Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sparkling wine grumligt

Utrustning och teknik.
jensg
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 30, 2023 21:29

Sparkling wine grumligt

Inlägg av jensg »

Hej,

Jag köpte ett sparkling wine kit för nybörjare som stått i 15 dygn.
I instruktionerna stod det att de ska tappas på flaska efter ca 1 vecka men vinet är otroligt grumligt.

Ska jag tappa det på flaska nu eller vänta till det blir klarare?
Hur kan jag få det klarare och ändå få bubblor?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Sparkling wine grumligt

Inlägg av Andy »

Följde det med något klarningsmedel?

Jag hade låtit det klarna mer.

Antar att man kan sekundärjäsa det på flaska också (som man gör med öl) för att få det kolsyrat.
jensg
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 30, 2023 21:29

Re: Sparkling wine grumligt

Inlägg av jensg »

Det följde inte med något klarningsmedel och ja, det ska jäsa en gång på flaska också. Kan man använda klarningsmedel utan jässtopp? Vill ju ha bubblor i flaskan sen också.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Sparkling wine grumligt

Inlägg av Fisken »

Du kan absolut använd klarningsmedel utan jässtopp. Men har du tid kan du också bara vänta en månad eller två så kommer det att klarna av sig självt. Optimalt vore om du kunde tappa om det till en damejeanne eller liknande nu som fylls helt så att det inte blir någon luft i, men det är sällan man har en som är precis lagom stor.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster