Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sila av frukt/bärmassa inuti jäskärlet (brew-bag?)

Utrustning och teknik.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Sila av frukt/bärmassa inuti jäskärlet (brew-bag?)

Inlägg av Pastorn Abakus »

Är det någon här som brygger frukt/bär-vin i en så kallad "brew-bag"? Jag hade nyligen problem med bismak i ett rosévin som eventuellt beror på att jag lyckats pressa ut kärnsmak då jag varit lite för brutal i mitt försök att få ut maximalt med vin efter 4 veckors jäsning med bärmassan (https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=24789). Jag skulle vilja undvika detta nästa gång genom att hitta en smidig och säker metod för att låta vinet självavrinna istället för att pressa med kraft. Tänkte att en brew-bag kanske kan underlätta då man borde kunna fiska upp hela bärmassan i påsen och hänga den på någon slags ställning med ben inne i jäskärlet så den hamnar typ halvvägs upp, sen på med locket igen och låta det rinna några timmar tills allt är urlakat? Man kan ju använda en hink med tappkran här så blir det lätt att tappa över till jäskärl #2 om nivån kommer upp till påsen.

Någon som testat detta, alternativt någon annan bra lösning för att laka ur must på ett skonsamt vis? Gärna en metod som inte slabbar så mycket. :-)
The more I practice, the luckier I get.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Sila av frukt/bärmassa inuti jäskärlet (brew-bag?)

Inlägg av click »

Jag brukar brygga bärviner så, det är väldigt smidigt för att separera fruktmassan, för att sila av den sen brukar jag lägga påsen i ett durkslag och pressa ur den med en slev. Om man är orolig för oxidation kan det vara bra att inte låta påsen med bären ligga kvar för länge ut att plocka ut påsem medan det fortfarande jäser.

En sån där saftsil med ben brukar ju också vara populärt, äger ingen själv, men har testat och tycker att en jäspåse är smidigare.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Sila av frukt/bärmassa inuti jäskärlet (brew-bag?)

Inlägg av Pastorn Abakus »

Tack för input! Jag tycker också att det låter lockande. Brukar du ha en påse lika stor som hinken eller är den avsevärt mindre så den i princip blir full av bär/frukt? Jag tänker att man kanske vill kunna röra runt i den precis som man rör direkt i hinken? Humlegården säljer några olika storlekar, den största är väldigt stor och känns som om den blir som ett innerfoder i hinken. Sen behöver jag något att hissa upp den med eller ställa den på inuti hinken, så det får självavrinna istället för att pressas av. Får kanske göra något custom där men brew-bagen ska jag nog beställa snart om jag bara kan klura ut rätt storlek för en 30L jäshink. :shock:
The more I practice, the luckier I get.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster