Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyrad öl direkt från jäskärl

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Sörk
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 09, 2023 18:03
Utrustning: BIAB i gryta

Kolsyrad öl direkt från jäskärl

Inlägg av Sörk »

Av ren kuriosa så frågar jag nu om detta är vanligt eller ej.

Efter 14 dagar jäsning av en Haze IPA så skulle jag kolla FG. Självklart var jag då också tvungen att provsmaka innan jag började torrhumla ölet.
Till min förvåning är ölet "pärlande" men lätt kolsyra. Det var svårt att mäta FG då det bubblade från ölet vilket lyfte upp doppmätaren lite grann.

Ölet var iallafall fantastiskt gott redan nu, men jag förstår inte hur ölet kan vara såpass kolsyrat när det jäst i en 18L hink med vattenlås. Det har aldrig hänt förr.

OG: 1.063
FG: 1.013
Jäst: Mangrove Jack's M66 hophead ale yeast.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Kolsyrad öl direkt från jäskärl

Inlägg av bonkeman »

Lite bubblor brukade jag få även när jag jäste i hink. Jästen avger ju stora mängder koldioxid som ju stannar kvar en stund i vätskan. Brukade få skaka ur provet innan jag mäter SG.
Sörk
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 09, 2023 18:03
Utrustning: BIAB i gryta

Re: Kolsyrad öl direkt från jäskärl

Inlägg av Sörk »

bonkeman skrev: tis maj 09, 2023 19:17 Lite bubblor brukade jag få även när jag jäste i hink. Jästen avger ju stora mängder koldioxid som ju stannar kvar en stund i vätskan. Brukade få skaka ur provet innan jag mäter SG.
Vet du om mängden "bubblor" i ölet kan visa om ölet är helt utjäst eller ej?
Jag har nått målet på FG nu, men då detta är ett nytt recept med en ny jäst så vet jag inte säkert om jästen är "färdig" eller inte.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Kolsyrad öl direkt från jäskärl

Inlägg av bonkeman »

Nej det går inte att se på bubblorna. Det tråkiga svaret är att det enda säkra sättet att veta om det är färdigjäst är att mäta samma SG flera ggr.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster