Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderblomsvin vägrar jäsa

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av Brigg »

Satte flädervin på hemgjord flädersaft 22 juni. (Fläderblommor, socker, rabarber, citronsyra). Anv vinsvavla först, väntade 1 dygn, tillsatte lalvin 1118 och jästnärsalt. Oe 90.

Sen hände inget så ngra dagar senare tillsatte jag mer jästnärsalt och starkvinsjäst (pwg). Upprepade detta ngn vecka senare. Tillsatte lite mer citronsyra.

Det har fortf inte hänt ngt. Jäshinken står på köksgolvet och jag har öppnat den för att mäta oe då och då. Fortfarande 90 oe. Där är inget mögel, verkar inte vara ngn påväxt av nåt i saften. Luktar mkt gott. Smakar flädersaft Tycker den borde varit äcklig nu såhär 3 v senare.

Tidigare i våras gjorde jag vin på syrensaft, blev ypperligt, jäste från oe 90 till -5. Anv vinsvavla, lalvin 1118 jäst o jästnärsalt. Saften innehöll rabarber. Jag gjorde även vildjäst syrenvin, det blev iofs inte gott alls (blev beskt) men jäste från oe 55 till -5. Det var bara syrenblommor och socker och vatten. Och nån rabarb, tror jag.

Efter flädervinsförsöket gjorde jag vin på ros-och kaprilfolsaft m rabarber, det är färdigt nu och har jäst fr 90 oe till -5 och är mkt gott fast tjänar nog på att eftersötas lite.

Jag begriper inte vad jag har gjort för fel med fläderblomsvinet. Någon som har ngt förslag?
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av Brigg »

Kul grej: Smakade på d vildjästa syrenvinet idag, d jäser nog lite fortf för d pös när jag öppnade dunken. Det har blivit gott, lite sherryliknande, inte beskt mer.

Smakade även igen på flädersaften (den är fortfarande saft). Hur god som helst, har stått sen 22 juni. Jag blandade i lite mer uppblött jäst (lalvin 1118).
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av Brigg »

Ok, uppdatering:
17 juli tillsatte jag lite mer uppblött lalvin 1118 i fläderblomssaften från 22 juni, samt nån matsked finkrossade äggskal, för jag hade läst nåt här om att neutralisera oxalsyran i rabarber m äggskal. Jag tänkte att äggskal borde neutralisera vilken som helst syra, och viss syra behövs ju, så jag hade inte mkt hopp. Reste bort och kom hem idag, och nu bubblar det taktfast i jäsröret. Ville inte störa processen gm att öppna o ta ett prov, men det verkar jäsa nu. Finner detta extremt fascinerande.
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av Brigg »

Fläderblomsvinet visade -5 oe idag. Mkt torrt med frisk o god flädersmak.

Nu ska jag nog sluta skriva i den här tråden, men tänker den kanske kan vara till nytta för nån. Tydl behöver man inte få panik om jäsningen verkar trögstartad. (Jag tror att nån form av långsam jäsning måste ha pågått i detta vin från början, annars hade det möglat eller ruttnat, eftersom det stod framme i rumstemp).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av latmasken »

90 OE är väl på gränsen till högt, och i kombination med syran kanske det är för tungt för jästen att komma igång?

Jag brukar undvika att ha i allt socker från början, så jästen kommer igång snabbt, och sen göra en sockertillsats eller två (beroende på hur mycket socker som ska i).
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av Brigg »

latmasken skrev: fre aug 04, 2023 20:34 90 OE är väl på gränsen till högt, och i kombination med syran kanske det är för tungt för jästen att komma igång?

Jag brukar undvika att ha i allt socker från början, så jästen kommer igång snabbt, och sen göra en sockertillsats eller två (beroende på hur mycket socker som ska i).
Ok! Jag har nog haft 90 på allt vin jag har gjort men det verkar klokt att dela upp sockermängden! Har tänkt göra äpplevin nu snart (om inte stormen tar alla de omogna äpplena nu), ska prova m att dela sockermängden.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av latmasken »

Ja, enligt mina noteringar ska man hålla sig under 100 vid jässtart, men det förutsätter ju att det inte finns andra saker som gör det svårare för jästen att komma igång. Även pH och temperatur påverkar ju t.ex.

Det är ju därför t.ex. inläggningar i ättikslag fungerar, det är för lite socker i dem för att sockret ska konservera, men i kombination med ättikan fungerar det konserverande.
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Fläderblomsvin vägrar jäsa

Inlägg av Brigg »

Det jäste iaf ut tillslut, o blev väldigt gott!
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster