Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
dalakurt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 01, 2024 18:25
Ort: Dalarna

[Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av dalakurt »

Hej! Då morfar gick bort svärmade barn och barnbarn kring dödsboets tillhörigheter och alla gjorde sitt yttersta för att säkra sina önskemål. Jag tycker hela processen med dispyter och allt vad det innebär är hemsk. För att styra undan drama och diskussioner erbjöd mig att städa ur ladan inkl loftet vilket visade sig bli en lottovinst. Undanstuvat mellan gamla mopeder och div verktyg fann jag hälften (tror jag) av morfars glädjemaskin. Detta döende hantverk förtjänar inte att falla i glömska, staten ska inte tjäna pengar på min grogg.

Som rubriken säger är jag totalt novis inom ämnet, har aldrig bryggt/destillerat öht och vet faktiskt inte vilken typ av brännare jag har att göra med. Jag killgissar spiralbrännare (rätta mig gärna)? Jag vet än mindre hur jag ska gå tillväga. Jag har fått berättat för mig att det endast är "halva" apparaten, men att underredet fort fixas med svets och motivation.

"Röret" är fullproppat med stålfittor av samma typ du finner i disken på restaurang.

Vad har jag släpat hem? Hur göra apparaten produktiv? Eventuella inköp jag behöver göra?

Bild på apparaten:
apparat.jpg
Tack på förhand
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av Andy »

Beklagar att din morfar har gått bort.

Du har fått tag i en Labmaster. Det är inte den modernaste apparaten men den ger sprit.

(Flyttar din tråd till rätt kategori)

Mer info om Labmaster finns att läsa här:
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=24658

Återkom om du fortfarande har frågor efter att ha kollat igenom tråden jag länkade
dalakurt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 01, 2024 18:25
Ort: Dalarna

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av dalakurt »

Hej, tack för kunskap och snabbt svar! Ska grotta ner mig i tråden du länkade, förhoppningsvis börjar vi bubbla skattefritt inom en eller ett par veckor. Finns det några riktlinjer för volym på "underdelen"? Kommer tillverka själv. Röret är 1m 15cm.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av Andy »

Vanligtvis så brukar kokkärlet vara ca 30 liter. På så vis räcker det med en vända för att köra en sats mäsk som vanligtvis är på 20 - 25 liter. Mellan 1 - 2 kW uppvärmning brukar även vara vanligt.
dalakurt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 01, 2024 18:25
Ort: Dalarna

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av dalakurt »

Ok, låter ju strålande. Tanken är att den ska stå inomhus under produktion, tänker spontant att jag bör bygga nån slags fot i trä som den kan stå på? Istället för direkt på golvet. Det är linoliummatta ala 50-tal på tilltänkta platsen, kokkärlet bör rimligen bli jävligt varmt?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av Andy »

Ja, det kan nog vara en bra idé. Kokkärlet blir upp till 100 grader varmt
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av Laphroaig »

Jag undrar just vad det lilla nätaggregatet använts till? Cirkulationspump?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av Andy »

Gissar på att det är en effektregulator
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: [Labmaster] Ärvt destilleringsapparat - total novis

Inlägg av Laphroaig »

Andy skrev: sön feb 04, 2024 23:52 Gissar på att det är en effektregulator
Doh. Det har du förstås rätt i!
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster