Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsa om vin som blivit för sött

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Totte72
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 06, 2023 10:50

Jäsa om vin som blivit för sött

Inlägg av Totte72 »

D217E590-351B-4AED-A2FD-605FAB15388C.jpeg
Hej alla
Är ny i forumet så ursäkta om detta besvarats tidigare.
Satte förra året vin med ovan jässats. Stoppade jäsningen när det slutat bubbla och tänkte det var klart.
Tyvärr är det alldeles för sött och inte så starkt som jag vill.
Varför slutade det jäsa tro?

Om jag sätter en ny sats i år, kan jag blanda i det gamla vinet och jäsa allt tillsammans eller har jässtoppet E202, E223 samt Kiselsol och Chitosan satt stopp för detta?

Tack!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsa om vin som blivit för sött

Inlägg av Fisken »

Hur mycket socker hade du totalt och hur stor volym gjorde du? Hade du hög sockerhalt från början kan alkoholhalten ha blivit för hög så att jästen gick ned i vila.
I så fall skulle jag rekommendera att du gör ett nytt vin med lägre sockerhalt som har möjlighet att jäsa ut helt. Använd inte jässtopp innan det är helt torrt, det går bra att vänta många veckor efter att jäsningen avstannat. När det jäst klart och är helt torrt kan du om du fortfarande vill blanda med det söta vinet så att det blir lagom.

Jäs inte om det färdiga vinet, jästoppet kommer antingen förhindra jäsning eller orsaka bismaker.
Totte72
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 06, 2023 10:50

Re: Jäsa om vin som blivit för sött

Inlägg av Totte72 »

Kommer inte ihåg hur mycket socker men följde receptet. Det är definitivt inte för hög alkoholhalt, skulle gissa 5-6%
Har gjort tidigare och då landat på +12% så förstår inte varför det slutade jäsa denna gången
Någon trodde att jag använt gammal jäst.
Men det var en bra ide att minska sockret och ev blanda i det söta. Inte jäsa om vinet.
Tack för info!
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster