Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips om starköl till bra pris

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Hanke
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 08, 2023 1:10
Utrustning: Jäskärl

Tips om starköl till bra pris

Inlägg av Hanke »

Och som "newbie" får jag väl ryktet som forumets snåljåp. Men låt gå:

Systemets Åbro öl 10,2% är knappt drickbart rakt av, men en halvliter kostar bara 21,90 kr. Köp tre sådana.

Köp också ett sexpack valfri öl 500 ml, 2,8%. Ett sådant sexpack kostar i min butik 20,90 kr, ni kan säkert hitta ännu billigare.

Blanda innehållet i alla nio burkar i en 5-litersdunk, gärna med tappkran. Häll upp försiktigt så att inte alltför mycket kolsyra försvinner.

Resultatet: 9 st halvliter starköl med alkoholhalt 5,3%. Det kostar 9,60 kr per halvliter för mig, flera kronor billigare än någon halvliter starköl på systemet. Självfallet inte en jättestor besparing, men för den som dricker mycket öl blir det många kronor sparade varje månad. Eller om man har ett party.

Åbros 10,2% kombinerad med någon mesig öl 2,8% smakar faktiskt helt anständigt. Blandningen smakar garanterat bättre än någon av de två ölsorterna var för sig. Pröva gärna!

Det enda problemet jag ser med blandningen, är att mycket av kolsyran försvinner -- ölet kan uppfattas som avdankat. Själv gillar jag dock öl bättre utan en massa kolsyra och skum. Enklare att dricka och bättre för magen.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Tips om starköl till bra pris

Inlägg av AirQ »

Bättre att brygga själv om man är "snål" (med risk för att det blir dyrt i slutändan pga ständiga uppgraderingar av bryggeriet)
Med relativt billig utrustning, säg någonstans 500-2000kr, så kan du brygga öl för runt 3-4kr/st.

Sen är det frågan hur petig man är, vill man inte ha bottensats och då skall man ha fat, vill man sen tappa på flaska så ska man ha flaskfyllare, vill man ha bättre öl så skall man mottrycksjäsa med mera så blir det snabbt mer pengar av det hela, men vill man bara göra en enkel billig pilsner så går det att göra relativt enkelt med några timmars läsning på forumet, kastrull och jäshinkar :)

Sen var alltid mitt tankesätt att det tar lika lång tid att göra 100L som att göra 10L öl. (om man bortser ifrån tiden det tar att tappa på flaska(därför jag köpte fat :lol: )
Learning by doing is the shit
Hanke
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 08, 2023 1:10
Utrustning: Jäskärl

Re: Tips om starköl till bra pris

Inlägg av Hanke »

AirQ skrev: sön jan 08, 2023 17:03 Bättre att brygga själv om man är "snål"
Ja, det är ju klart, men om jag behöver några liter snabbt och billigare än vanligt, så drar jag nytta av de där Åbro 10,2%. Det är nästan samma alkoprocent som vin, och en liter kostar bara 43,80 kr. Det finns inget vin som ligger i närheten av det priset på systemet.
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster