Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Inlägg av Micke1234 »

Hej, har planer på att prova göra ett vin på äpplen, vildhallon och körsbär till hösten. Jag har dock väldigt lite körsbär(ca 0.8liter och typ 1dl kärnor sparade) vildhallon har jag så jag kan ta ett par liter i alla fall.

Är det någon som gjort något liknande vin tidigare och kan dela med sig av erfarenheter kring hur mycket smak de olika bären ger?

Vill att det ska bli runt 10 - 15 liter vin i slutändan, tror ni körsbären kommer försvinna bara eller är det någon idé att ha med dem? Skulle annars kunna plocka en del nypon annars om det skulle funka bättre.

Mvh Micke
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Inlägg av Fisken »

Försvinna kommer de inte göra men resultatet blir ju såklart annorlunda än om du haft mer. Tror det kan bli bra med ca 5% körsbär som du beskriver. Men jag skulle strunta i de extra kärnorna. Hallon och nypon har jag aldrig jäst så det kan jag inte säga något om.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Inlägg av Allfader »

ju mer bär desto bättre. Minst halva färdiga mängden, annars blir det blaskigt. Alltså; om du gör 10L vin, minst 5L bär (men ännu hellre 7-8L). Släng med körsbären skulle jag säga.
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Re: Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Inlägg av Micke1234 »

En liten uppdatering:
Jag satte igång en omgång i lördags 9aug enligt nedan
8kg äpple (klyftor)
4kg plommon
0.8liter körsbär
1dl svarta vinbär (fanns i frysen)
4kg socker (sockerlag)
Totalt 12.5liter vatten
Mätte med oechle mätare till ca87
Sen finns ju en del socker i frukten som inte blir med när man mäter så(antar jag då frukten inte pressats)

Nu på kvällen 10sep så pluppade på bra med ca 40plupp/min, nu är det bara att ha tålamod :)
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Re: Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Inlägg av Micke1234 »

Uppdatering:
Det har jäst på bra sen jag tillsatte jästen i söndags och pluppat i jäsröret enligt nedan.
10sep ca 44plupp/min
11sep ca 54plupp/min
12sep ca 38plupp/min
13sep ca 11plupp/min
Planen är nu att sila av frukten till helgen när det jäst i 6-7dagar. Får se om jag bara fiskar upp med durkslag/sil och sen tappar om på nytt kärl efter ytterligare några dagar eller om jag ska se om jag får tag i en silduk
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Re: Bärvin på körsbär, hallon och äpple

Inlägg av Micke1234 »

Har nu silat av fruktmassan, det blev med durkslag och sedan lite mer finmaskig sil. Mätte Oechlegrader till ca -5, lät jäskärlet stå ett dygn sen tappade jag om för att få bort mer partiklar, tilllsatte då också jässtopp. Sen fick det stå i två dygn och sedan en ny omtappning för att få bort bottensatsen och sen tillsatte jag klarningsmedel. Nu får det stå till helgen och då blir det ny omtappning
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster