaren är inte lång nog för att klara hög effekt.

Dra ut och tryck in en rostfri skurboll i kylaren så kanske den kyler bättre (blir inte lika snyggt dock).

Är röda slangen en silikonslang?
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Kanon, jag drar der värmen (skall prova en ny sats imorgon).

Vill helts inte ha något i kylaren (vill att den ska ha "ren" look, utseendet är det viktigaste just nu).

Den röda slangen är något giftigt skit jag hittade (skall inte dricka spriten så det är ok).

Skall köpa lite grejor imorgon, återkommer efter test nummer 2.

Andy, många tack.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av Andy »

Inga problem, lycka till!
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av rkr »

Stuff a piece of SS potscrubber inside the pipe of your liebig. It will create turbulence and greatly increase the cooling effect in a situation where you are blowing vapor fast through the liebig.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Fukta_gommen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 06, 2017 20:52
Utrustning: 2" LM aabratek

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av Fukta_gommen »

Du har ju också en liten kolonn på den med rätt många plattor. Jag tror den är avsedd för passiv kylning för att få reflux. Prova att kör på riktigt låg effekt så att det bildas kondensat som faller tillbaks nedåt och möter nya ångor. Annars fyller den delen ingen funktion.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Alcohol is not in my vodkabulary but I looked it up in whiskeypedia. If you drink too much it is likely tequilya
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Re: Nu ska här byggas en spiralbrännare, en snygg spiralbrännare

Inlägg av nissehult »

Fukta_gommen, Andy & rkr, många tack för all tips.

Skall köra ett nytt prov i helgen. Har beställt en starkare pump för bättre kyla, skall prova det i kombination med lägre värme.

Fungerar inte det så ska ha prova med en skurboll i kondensorn (men vill helst inte).

Anf refluxen, jag kunde se att det skedde viss reflux (äntligen lönar det sig att använda glas), men det kan natuirligtvis bli bättre.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster