Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Långsam turbojäst

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
skrotbilen67
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 07, 2022 14:42

Långsam turbojäst

Inlägg av skrotbilen67 »

För snart 2,5 veckor sedan så gjorde jag min första mäsk.
2st 30-liters hinkar fylldes med ca 8-10 liter varmvatten och 6kg socker vardera. Jag rörde om tills det verkade som att det mesta av sockret var upplöst och sedan fyllde jag upp till 25-liters strecket med kallare vatten.
Jag tillsatte en påse turbojäst med näring i vardera hink och rörde ner detta, sen på med locket och skakade om. Värt att notera var att det var olika fabrikat på jästpåsarna.

Jag hade glömt att mäta med oechslevikten så detta gjordes först dagen efter och visade då +90 grader. Båda hinkarna kom igång och det bubblade på i bägge jäsrören.
Rummet som dom står i är ganska svalt, skulle tro ca 17-18 grader så jag hade inte räknat med någon våldsam jäsning.

Jag har kollat till hinkarna med ett par dagars mellanrum och det har bubblat i jäsrören i en ganska konstant takt. Efter 2,5 vecka började tålamodet tryta och jag öppnade locket och den visade 20+(!) på oechlsevikten. Är inte detta ganska liten skillnad från +90 på ungefär 17 dagar?
Jag provsmakade och det smakade som ett ganska sött vin.

Lite frustrerad så började jag skaka om hinkarna och då började det pysa rejält när jag tog bort tummen från hålet.
Nu bubblar det på i samma takt igen.

Hur länge ska jag vänta på att det ska jäsa klart? Förstår att det kan gå segt om man får en dålig påse jäst, men sannolikheten känns låg att båda påsarna skulle vara dåliga då dom var av olika fabrikat. Och båda två jäser ju faktiskt fortfarande. Men det är en jäkla skillnad mot dom 2-3dagar som står på förpackningen.
Ska jag kassera dom och börja om på nytt?

Söker råd eller tröst.

/Skrotbilen67
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Långsam turbojäst

Inlägg av temp_wricko »

Jag tror du har kallare än du gissar.
Ett trick kan vara att låta hinken stå varmare första 1-2 dygnen så den hinner komma igång ordentligt och sedan ställa den kallare.

På´t igen ba´. Nya försök!
/Wricko
skrotbilen67
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 07, 2022 14:42

Re: Långsam turbojäst

Inlägg av skrotbilen67 »

Okej!

Tror du att denna batch är förlorad eller kan man få den att jäsa ut genom att ställa den varmare?
Har jag stört den på något sätt genom att skaka den?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Långsam turbojäst

Inlägg av Andy »

Du har ej stört den genom att skaka den.

Ställ den varmare så lär det jäsa ut snabbare än om den står kvar på samma plats.

Om du i framtiden vill jäs i samma utrymme så kan du isolera hinken och/eller använda en doppvärmare.
skrotbilen67
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 07, 2022 14:42

Re: Långsam turbojäst

Inlägg av skrotbilen67 »

Nu har den stått mer än 4 veckor. Jag har satt ett liggunderlag under hinkarna, virat in dom i handdukar och dragit upp tempen i rummet där dom står. Men ändå verkar det jäsa väldigt långsamt, +10 på mätaren när jag kollade nyss. Jag som hade hoppats att få göra min egen julsnaps...
skrotbilen67
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jul 07, 2022 14:42

Re: Långsam turbojäst

Inlägg av skrotbilen67 »

Uppdatering

Jag misstänker att jag inte hade löst upp allt socker i mina första batch heller, då den var lite "grumlig" innan jag fyllde upp med vatten.

Nu håller jag på med min andra batch och kokar socker och vatten för att vara säker att allt löser upp sig. Så nu har jag en klar, något grönfärgad sockerlösning i hinken. Så såg inte den första batchen ut.

Men kommer man att våga köra första batchen i apparaten utan att vara rädd för att det bränner fast i elementen då inte allt socker var upplöst när man startade? Det är ju ändå några procent i hinken...
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Långsam turbojäst

Inlägg av Andy »

Jag hade kört den även om det var socker kvar i den.

Tror dina element klarar sig
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster