Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sekundär jäsning

Utrustning och teknik.
Perry Apelson
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör sep 30, 2023 18:22

Sekundär jäsning

Inlägg av Perry Apelson »

Har bryggt cider i några år. Vanligen tappat om när det slutat bubbla, låtit stå så länge tålamodet räckt, satt på flaska för efterjäsning med en gnutta socker. Inga större bekymmer vanligen.

Efter att ha läst många inlägg på framförallt engelska sidor om hur viktigt det är med nästintill fulla kärl efter omtappning har jag i år toppat med färdig must efter första omtappningen. Eftersom musten jag jäser innehåller ganska mycket rester och jox har jag fått tillsätta ungefär 3 liter ny must (pastöriserad men utan tillsatser, köpt på butik).

Jag ser dock ingen aktivitet i jästöret alls efter att jag tillsatt fräsch must. Innehåller den för litet socker för att skapa synlig jäsning? (Typ 3 liter ny must i befintliga satser på 20-22 liter som redan jäst.)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sekundär jäsning

Inlägg av latmasken »

Det kan vara så att det inte är helt tätt, då ser man inga bubblor i jäsröret när det jäser långsamt. Eftersom du brukar kolsyrejäsa så finns det ju uppenbarligen tillräckligt med levande jäst kvar.

Det krävs inte mycket för att det ska läcka ut tillräckligt med koldioxid för att det inte ska bubbla i jäsröret.
Perry Apelson
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör sep 30, 2023 18:22

Re: Sekundär jäsning

Inlägg av Perry Apelson »

Du har förmodligen helt rätt. Just denna jäshink är ny för säsongen så spänsten i materialet finns kvar ännu vilket borde göra risken mindre men… vill ju inte riskera att detta socker börjar jäsa först i flaskorna så det blir övertryck.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster