Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Luft i kärl under klarning

Utrustning och teknik.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Luft i kärl under klarning

Inlägg av Frippan »

En fråga...
Jag har satt en sats vin från Winexperts dyraste serie.
Jag vill att det ska bli så bra som möjligt.
Den ska enligt instruktionerna stå på klarning under ett antal veckor innan flasktappning.
Det blir ju ganska mycket luft i ett standard jäskärl och det är väl inte så bra?
Jag har inget lämpligt kärl som rymmer precis lagom mycket.
Är det bättre att låta vinet klarna i ett antal mindre dunkar med minimal mängd luft än i ett jäskärl med ganska mycket luft?
Tidigare enklare satser jag gjort har fått klarna ett par veckor i jäskärl och det har ju funkat, men det är svårt att veta om luften har försämrat vinet när man inte kan jämföra.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av HackKing »

Sannolikt frigörs koldioxid under en ganska lång tid fast vinet verkar stilla, det lägger sig ovanpå och skyddar vinet.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av Frippan »

Ok, även fast man har stoppat jäsningen alltså?
Så länge man inte öppnar kärlet i onödan under klarningen så borde det alltså vara lungt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av latmasken »

Om du har ett jäsrör på så kommer koldioxiden att trycka bort all luft under jäsningen.

Om du tappar om inför klarningen finns dock risken att det blir luft i kärlet, därför brukar jag undvika att låta det jäsa ut helt innan jag tappar om. Då kommer det efter omtappningen fortfarande bildas lite koldioxid som lägger sig som ett täcke ovanpå (koldioxden är tyngre än luft) och skyddar vinet från syret (som annars riskerar att oxidera det).

En annan risk vid omtappning är att man får in ättiksyrabakterier från luften, de stoppas tyvärr inte lika lätt av koldioxen.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av Frippan »

Nu kom jag på det! En riktigt enkel lösning för att minsta mängden luft.
Jag fyller en sexlitersdunk och kanske nån petflaska med vatten, steriliserar utsidan på dessa och sänker ner i jäshinken under klarningen.
Då har jag minskat ner luftmängden så mycket som möjligt så då känns det lite bättre!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av latmasken »

Ja, att fylla upp med nåt sådär kan vara en smart lösning. Folk som lagrar i damejanne brukar fylla med t.ex. glaskulor. (Man kan inte släppa dem rakt ner bara för då riskerar man att spräcka den.)

Men jag tänker att risken är väl att de inte sjunker helt, och jag inbillar mig att det nog nästan är värre att ha nåt som sticker upp än att ha luft i hinken. Saker som sticker upp får en zon i övergången mellan vätskan och luften där fuktigheten varierar och jag kan tänka mig att den zonen är mumma för ättiksyrabakterier. De behöver syre för att fungera men klarar normalt inte att flyta på ytan själva (därav att de skapar en "vinägermamma" som flyter på ytan).
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av Frippan »

Aha! Bra input!
Då får jag placera en lagom mängd muttrar och annat skrot i dunken och flaskorna så de med säkerhet sjunker!
I morgon är det dags att tappa om vinet tror jag!
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Luft i kärl under klarning

Inlägg av Humpevinaren »

En lösning kan vara att du anpassar kärlets volym till mängden vin samt använder ett jäsrör är risken ganska så liten att något går fel, som någon annan skrev så trycks syret bort av den kvarvarande kolsyran. Risken att syret eventuellt ska förstöra vinet är nog ändå ganska liten om man inte rör om i hinken eller skakar hinken under klarningen. Själv använder jag tappkran på mina hinkar oavsett om det är fråga om jäsprocessen eller klarningsprocessen. Genom att aldrig låta vinet färdas via en hävert utan genom tappkranarna kan vinet omtappas utan risk för att locket måste tas bort helt. Funkar väldigt bra och risken att smitta vinet med annat minskar radikalt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster