Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips/fråga jästid

Grundläggande utrustning och teknik.
Restolala
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 02, 2023 10:35

Tips/fråga jästid

Inlägg av Restolala »

Hej.

Har en fråga om jästid, jag bokade en spontansemester idag, kom jag på att jag har 23l vört på jäsning, så min fråga är: Hoppas på att den jäser klart tills nu på lördag eller vänta tills jag kommer hem ?
Jag åker på semester 7/1

Så här ser det ut:
Jag satte en Ale 28/12 i 20grader.
Skulle torrhumla 8/1
Skulle tappat 11/1.

Ska jag vänta med att torrhumla och tappa på flaska tills jag kommer hem 18/1?
Eller, om den jäst klart nu på onsdag, torrhumla då och tappa samma dag som jag åker på semester?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Tips/fråga jästid

Inlägg av MurvSneaker »

Jag skulle anpassat schemat och torrhumlat den när jag kommit hem och sen tappat upp den efter 3 dagar så torrhumlingen får den tid som behövs.

De extra dagarna som ölen får klarna från jästen kan rentav förbättra slutresultatet.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Restolala
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 02, 2023 10:35

Re: Tips/fråga jästid

Inlägg av Restolala »

Tack för svar!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster