Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Smakförbättra äpplevin m ekollon?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Smakförbättra äpplevin m ekollon?

Inlägg av Brigg »

Har nu satt ngra hinkar äppelvin, hade velat ha i rönnbär också men det ser inte ut att finnas ngra rönnbär i år. I min region. Jag tänkte man kanske kunde smaksätta m ngra skalade ekollon? Det är ett mkt bra år för ekollon i år. Jag har plockat många för att mala till mjöl (bakning) och då måste man först blötlägga dem ett bra tag för att bli av m tanniner. Tänkte att man kanske kunde göra vinet mer intressant mha ngra ekollon just pga tannininnehållet. Tankar om detta?

Gjorde äppelvin förra året också och det blev bra, men d var som sagt rönnbär i också.
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Re: Smakförbättra äpplevin m ekollon?

Inlägg av Tomcat »

Intressant att du kan lite om ekollon, jag blandade just in i ekollon i min kost men jag ångrar det för min mage höll på vända ut o in på sig i 2 dar.

Bara blötlägga, inte koka som jag gjorde? Skalar du med bort det bruna mjuka skalet?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster