Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spelar effekten någon roll?

Världens enklaste brännare.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Laphroaig »

Ekorren skrev: lör jan 13, 2024 3:42 Själv nybörjare som kört två 25L mäsker och destillerat i en Superplastis nu i höst.

Mina erfarenheter.
Både jäst mäsk och destillerat i mitt kallgarage med ca 15C dagstemp och 8-10 C natt temp.
Mäska funkar inte riktigt bra under 20C. Tar alldeles för lång tid. Bubblade i 14 dagar innan jag tröttnade och jästdödade och klarnade mäsken.
Mäsk nr 2 fick jäsa i innomhusvärme.

Kört min värmeisolerade Superplastis med G Strand's doppvärmare i typ +10 C luft temp
Den 30 L "vinhink" i plast jag använder är lindad fyra varv med Biltemas Thermofolie.
Tror det är svårt att isolera effektivare för pengarna.
Tog lite drygt 12 timmar att nå högsta temp på 50C men sen höll den sig där i 10C och lägre och mäsken gav ifrån sig ett stadig droppande. Rätt isolering/stadig mäsk temp är skitviktigt.

Min erfarenhet är att det inte behövs mer avancerade grejer än G Strand's 100W doppvärmare och nåt varv med bra isolering runt kärlet på en Superplastis. Temperaturen ska ju ligga runt 48-50 C vilket den doppvärmaren fixar bra. Jag brydde mig inte om att isolera doppvärmarens elsladd. Vet inte vad det skulle tjäna till. Efter samanlagt en vecka i varm mäsk har doppvärmarens sladd en lite missfärgning men ingenting annat.

Produkten från en Superplastis är ju inte jättestark i procent. Började med 45% för första litern och sjunker stadig för varje utplockad liter. Första 4-5 litrarna sammaslaget hamnade för mig på ca 33%.

Jag har kört två destilleringar av varje mäsk. Efter andra destilleringen, tot ca 4 L ut (om jag minns rätt) som blandat blev 55%.
Efter noggrann kolning av produkten efter alla konstens regler, plus lite till, så har jag jämför min produkt med Absolut Vodka i en "blindtest" med intresserade vänner och ingen kan säga vad som är "Ekorrens hembrända starkslurk" eller systemets Absolut.
Nu var det något (kanske 15) år sen jag höll på med plastisen. Jag har för mig att kabelns pvc-mantel efter något 10-tal körningar blev hård av alkoholångorna och började spricka. Det var väl därför man började isolera den. Om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Ekorren »

Laphroaig skrev: sön feb 04, 2024 21:48 Nu var det något (kanske 15) år sen jag höll på med plastisen. Jag har för mig att kabelns pvc-mantel efter något 10-tal körningar blev hård av alkoholångorna och började spricka. Det var väl därför man började isolera den. Om jag inte minns fel.
Jo, såg att pvc'n hade påverkats efter bara två körningar. Vet inte vad som är bästa sätt att isolera elsladden. Det måste ju hålla 100% tätt.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Laphroaig »

Ekorren skrev: mån feb 05, 2024 14:47
Laphroaig skrev: sön feb 04, 2024 21:48 Nu var det något (kanske 15) år sen jag höll på med plastisen. Jag har för mig att kabelns pvc-mantel efter något 10-tal körningar blev hård av alkoholångorna och började spricka. Det var väl därför man började isolera den. Om jag inte minns fel.
Jo, såg att pvc'n hade påverkats efter bara två körningar. Vet inte vad som är bästa sätt att isolera elsladden. Det måste ju hålla 100% tätt.
Silikonslang tål etanolångor bra. Men att få det tätt blir väl en del meck. Kanske enklast att köra till sladden gjort sitt och sen bara köpa en ny doppvärmare.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Ekorren »

Laphroaig skrev: mån feb 05, 2024 17:30
Ekorren skrev: mån feb 05, 2024 14:47
Laphroaig skrev: sön feb 04, 2024 21:48 Nu var det något (kanske 15) år sen jag höll på med plastisen. Jag har för mig att kabelns pvc-mantel efter något 10-tal körningar blev hård av alkoholångorna och började spricka. Det var väl därför man började isolera den. Om jag inte minns fel.
Jo, såg att pvc'n hade påverkats efter bara två körningar. Vet inte vad som är bästa sätt att isolera elsladden. Det måste ju hålla 100% tätt.
Silikonslang tål etanolångor bra. Men att få det tätt blir väl en del meck. Kanske enklast att köra till sladden gjort sitt och sen bara köpa en ny doppvärmare.
Sant. Utslaget på 10+ destillationer det blir inte ju inte många kronor per gång.

Fast nu funderar jag på att bygga ett lock med kopparspiral till min 30L vinhink. Alternativt kunna köra Plastisen som en spiralbrännare alltså. Aldrig gjort det tidigare, principen verkar ju vara rätt annorlunda med högre värm etc.

Köpt termostater och effektregulator men saknar ide om värme-element och hur montera tätt och elsäkert på en vinhink i plast. Får väl leta mer info på nätet. Tips här emottages tacksam också.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av Laphroaig »

All info du behöver finns redan på vårt forum:
https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=820
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Spelar effekten någon roll?

Inlägg av rkr »

Old stuff but it works. If you have a regulator (which is a good idea) get a 1kW element from electric kettle and mount it to the side of the bucket using the silicone gasket it comes with. Use a column, it will make a huge difference in spirits quality - no need to carbon filter if you do proper cuts with effect regulator.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster