Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Juice i stället för socker som primer?

Utrustning och teknik.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Juice i stället för socker som primer?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Jag tycker nog att cider som har en tydlig smak av frukten är att föredra, men de cidrar jag har gjort har ofta saknat lite ”äppel-ton” eller hur man nu beskriver det. Så jag fuskar ju med lättdrycken såklart, och en ren äppel-arom skulle säkert vara effektivare fusk. Men den du länkar till funkar väl inte att tillsätta för då stannar väl jäsningen? Har nån ett tips på en äppel-arom utan konserveringsmedel är jag idel öra? 😃
The more I practice, the luckier I get.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Juice i stället för socker som primer?

Inlägg av Fisken »

Det verkar inte vara något konserveringsmedel i aromen som latmasken länkade till?

Men även om det hade varit det hade koncentrationen antagligen inte varit tillräcklig för att påverka cidern.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Juice i stället för socker som primer?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Propylenglykol beskrivs som ett konserveringsmedel samt ett lösningsmedel för smaktillsatser inom livsmedelsindustrin. Det kanske inte blir så stor mängd att det spelar roll men inget jag tänker chansa på när jag stått med råsaftcentrifugen så många timmar. :shock: Äppel-drycken jag tillsatte innehåller:

Äppeljuice från koncentrat 12%, Socker, Syra (citronsyra), Äppelarom, Äppelextrakt.

Det är ju de två sista man skulle vilja komma åt i ren form i så fall, för ett nytt experiment. :D
The more I practice, the luckier I get.
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Juice i stället för socker som primer?

Inlägg av Pastorn Abakus »

Denna borde ge rejäl äppel-skjuts och innehåller inte lika mycket mysko-jox som en sån där bak-arom. Måste provas nästa säsong. 8)

https://barshopen.com/bartillbehor/drin ... rte-70-cl/
The more I practice, the luckier I get.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster