Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Malt och Maltextrakt

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
bludder
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 30, 2023 19:48
Utrustning: Brewzilla 35l

Malt och Maltextrakt

Inlägg av bludder »

Hej,

Jag har ett 35 liters kärl och vill ofta nyttja full kapacitet. Dock är ibland mängden malt så stor att jag får probelm i bryggkärlet, jag kör inte med falskbotten men med bib. Nu til lfrågan, det borde vara enklare om man kör på maltextrakt och jag hade då tänkt mig blanda dels mald malt, typ 3kg och resten maltextrakt.
Hur mycket mer koncentrerat är det med maltextrakt, skulle jag på ett recept med 7kg malt (av olika sorter) kunna köra på typ 3kg blandad malt och 2-3kg maltextrakt?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Malt och Maltextrakt

Inlägg av MurvSneaker »

7 kg pilsnermalt motsvarar c:a 4,6 kg maltextract.
Så du borde kunna räkna utifrån det.

Du skulle däremot kunna prova att köra BIAB & Sparge istället för bara ren BIAB. Dvs att du lakar ur malten så du kan maxa både volym och ABV.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster