Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fortsätter jäsa

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Hej!

Har kört en sats av detta: https://www.pgw.se/ekens-lantvin-rod.html
Efter jäsning i 24 dagar (Oeschle +82 till 0) följde jag instruktioner och tillsatte jässtopp/klarning.
Den här satsen kom med bara 2 påsar jässtopp/klarning till skillnad från 7-dagarsviner och bär/fruktbaserade satser från PGW.
Fortfarande 2 dagar efter 'jässtopp' fortsätter det bubbla.

1. Vad kan jag göra för att stoppa jäsningen och att det klarnar?
2. Vilket fel kan jag ha gjort?
3. Hur kan det jäsa efter Oeschle 0?

Nu har jag ställt kärlet i kallskafferiet med temperatur 10 grader. Jäsningen har slutat men ingen klarning än.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av MurvSneaker »

1. Skaka ur kolsyran. Det tar längre tid att klarna ett vin när kolsyran är kvar.
2. Tror inte du gjort något fel.
3. Oechsle mäter gravitationen i vätskan. 1 liter etanol väger mindre än 1 liter vatten. Så om du skulle råka få lite alkohol i ditt vin vid jäsningen så skulle det bli mindre än 0. Om det nu visar 0, betyder det att det troligtvis är lite socker kvar i vinet. Antingen har det inte jäst klart eller så består sockret av icke-jäsbart socker.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Tack för svar.
Nu står det fortfarande i +10 grader och jäser inte. Ska jag ha den kvar där? Kanske börjar jäsa igen vid +21.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av MurvSneaker »

Om den jäst i 24 dagar och du tillsatt jässtopp kommer den inte jäsa mer.
Så följ planen du har.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Tror faktiskt det blivit något fel. Nu efter 5 dagar i +10 grader utan bubblor ställde jag tillbaka den i +21. Börjar bubbla.
Aja, jag låter den sköta sig själv. Kanske klarnar om några veckor :)
Tur man har fler jäskärl att experimentera med.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av MurvSneaker »

Det kan vara så enkelt som att kall vätska lättare binder kolsyra och att nu när den blivit varmare, släpper ifrån sig kolsyra som bundits i vätskan.

För att vara på säkra sidan hade jag...
1. Tappa om till ett nytt jäskärl
2. Skaka om jäskärlet så all bunden kolsyra försvinner.
3. Ställ jäskärlet i 20-22 grader varmt rum.
4. Ta ett mätvärde (SG) med en hydrometer.
5. Vänta 5 dagar o ta ett nytt mätvärde.

Om du fortfarande har samma mätvärde, skulle jag säga att det jäst klart.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Precis det som videon du tipsade om i andra tråden sa. Ska göra det.
Om densiteten ändrats på en vecka har jäsningen fortsatt. Annars är det gammal kolsyra som sipprar ut.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Efter omtappning slutade bubblet, stendött i 5 dagar. Men nån klarning syns inte än. I ursprungskärlet låg en tunn bottensats, så något har försvunnit, men mycket borde finnas kvar. Jag har ju som sagt redan hällt i klarningskemikalierna. Finns det nåt annat jag kan göra nu utom att vänta ut det?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av MurvSneaker »

Tyvärr är tid o tålamod bästa receptet för att få ett klart o fint vin. Så ställ det kallt, gärna nollgradigt.
Mitt fläderblomsvin som klarnat sedan sommaren förra året borde vara klart nu.

Du får nog vänta ett tag tyvärr.

Jag har aldrig köpt en färdig sats med klarningsmedel. Vad står det i instruktionerna?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fortsätter jäsa

Inlägg av LarsU »

Vanligtvis med produkter från PGW med klarnings-kemikalier funkar det kanon. Man klarnar vinet på 1-2 dagar. Då kan man antingen bulklagra eller tappa på flaskor. Måste gjort något galet denna gång, kanske inte fick bort all kolsyra.
Ställde nu kärlet i kall-skafferiet som håller ca +10 grader. Glömmer den och fortsätter på nästa :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster