Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Späda ut med vatten innan eller efter kolning?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Späda ut med vatten innan eller efter kolning?

Inlägg av Cantona »

Jag brukar få fram ganska precis 4 liter sprit efter bränning. Jag renar därefter i ett 1,5 meter 40mm rör med kol. Min fråga är om jag ska späda ut med vatten innan jag renar eller efter? Jag har testat båda varianterna och inte märkt någon skillnad, men vill ju gärna göra rätt. :)
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Späda ut med vatten innan eller efter kolning?

Inlägg av MurvSneaker »

Så länge du använder utrustning som klarar att hantera sprit med hög halt etanol utan att det påverkar materialet som utrustningen gjord av, behöver du inte späda ut det med vatten innan kolningen. Ex rostfritt rör.

Enligt boken av Gert strand rekommenderar han att späda ut det till c:a 50% innan man filtrerar det genom kolfiltret.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster