Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel Liebig?

Potstills, essensbrännare och strippers
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Enkel Liebig?

Inlägg av RöderINacken »

Tjenare, har inte skrivit här direkt tidigare. Byggde mig en stripper för något år sedan, farsan har en acetylene-svets som jag tänkte låna för att hårdlöda, men eftersom jag gillar att få för mig saker så gjorde jag min stripper av ca 1,5m prisolrör. Den sticker upp ca 30cm och är väl dryga metern efter böjen. Köpte 1m 12mm kopparrör och trädde över prisolröret och fäste med klämringskopplingar. Har läst att klämringskopplingar inte skulle komma i direktkontakt med spritångan pga att de kunde inne hålla bly. Har dock sett att folk dementerat detta påstående, sen är det många jänkare på youtube som tillsynes använder vanliga klämringskopplingar av mässing men kände att jag inte ville chansa. Byggde mig först en potstill så fick över 1,5m därför jag tänkte att jag likagärna kunde göra en stripper när jag väl höll på i garaget.

Konstruktionen är ranglig så byggde ett stativ, använder en vanligjäshink med 2,4kw + 1kw element. Min 1meters liebig lyckas kyla ner spriten till lite fes ljummet när jag kör på båda elementen. Så jag är nöjd, kör dock bara sockermäsk 2 gånger om året så har inte använt min stripper mer än två gånger. Har destillerat en andra gång i en ärvd labmaster men tycker rent krasst att slutresultatet blir det samma om jag kör min potta och kolar bodyn så har inte brytt mig om det mer.

Tänkte bara bidra med mina skumma ideér när jag ändå sitter vid datorn ifall om någon vill bygga sig en stripper och inte kan/har möjligheten att löda :D
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Enkel Liebig?

Inlägg av Andy »

Välkommen!

Lägg gärna upp lite bilder om du har möjlighet. Alltid kul att se
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster